/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
neutral pensionsrådgivning
Fra : akselbo
Vist : 2144 gange
100 point
Dato : 11-12-05 17:50

når det gælder neutral vejledning om banker er www.mybankers.dk kendt og velkendt af mange ...
findes der en tilsvarende vejledning når det gælder valget af pensionsselskaber
mvh

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 11-12-05 18:00

alle opererer i samme marked og har samme produkter ud fra lovgivning..

alle vil påstå de er de bedste...

kig på omkostningerne, det er der de kan konkurrere.

enhver kan lave en prognose med investering der er flot, men alle investerer i samme marked, og kan i princippet opnå det samme, derfor er omkostningern der det skiller...

hilsen fra en " rotte" i fageT *SS*

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 12-12-05 08:54

Ja, og det kan være meget svært at sammenligne omkostningerne, da de ofte er bygget forskelligt op fra selskab til selskab hvor nogle tager mere for én ydelse end et andet - og omvendt. Jeg vil også mene at det er vigtigt at se på afkastet (renten om man vil) af de forskellige ordninger. Jeg har selv en Unit-Link ordning hvor jeg selv vælger hvor mine penge skal investeres, og det har givet mig noget mere end de 5% man ellers ville få på en traditionel opsparing. Der er selvfølgelig også en risiko ved selv at vælge, men følger man ellers lidt med kan man tjene rigtig godt på det. Jeg har f.eks fået over 30% i afkast bare i år.

Prøv måske at snakke med en forsikringsmægler, men vær da opmærksom på at de sikkert har nogle favorit selskaber som de vil foreslå, så vær kritisk.

Accepteret svar
Fra : Harlekin

Modtaget 100 point
Dato : 12-12-05 08:58

Men for at svare på dit spørgsmål: Nej, jeg har ikke set noget på nettet - desværre

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 12-12-05 09:41

alle kan jo få det samme i afkast hvis man er risikovillig nok.....

afkastets størrelse er lig med større risiko, for dem alle

30 pct, i aftieafkast i år er "kun" at følge aktieindexet, så det er ikke nogen speciel kunst...

Det hef jeg også fået, men efter skat ...

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 12-12-05 09:47

Min pointe er bare at akselbo skal tænke lige så meget på opsparingstype, som på omkostninger.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 12-12-05 09:58

enig, men huske på at jo større afkast der tilbydes, jo større er risikoen også for intet, eller negativt afkast.

det positive som vi pt. er i nu er det jo ingen sag at lave store afkast, men på pensionsområdet skal man normalt tænke langsigtet, og der er det ikke sikkert det er for smart at være specielt risikovillig.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 12-12-05 10:08

Det kommer helt an på hvor lang tid der er til pensionsalderen. Jo yngre man er, jo større risiko kan man tillade sig at tage.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 12-12-05 10:11

i teorien ja, men , efter min mening kun hvis man ved noget om investering, eller kan man let starte ud med noget negativt, og så skal man være klar på at tage den med.

det er de fleste investorer ikke

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 13-12-05 10:20

Jeg er personligt ret skeptisk overfor langt de fleste pensionsselskaber. Til syvende og sidst befinder dine penge sig bedst dér hvor du selv har "kontrol" med dem....om dette så måtte være under hovedpuden
Hvis du eksempelvis har 1.000.000,- som du vil have anbragt i en eller anden form for pensionsordning til din til alderdom, så bør du begynde at interessere dig for nogle "investeringer" som du selv har "tillid" til og har "hånds og herredsret" over. Ikke bare til du skal bruge dem og X antal år, men fra dag ét af.
Du har INGEN indflydelse på dem hvis de står mere eller mindre bundet i et pensionsselskab, hvor andre "ukendte" såkaldte "økonomiske eksperter/rådgivere" kan "skvalte og valte" med dine måske "surt opsparede" penge....DE BEFINDER SIG BEDST HVOR DU SELV HAR KONTROL MED HVAD DER SKER MED DEM!!!
Hvorfor stole på andre vil gøre det bedre med dine penge end du selv vil???!!!
Kig dig om efter noget "værdifast": kunst, fast ejendom, sjælne/unikke veterankøretøjer etc. og stol på dine egne dispositioner....INGEN andre vil dine penge bedre end dig selv

Held og Lykke!!!

