/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Politi og Nimbus
Fra : Rytterknaegten
Vist : 1284 gange
199 point
Dato : 10-12-05 23:08

Har Politiet kørt på Sorte Nimbus? og i givet fald hvornår? Et link til at se billeder af Politiets MC gennem tiderne søges.
Mvh Rytterknægten

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-12-05 23:19

Ja, det har de, helt "Kakkelovnsrørets" tid, og også den mere kendte, senere Nimbusmodel.

Kunne ikke lige finde nogen billeder, kun i det nederste link er der i overskriften et udsnit af en Nimbus "kakkelovnsrør"

http://www.politi.dk/da/aktuelt/nyheder/motorcykler_220905.htm

http://www.mik.dk/museer/Politihistorisk_Museum.aspx

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-12-05 23:24

En Nimbus er en dansk produceret motorcykel.

Den var meget anvendt i det danske militær, politi og postvæsen.

Historien går helt tilbage til 1917, hvor fabrikant P.A. Fisker begyndte sit banebrydende arbejde med at konstruere en motorcykel. Den kom på gaden året efter og fik navnet Nimbus, der betyder stråleglans og berømmelse. Nogle grinede ad den nye konstruktion og kaldte den for "kakkelovnsrøret" på grund af dens rørformede benzintank. Den fik dog kælenavnet "humlebien" på grund af dens karakteristiske motorlyd fra de 4 cylindre i serie.

Fra http://da.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Dagens_artikel/februar_2005

Accepteret svar
Fra : Rfou

Modtaget 209 point
Dato : 10-12-05 23:39
Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-12-05 00:38

Humlebien var den senere model, med den buttede tank

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 11-12-05 12:06

En Nimbus er et hul i skyerne, som solen titter igennem, logoet på humlebiens tank viser det netop.
Nimbussens motor, er en rækkemotor, med store besværligheder m.h.t. kølingen af den bagerste cylinder.
Nimbussens køreegenskaber, nej nu vil jeg ikke lægge mig ud med Nimbusfanatikerne, men den er nem at reparere.
Hilsen Keldd

Godkendelse af svar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 14-12-05 18:10

Tak for svaret Rfou.