/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Batterier
Fra : Mosebaek
Vist : 758 gange
100 point
Dato : 12-12-05 11:36

Daw igen!
Jeg har et par batterier,fra en lille havelampe,men er kommet i tvivl om de er genopladelige eller ej.Det er nemlig ikke anført på dem.Navnet er Unitech (lyder som noget Kina import) NI-MH AA 600 mah 1,2V.
Har jeg ret,når jeg forestiller mig at NI-MH er genopladelige og Alkaline batterier er engangs.

VH. Mosebaek.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 12-12-05 11:42

Det kunne godt tyde på at de er genopladelige

http://www.batterier.dk/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-12-05 11:47

Alkaline batterier er engangsbatterier.

Nimh batterier er genopladelige.

Står der ikke med meget små bogstaver rechargeable?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-12-05 11:51

Alene det, at der står 1,2V er tegn på, at det er genopladelige batterier.
Med 600 mah er de dog ikke meget værd da de ikke har megen kapacitet.

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 12-12-05 12:40

Hvis det er fra sådan en solcelle-havelampe er de helt sikkert genopladelige!!! (Ellers ville lampen jo holde op med at lyse rimelig hurtigt) Men ud fra specifikationerne er de ikke af god kvalitet.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 12-12-05 12:57

God kvalitet har ikke nødvendigvis noget med kvantitet at gøre, men de der 600 mAh betyder, at de ikke kan gemme særlig meget strøm, og det skal de heller ikke til det job. OG TIL HOVEDSPØRGSMÅLET: De er genopladelige i en langsomlader (14-timers) til nikkel-cadmiumceller. Hvis du vil bruge en hurtiglader, så sørg for at tjekke, om den er til NiMH. Hvis du sætter dem i en hurtiglader til NiCd, risikerer du, at skidtet springer i luften eller som minimum bliver ødelagt. Hvis du vil ha nogen gode genopladelige, så spørg rundt omkring i ALDI-butikker, om de stadig har dem, de havde på tilbud for nogen tid siden. Det var god kvalitet, kunne holde spændingen fint ved stor belastning og havde desuden høj kapacitet (2200 mAh for AA-celler). Prisen var 40 kroner for 4 stk AA, 4 stk.AAA, 2 stk.C, 2 stk.C eller 1 stk.6F22. Virkelig godt køb! Og alt sammen NiMH.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-12-05 13:09

mah=milliamperetimer= teoretisk betyder det at batteriet kan afgive 600 milliampere i 1 time - men et er teori og noget andet praksis.
Faktisk så er de 600mah for lidt til havelamperne, der kun vil kunne lyse ganske kort tid og der er jo ikke meget ved en havelampe der ikke kan lyse hele aftenen.
Jeg har nogle der blev leveret med 700 mah og de lyste i 1 - 2 timer ved solopladning når der var høj sol hele dagen.
Montering af 2300 mah batteri gjorde det muligt at lyse det meste af aftenen når jeg vel at mærke ladede dem op i en Nickel Metal Hydride oplader med jævne mellemrum.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-12-05 17:01

Vores havelamper kører på samme slags batterier 600 mah.
Med den svage lysdiode lyser de hele natten.
Ikke en flue kan de blænde.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-12-05 17:52

Hvis det er fra sådan nogen solcellelamper, bliver de opladet ved hjælp af solceller i lampen.

De kan ikke tåle at komme i en oplader, det ku' vores i hvert fald ikke.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-12-05 17:55

Det kan mine, men det er måske fordi det er en NI-Mh lader

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-12-05 18:51

Tak for svaret pbp_et.
Øh,jeg har lige været fraværende i nogle timer,men nu har jeg læst indlæggene.Og er faktisk blevet klogere af dem alle.
(Det Ku`vel også kun gå den vej).Ørerne var lige ved at skifte farver,da jeg havde sendt spørgsmålet.Det er da logisk at batterierne er genopladelige,når solen/dagslyset kunne lade dem op.BOBBOB.Men,som allerede antydet,er der mange
gode oplysninger,som jeg kan drage nytte af.Jeg efterlyser et point-system,i stil med Formel 1.,hvor man kan gi`point
til bedste svarer,til nr.2,og 3,osv.,for man er tit i tvivl om hvor pointerne skal falde.Men denne gang går de til pbp_et.

VH.Mosebaek.