/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Forsvundet d-drev
Fra : bil24
Vist : 1178 gange
100 point
Dato : 12-12-05 10:15

Efter formatering af harddisken og geninstallering af ME, er mit D-drev forsvundet. Kan jeg finde det igen? Og hvordan?

bil24

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 12-12-05 10:35

hvad er dit d drev hd eller brænder

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 12-12-05 10:52

Det er HD.

bil24

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 12-12-05 11:04

så tag din start diskette og find den
den er muglig vis slettet
du kender vel fdisk

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 12-12-05 11:10

Fdisk? Joh, forklar lige.

bil24

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 12-12-05 11:13

gen start pc med diskette i a: skriver du fdisk
der kan du se dine hd er

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 12-12-05 11:19

Tak - selvfølgelig - men det er min hjemmepc (er på job), så jeg må lige vente til jeg er hjemme igen.
Når jeg så er nået så langt og evt. kan se mine HD´er, hvad gør jeg så?

bil24

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 12-12-05 11:25

Er du sikker på at den er partitioneret??

Prøv at gå i start.. højreklik på "Denne Computer" .... vælg "administrer" .... vælg "Diskhåndtering" ....

Giv lige lyd, om du kan se den der.....

Vh fluffy

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 12-12-05 11:30

Går udfra at det er C:\ du har formateret og geninstalleret windows ME på... og at dit D:\drev ikke kan ses i windows... men hvad så med i BIOS, kan du se D:\ derinde?
Sider dit D:\ på en SATA eller extern controller som muligvis skal ha en driver før man kan se diskene ?
->Brommi

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 12-12-05 11:38

Brommi
Ja. Det er C:/ jeg har formateret og geninstalleret på. Havde gemt nogen vigtige dokumenter over på D:/. Ved ikke med BIOS - ser efter når jeg er hjemme igen. Og nej den sidder ikke på SATA eller Extern.

bil24

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 12-12-05 11:42

Hvis du kan se den i BIOS så skal du åbne diskmgmt.msc for at se om du kan se den derinde..
Hvis du ikke kan se den i BIOS så er det en hardware fejl.. dvs at du skal tjekke kabler. Men hvis du ikke har haft siden af computeren så burde du kunne se den.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-12-05 19:54

Jeg kan ikke se af den hidtidige korrespondance om D-drevet er en selvstændig harddiske eller en seperat partition på den samme harddisk som C-drevet ligger på. Hvor mange harddiske er der i maskinen i alt? Hvor store er den/de hvor stort er dit nuværende C-drev? Hvor stort er/var dit D-drev?

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 15-12-05 07:52

Hejsan

Grundet tidspres har jeg ikke fået foretaget de foreslåede løsninger - der var oprindeligt 3 drev c:/, D:/, og E:/ fordelt med 40 gb - nogenlunde lige meget på hver. D:/ og E:/ er forsvundet - harddisken var partitioneret og der er kun en.
Alle gb ligger nu på C:/.

bil24

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-12-05 10:43

OK. Jeg tror desværre at det vil være et job for professionelle at løse dette problem. Der er simpelthen sket det at installationsprogrammet har slettet hvad der var på hele harddisken og partitioneret den til et stort drev. Hertil ville man godt kunne genoprette drevene uden de store problemer. Men derefter har den garanteret formateret den nyoprettede partition, og lavet en destruktiv test forstået på den måde at den overskriver hvad der måtte være i de enkelte sectore for derefter at prøve om den kan læse det. Hvis instalationsprogrammet har lavet en hurtig eller lynformatering springes denne test over, og så er der håb. Der findes et lille program (jeg husker ikke navnet nu, den vender jeg tilbage med) som kan finde gamle partitionstabeller. Men her vil det være en god ide at man selv kender lidt til hvordan partitioneringen af en disk foregår rent teknisk. Men fortæl mig først om du kan sige om der er blevet foretaget en hurtig formatering (varer ikke over et minut) eller en normal formaterin. (tager flere minuttet, kan tage timer).

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 15-12-05 10:47

Hurtig formatering.

bil24

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 16-12-05 02:46

Så er der gode chancer for at redde dit D-drev.

