/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Arkitekt ankenævn?
Fra : clm1978
Vist : 3150 gange
100 point
Dato : 11-12-05 19:35

Findes der en klagemulighed, hvis man er utilfreds med en arkitekt - ikke decideret hans arbejde, men dog hans manglende opfyldelse af vores kontrakt. Er der et nævn eller lign. som jeg kan true med at indbringe ham for?

Jeg hører meget gerne fra jer!

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 11-12-05 21:20

nej du kan kun true med en domstol, dvs en stævning. og du kan kun gøre det hvis i ikke kan finde et forligsgrundlag. du skriver ikke hvad det er arkitekten ikke har overholdt, men hvis hans arbejde er korrekt hvad er det så du vil klage over ?

Kommentar
Fra : clm1978

Dato : 12-12-05 07:47

Jeg ønsker, at få tegningerne over huset udleveret, således at jeg har disse, såfremt jeg senere hen skulle ønske at om-/tilbygge. Jeg er af den opfattelse, at man har ret til at få udleveret en form for status-mappe ved afslutningen af byggeprojektet - dette vil arkitekten ikke udlevere.

Jeg er godt klar over, at rettighederne over tegningerne ligger hos arkitekten, men jeg mener, at jeg har ret til at få udleveret en kopi af dem til ovennævnte formål.

Er jeg helt gal på den?

Accepteret svar
Fra : viviborgen

Modtaget 100 point
Dato : 12-12-05 10:34

Arkitekten har ophavsretten til tegningerne, og hvis du har betalt har du ejendomsretten og dermed også retten til en kopi.

I praksis betyder det, at tegningerne er dine, men du må ikke bygge et hus mere magen til.

Du skal bruge voldgiftnævnet, som er det sted tvister i byggesager afgøres.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 12-12-05 10:36
Godkendelse af svar
Fra : clm1978

Dato : 12-12-05 11:37

Tak for svaret viviborgen.

Mange tak for svaret vivi!