/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
ketchup
Fra : netper
Vist : 329 gange
50 point
Dato : 09-11-02 19:25

Kan man selv lave ketchup ???

er der nogen der ligger inde med en opskrift

Mvh
Per

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 60 point
Dato : 09-11-02 20:27

hej Per
her er mit bud på krydret ketchup

3ds flåede tomater
1 spsk olivenolie
8 kviste frisk timian
3 fed hvidløg
2 laurbærblade
10 g salt
15 g sukker
4 knuste sorte peberkorn
1/2 dl eddike

Fremgangsmåde
Skyl og tør tomaterne godt og skær dem i mindre stykker. Kom dem i en gryde med de øvrige ingredienser og lad dem koge sagte under låg i 40 min. Rør af og til, så de ikke brænder på. Fjern laurbærblade og timianstilke, og passer blandingen igennem en sigte. Kommes i en gryde og reduceres til 2/3. Fjernes fra varmen, hvorefter ketchuppen kommes på glas.

mvh mcloud

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-11-02 23:25

"netper" <netper.news@kandu.dk> wrote in message
news:dgcz9.11112$oC3.1195760@news010.worldonline.dk...
> Kan man selv lave ketchup ???
>
> er der nogen der ligger inde med en opskrift

Ja man ka' :=)

Har prøvet, men kunne ikke finde nogen godt opskrifter.

Kog tomater (rigtig mange! - gerne lidt gamle=bløde.. måske kan
grønthandleren give et godt tilbud? Jeg scorede mine gratis på en
restaurant, men det var nu fordi de lukkede i to uger ;-P) sønder sammen, og
tilsæt eddike og allehånde + krydderier efter smag. Kog ind i nogle timer.
Pres gennem en grov si.

Resten må du sjusse dig frem til -- det er eddike og allehånde der giver
ketchupsmagen.

Ca. en halv kasse tomater gav lidt over en halv liter ketchup.

--
Venlig hilsen
Martin Seebach
- min email adresse virker..