/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
kapitalpension/ratepension
Fra : jalagi
Vist : 894 gange
50 point
Dato : 12-12-05 09:32

Kan jeg indbetale både på kapitalpensionen og på ratepensionen(betaler ikke topskat)mvh.jalagi

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 12-12-05 09:38

JA; indtil max beløb på begge, herudover kan du betale gennem din løn til ratepension her er ikke et loft

de andre er lodt vist på ca 41000 på hver

Accepteret svar
Fra : Harlekin

Modtaget 60 point
Dato : 12-12-05 09:44

Der er ikke noget loft for hvor meget du kan indbetale privat, men du kan højst trække 41000kr fra i skat.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 12-12-05 09:56

ja, men hvem indbetaler dog mere en man kan trække fra, når der er andre muligheder med en ratepension hvor man kan trække mere fra en de 41.000,- dels privat indbetaling, og eller hvad du vil over lønnen...

Godkendelse af svar
Fra : jalagi

Dato : 12-12-05 10:08

Tak for svaret Harlekin.

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 12-12-05 10:37

Du har vist allerede fået svar på dit umiddelbare spørgsmål, så jeg vil blot henlede din opmærksomhed på, at det er helt afgørende, at du får placeret de opsparede midler på rate- og kapitalpensionsmidler ordentligt, dvs i aktier i "gode" selskaber med stigende omsætning og indtjening. De gode selskaber skal også kunne købes til rimelige priser (price/earning).

Hvor får jeg den nødvendige information fra, vil du sikkert spørge - Københavns Fondsbørs har en del relevant information, men det bedste overblik får du nok gennem et medlemskab af Dansk Aktionærforening, som 4 gange årligt stillede opdaterede selskabsdata til rådighed - til brug i bl.a. vort nye aktieanalyseprogram. Et medlemskab i hele 2006 koster 375 kr., så risikoen er meget lille i forhold til, hvad du kan tabe på at basere dine beslutninger på tilfældige avisartikler eller bankernes rådgivning/salg af egne finansielle produkter.

Mvh

Claus

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 12-12-05 10:45

DAF, jeg går ud fra du skriver om unit-link ordninger? Her vil jeg så lige nævne at i nogle pensionsselskaber investerer du pengene i aktiefonde - så du ikke skal have ekspertviden i enkelte firmaer, men snarere en viden om tendensen i de generelle markeder verden over.