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 13-12-05 11:58

pallenoc, jeg respekterer din holdning, men jeg synes du lyder lidt paranoid.
Der er risiko alle steder du placerer dine penge (og hvis der ikke er, ja så forrenter de sig ikke). Du vil formeltlig gerne have så meget ud af de penge som muligt - dvs de skal forrente sig.
Investerer du i ejendomme, ja så kan du være uheldig at huspriserne falder... og kunst og brugsgenstande kan blive stjålet eller ødelagt. Så der er risiko alle steder.

Hvis du bruger en almindelig "gammeldags" pensionsordning har du ikke kontrol med investeringen - det har du heller ikke hvis pengene står i banken (og du får jo en smule renter, som til dels kommer af bankens investeringer).
Citat
Hvorfor stole på andre vil gøre det bedre med dine penge end du selv vil???!!!

Ja, de er uddannet til det, og det er deres job. Gør de det dårligt, så går det også dårligt for deres selskab (selskabets egne midler investeres jo ofte også). Så de har absolut ingen interesse i at smide folks penge væk.

Hvis du vælger en "unit-link" pensionsordning har du netop SELV indflydelse på hvor dine penge investeres. Du vælger selv hvilke aktier/fonde, og kan selv bestemme hvornår du ikke vil have dem mere. Er aktiemarkedet gunstigt, som feks lige nu, og du tør løbe risikoen, så kan du få et afkast som er mange gange bedre end hvis pengene ligger på en konto i banken. Man kan sige det svarer lidt til at være med i en investeringsforening, med meget selvindflydelse.

Du betaler forresten heller ikke skat af de penge du indbetaler på en pensionsordning fra lønnen...

Og bliver man træt af sit pensionsselskab, ja så kan man skifte, eller hive pengene ud og gøre hvad man vil med dem. Mere låst er de altså ikke.

Det er så mit syn på sagen..

Mvh
Harlekin

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 14-12-05 09:19

Harlekin:
Generelt vil jeg sige, at man som udgangspunkt selvfølgelig bør/skal stole på de personer som skal varetage ens økonomiske interesser i form af professionelle pensionsrådgivere. Man må jo forvente som du selv påpeger ud fra dine kommentarer, at de er uddannet til dette.
[Mit citat] Hvorfor stole på andre vil gøre det bedre med dine penge end du selv vil???!!!
[Dit citat] Ja, de er uddannet til det, og det er deres job. Gør de det dårligt, så går det også dårligt for deres selskab (selskabets egne midler investeres jo ofte også). Så de har absolut ingen interesse i at smide folks penge væk.

Vi gør jo formentlig alle vores yderste for at levere den bedste ydelse for kunden, uanset om det måtte være som tømrer, smed, bankrådgiver etc. Der er dog ud fra bl.a. den nære finiansielle historie, grelle eksempler på at "småsparere" har mistet ALT i tillid til såkaldte profesionelle finiansielle (pensions)rådgivere.
Mange som har prøvet at føle sig "bedraget og fejlrådgivet" og svigtet i sådanne pensionsinvesteringer, bruger efterfølgende utroligt mange personlige resurser og opslidende år på at få "retfærdigheden til at ske fyldest", for oftest at stå "som den lille" uden mulighed for at få sine sparepenge igen.
Så kan du jo vælge at kalde mig eller andre med samme holdning for paranoide, men jeg stoler i netop denne sammenhæng mere på mig selv og egne dispositioner end andres.

Men man kan vel godt have den filosofi, at man ikke skal få andre til at gøre/yde noget for én, hvis man magter at gøre det lige så godt (eller bedre) selv!!
Bruger man denne filosofi, som undertegnede, har man kun sig selv at takke for evt. økonomiske succeser/fiaskoer

Jeg vil derfor stadig anbefale spørgeren akselbo, om at anbringe sine sparepenge et sted hvor han har maksimal indflydelse og fuld disposition over disse.

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 14-12-05 10:10

Pallenoc: Jeg er enig i, at magter man selv at gør det bedre, så skal man selvfølgelig det. Det er også billigere (det koster tid til "research" istedet). Men ikke alle har ressourcerne eller evnerne til det. Desværre for dem, og heldigvis for pensionsselskaberne, for ellers havde de ikke nogen kunder.

God jul til dig, og alle I andre.

Godkendelse af svar
Fra : akselbo

Dato : 18-12-05 22:07

Tak til Harlekin, Tordenkalven og Pallenoc for indlæg til mit spørgsmål, som Harlekin jo besvarer med ´det findes nok ikke´