/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Marsvin
Fra : johnl
Vist : 3581 gange
150 point
Dato : 10-11-02 07:51

Vi har et marsvin som klør sig hele tiden og når den begynder er det lige som om at den for eleptiske anfald og det kan tage længere tid når den for det vi giver den c vitaminer kan det have noget med alder at gører da den er 5 år

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 10-11-02 08:46

Hej John

Et marsvin kan leve i op til 8 år, men gennemsnitslevealderen er 3-4 år, så jeres marsvin må siges
at være over den første ungdom. Alderen kan dog ikke være skyld i, at marsvinet klør sig og får
epelepsi-lignende anfald.

Dets kløen kan skyldes både lus, lopper og mider. Anfaldene er sværere at forklare. Måske skyldes
de c-vitamin-mangel, som du er inde på, og måske har marsvinet rent faktisk en form for epelepsi.

Jeg vil derfor foreslå, at I får jeres marsvin undersøgt hos dyrlægen, men indtil da kan I læse mere
her om de sygdomme og andre plager, som marsvin almindeligvis rammes af:

http://www.dyreklinik.net/Gnavere/Marsvin/MarsvinSygdom.html

Vær ikke mindst opmærksom på beskrivelsen af, hvordan marsvinet får dækket sit behov for
c-vitamin på den bedste måde.

De bedste hilsner
Rellom

Accepteret svar
Fra : FatAss

Modtaget 150 point
Dato : 04-12-02 02:05

Hey!
-Hved ikke lige hvad problemet er, men vores marsvin klør sig osse ofte og får derefter hvad vi kalder "spasser trips" ;)
men kig lige her, måske finder du lige hvad du ledte efter...

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm?sprog=1&grp=4&menu=4

-Held & lykke-
FatAss

Kommentar
Fra : golsen

Dato : 07-02-03 22:19

Hej John og FatAss

Jeg har haft mange marsvin. Hvis de klør sig vildt meget er det garanteret hudmider. Jeg har prøvet mange midler, men det eneste rigtige er at komme til dyrlægen hurtigst muligt.

Hilsen golsen

Kommentar
Fra : viskinge_junior

Dato : 16-02-03 14:34

det kan være den er syg hvis det er en hun er den måske gravid

Kommentar
Fra : Sitanes

Dato : 15-04-03 19:23

hej

Jeg er ny her,, jeg vil da gerne lige knytte en kommentar til dette med at marsvin klør sig,, det kan være mange ting,,,
kig efter om der er sår på mutten, især i lysken og i armhulene.. har den tabt sig ,,, vil den ikke rigtigt kæles for ??
Det kan være Sellnick ,,og så skal alle husstandens marsvin have Ivomec, og det er ved dyrlægen det foregår..
I kan også prøve at kigge frontline det i spray med 5 dages mellemrum.
Annette

Kommentar
Fra : golsen

Dato : 15-04-03 22:45

Hej Sitanes

Jeg vil give dig ret i at man kan forsøge med Frontline. Men problemet er som regel mider.
Jeg har haft tre marsvin der havde kløe og tabte pelsen og jeg prøvede alt , men intet hjalp og de døde desværre alle tre. Den ene var hos dyrlægen og fik vaccinationer men døde alligevel.
Prøv med sårsalve og sårpudder det har jeg haft gode erfaringer med.

Kommentar
Fra : golsen

Dato : 15-04-03 22:46

Hej Sitanes

Jeg vil give dig ret i at man kan forsøge med Frontline. Men problemet er som regel mider.
Jeg har haft tre marsvin der havde kløe og tabte pelsen og jeg prøvede alt , men intet hjalp og de døde desværre alle tre. Den ene var hos dyrlægen og fik vaccinationer men døde alligevel.
Prøv med sårsalve og sårpudder det har jeg haft gode erfaringer med.

Kommentar
Fra : golsen

Dato : 15-04-03 22:46

Hej Sitanes

Jeg vil give dig ret i at man kan forsøge med Frontline. Men problemet er som regel mider.
Jeg har haft tre marsvin der havde kløe og tabte pelsen og jeg prøvede alt , men intet hjalp og de døde desværre alle tre. Den ene var hos dyrlægen og fik vaccinationer men døde alligevel.
Prøv med sårsalve og sårpudder det har jeg haft gode erfaringer med.

Kommentar
Fra : marsvindk

Dato : 14-08-03 21:55

Hej Golsen.

Jeg vil give Sitanes ret i at det lyder som Sellnick / Marsvineskab som skal behandles ellers dør de af det. Behandlingen er nem, men kræver dyrlæge da medicinin er receptpligtig.
Jeg ved godt det er lang tid siden der er spurgt og svaret men synes jeg vil komme med oplysningerne alligevel da det desværre ofte er en sygdom der forekommer hos "dyrehandler-marsvin" og meget sjældent hos opdrættere i Dansk Marsvineklub (DMK). Opdrættere i DMK kender nemlig til denne sygdom modsat mange andre, her i blandt desværre også en del dyrlæger men de bliver bedre og bedre til at behandle marsvin.
Hvis man vil vide mere om Sellnick så har jeg skrevet en artikel om det på http://mutterne.dk/sygdomme/sellnick.htm

Venlig hilsen

Johnny Ramm
http://mutterne.dk

Kommentar
Fra : golsen

Dato : 16-08-03 00:11

Hej Johnny

Så skal du være sikker på at dyrlægen giver det omtalte middel. Jeg tror at mit marsvin døde , fordi dylægens assistent gav den pencilin. Og det dør marsvin af.

M.v.h. golsen

Kommentar
Fra : marsvindk

Dato : 16-08-03 02:39

Hej Golsen.

Jeg føler med dig og det marsvin du har mistet. Det er rigtigt at penicillin er en dræber hos marsvin. Det ødelægger deres naturlige mave-/tarm-flora som de bruger til at optage næring fra maden med.
Indtil for få år siden modtog dyrlægerne kun få timers undervisning i marsvin, dette er blevet bedre men der er desværre stadig mange dyrlæger der ikke ved nok om marsvin. Derfor er det vigtigt som marsvineejer at kunne rådgive dyrlægen, selvom det burde være omvendt
Med hensyn til Sellnick/Marsvineskab så henviser jeg igen til min artikel som er gennemlæst og godkendt af en meget anerkendt marsvinedyrlæge i Danmark. Husk at ALLE ens marsvin skal behandles samtidig hvis bare en har sygdommen/miden.

Venlig hilsen

Johnny Ramm.
http://mutterne.dk