Jeg formoder at du havde nogle ting på dit D-drev som du gerne vil have igen, Så længe at du ikke har lagt flere megabytes ind på dit nuværende C-drev end der var på det gamle er der gode muligheder for at dit D-drev stadig er intakt. Men vær forberedt på at din ME skal geninstaleres til allersidst. Nogen vil sige at dette vil kunne undgås ved at ændre en anelse på proceduren, men jeg vil ikke tage rissikoen. Jeg har selv haft held med at genskabe et D-drev i en situation som præcis ligner dit, forskellen var blot at harddisken var på 120 GB og at D-drevet var på næsten 100 GB - fyldt helt op med vigtige data. Det hele blev reddet. Men det kræver at man holder tungen lige i munden. Jeg brugte et program som hedder Active@ Partition Recovery fra http://www.partition-recovery.com samt Partition Magic. Active@ Partition Recovery kan søge efter gamle partitionspor på disken. Og da D-drevet har sit eget partitionsspor vil den kunne finde den og lægge den nødvendige information om den ind i boot-partitionstabellen i spor 0. Det jeg vil anbefale dig at gøre er følgende:

1. Download Active@ Partition Recovery fra http://www.partition-recovery.com.

2. Hvis du ikke allerede har Partition Magic så anskaf dig den eller lån dig frem.

3. Lav en DOS-boot diskette (evt. Windows 98 opstarts diskette - anbefales)

4. Læg DOS-delen af Active@ Partition Recovery ned på disketten.

5. Afprøv disketten så du er sikker på at den virker.

6. Boot på Partition Magic CD-en (eller en Partition Magic boot diskette hvis det er en ældre version) og slet C-drevet.

7. Boot på disketten, start Active@ Partition Recovery, find dit D-drev, og lad programmet genskabe den.

8. Boot på Partition Magic CD-en (eller en Partition Magic boot diskette hvis det er en ældre version), se om dit D-drev ser ud til at være registreret, og opret en primær partition (FAT32) i tomrummet foran dit D-drev.

9. Geninstaler din ME, men hold GODT ØJE med hvad installationsprogrammet kommet ud og siger. Du må under ingen omstændigheder tillade den at bruge hele din disk. Den må KUN bruge den primærpartition som du oprette her til sidst.

10. KRYDS FINGRE!!!

Du er meget velkommen til at skrive igen hvis der er noget du er usikker på. Jeg ved godt at det er en stor mundfuld hvis man ikke er helt hjemme i det tekniske.

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 16-12-05 07:49

Hold da helt op soren

Ja, det er en stor mundfuld, jeg har en partition Magic liggende. Har prøvet noget ligenende før - men det er jo ikke så tit man gør det her. Vil bruge weekenden og vende tilbage mandag - hvis ikke jeg støder på problemer - så bliver det før. Tak.

bil24

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-12-05 17:42

Jeg kommer i tanke om at jeg dengang (ca. 6 måneder siden) lagde værdierne fra Active@ Partition Recovery ind manuelt ved hjælp af DiskEdit fra Norton Utilities. Man skal betale for Active@ Partition Recovery før den selv kan. (DiskEdit kører i DOS, og på en ren Norton Utilities CD kan den vælges fra en menu når man booter på den. Har man Norton Utilities sammen med andre ting som i for eksempel Norton Systemworks er de ikke sikkert at den er med. Under alle omstændigheder må man så selv lede efter den på CD'en.) Skriv hvis det bliver aktuelt at du skal bruge DiskEdit, for med denne er vil helt dernede hvor vi selv - manuelt - manipulere med de enkelte bit på disken. Active@ Partition Recovery koster US$ 29,99 for 1 licens.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 20-12-05 01:24

Har du fået løst problemet? Ellers så spørg endelig, eller sig hvad problemet er. Medmindre de områder hvor dit D- og E-drev lå er blevet overskrevet (ikke sandsynligt), så kan det der lå på dem genfindes.

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 20-12-05 09:06

Hm, der gik helt ged i det - har nu - beklager formateret hele pc´ en. Men tak for jeres hjælp - vil huske det, hvis der bliver en næste gang.

bil24

Godkendelse af svar
Fra : bil24

Dato : 20-12-05 09:07

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen. Ind i mellem klokker man i det - det er der man lærer mest.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-12-05 12:11

Jeg er ked af at det ikke gik som håbet. Jeg var ellers sikker på at det ville lykkes. Men tak for de 100 point.