/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Læse min farmors data i kirkebogen
Fra : 1991
Vist : 589 gange
400 point
Dato : 11-12-05 15:13

På statens arkivalieronline har jeg fundet min farmors fødselsdato og dåb - men det der står der, kan jeg ikke læse.
Er der en behjertet sjæl som kan fortælle mig hvad der står ???

Under Randers/Gjerlev/Gerlev 1847-1877.
Hun er født den 16.07.1869 og kan jeg se - døbt den 26.09.1869.
Hun hedder Ane Catrine Sørensen.
Med håb om hjælp

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 11-12-05 16:34

Du kan lægge din efterlysning ind her og HUSK et sidetal fra den kirkebog, ellers skal folk sidde og bladre.

http://www.dis-danmark.dk/forum/list.php?f=7

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 11-12-05 16:57

Jeg glemte at skrive hvad side det er på det er på side 101
(tak maj_britt) det tænkte jeg slet ikke på.
men det er første gang jeg er ved at få fat i noget om min familie - og er meget ny med
slægtsforskning.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 11-12-05 17:14

Gaardmand Niels Sørensen og hustru, Wilhelmine Frandsen af Gjerlev (30 år)

Fremstillet af ????? Karen Frandsen, og Karin Marie Jensen, begge af Gjerlev.
???????? Gaardmand Niels Troelsen, ???? Niels Nielsen, og ??? Olesen, alle af Gjerlev

Desværre har jeg ikke kunnet supplere med oplysninger fra andre kilder, så det er fortsat meget mangelfuldt. Håber det kan hjælpe dig, eller måske hjælpe andre til at oversætte det resterende.
Mvh
Varla

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 400 point
Dato : 11-12-05 17:23

Det forekommer sandsynligt at forældrene er den Vilhelmine Frandsen som blev gift 26. november 1864 i Gerlev, Randers med Niels Sørensen.

Men om Vilhelmine Frandsen er identisk med efternævnte kan ikke vides, men det er måske et spor at arbejde videre med:

Samtlige personer i husstanden

Randers, Gjerlev, Vindblæs, Vindblæs, , Et huus, 84, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Frants Pedersen, 47 , Gift, , Indsidder og dagleier, Heri sognet
Ane Erichsdatter, 45 , Gift, , Hans kone, Liisbjerg sogn Aarhus amt
Peder Frantsen, 13 , Ugift, , , Kastberg sogn Randers amt
Marie Frantsen, 7 , Ugift, , Deres børn, Kastberg sogn Randers amt
Wilhelmine Frantsen, 6 , Ugift, , Deres børn, Kastberg sogn Randers amt
Karen Frantsen, 1 , Ugift, , Deres børn, Heri sognet

mvh
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 11-12-05 17:27

Muligvis kan sandsynligheden vurderes ved at se navngivningen af Ane Catrine Sørensen's børn. Vær dog opmærksom på at ægtemandens forældre sædvanligvis opnævnes først, samt at der kan være omstændigheder som gør at man afviger fra praksis. Eksempelvis en tidligere hustrus død kan give afvigelser, og har man mange børn, eller bliver de født i "forkert" rækkefølge, så kan det også give afvigelser, men sommetider kan det give et hint.

mvh
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 11-12-05 17:39

Der er ca. 6-7 km afstand mellem Gjerlev og Vindblæs altsammen lidt syd for Hadsund ved vejen mod Randers. Se Geodætisk Instituts kortmappe siderne 14 felt C-D 5-6, og 17 C-D 1-2.
Mellem Vindblæs sogn og Gjerlev sogn ligger uanset den korte strækning sognene Kastbjerg, Enslev og Dalbyover. Alle i Gjerlev Herred.
Håber også dette kan have en værdi i vurderingen af de oplysninger du måtte finde (..eller få)
mvh
Varla

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 11-12-05 19:02

Vogt dig, 1991, inden du ser dig om, så bruger du AL din tid på slægtsforskning

God jagt på anerne.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 12-12-05 00:02

Jeg er helt sikker på at brugerne her i Kandu vil kunne fortælle en masse om hvor man kan finde supplerende oplysninger.

maj_britts spådom, er allerede for sen, og DEN virus kan kun lindres ved bestandig tilførsel af mere viden.

Og så kan man da undervejs indhente noget af det man forsømte da vi havde danmarkshistorie i skolen.

MvH
Varla

Godkendelse af svar
Fra : 1991

Dato : 12-12-05 10:06

Tak for svaret Varla og alle andre som hjælper os begyndere med at forstå slægtsforskning.
Jeg synes jeg har mange gode input som jeg kan arbejde videre med.
Endnu engang TAK og god jul
M E N jeg kommer nok igen med flere spørgsmål.