/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Dårlig mave
Fra : Tkelstrup
Vist : 2029 gange
100 point
Dato : 09-11-02 17:03

Hej NG

Jeg vil høre, hvad I kan anbefale mod dårlig mave. Bernhard har haft det siden han fik en maveinfektion for en måned siden, hvor han hverken ville spise eller drikke, og derfor røg i drop.

Nu spiser og drikker han fint, men han bliver ved med at have tynd mave. Det er ofte så slemt, at han ikke kan holde sig om natten, og derfor sviner det hele til. Det er han ikke stolt af, når vi kommer om morgenen.

Vi giver ham kun sit almindelige tørfoder (Specific) og A38.

Er der nogle der har nogle bedre råd?
Hvad skal jeg bruge, når vi er til træning? Jeg har en idé om, at Frolics muligvis ikke er så godt.

Mange hilsner
Therese

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 09-11-02 17:30

Hej Therese

Her kan du finde nogle gode råd til løsning af problemet:
http://www.hunde-info.dk/apo3.shtml

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-11-02 17:11

"Tkelstrup" <Tkelstrup.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:Kaaz9.11052$oC3.1171726@news010.worldonline.dk...
> Hej NG
>
> Jeg vil høre, hvad I kan anbefale mod dårlig mave. Bernhard har haft det
> siden han fik en maveinfektion for en måned siden, hvor han hverken
> ville spise eller drikke, og derfor røg i drop.
>
> Nu spiser og drikker han fint, men han bliver ved med at have tynd mave.
> Det er ofte så slemt, at han ikke kan holde sig om natten, og derfor
> sviner det hele til. Det er han ikke stolt af, når vi kommer om
> morgenen.
>
> Vi giver ham kun sit almindelige tørfoder (Specific) og A38.

Kogt ris og kogt kylling i ca. 1 uges tid, skulle gøre maven god igen. Lidt
A 38 burde heller ikke være af vejen.
Start derefter gradvist op, med tørfoderet igen. Begynd med, at blande lidt
tørfoder i ris / kyllingen og derefter lidt mere tørfoder, lidt mindre ris /
kylling osv. indtil i er helt tilbage på tørfoder.
Hvis det ikke virker, må i nok kontakte dyrlægen igen, men det plejer, at
virke.

Mvh. www.tjekmig.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-11-02 17:19

Hejsa.
Sander giver dig et godt råd... men måske skulle du også i en periode
sætte hunden på skånekost (kan vist købes hos dyrlægen) specieldiæt
beregnet til "sarte maver"?
Og så - drop de der frolic... brug i stedet enten hundens eget tørfoder
eller evt kylling i tern som belønning ... hmmm - det vil mine hunde
faktisk hellere have end frolic
Mvh Ann

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-11-02 17:24

> Og så - drop de der frolic... brug i stedet enten hundens eget tørfoder
> eller evt kylling i tern som belønning ... hmmm - det vil mine hunde
> faktisk hellere have end frolic

Det er jeg også sikker på, Bernhard hellere vil have, men jeg var i tvivl
om, om det var bedre for maven. Hvad med pølsestykker, kan maven tåle det?

Mvh Therese

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-11-02 18:36

Therese skrev:
>Hvad med pølsestykker, kan maven tåle det?
Hmmm - aner det ikke... men pølser er jo generelt godt krydrede og
saltede, så jeg ville ikke bruge det som guf, så længe maven stadig ikke
er i orden... Når det er ok, så ville jeg helt klart hellere bruge
pølsestykker frem for frolic - enten kalkun- eller kyllingepølser tørret
i ovnen... Selv om de er dyrere end alm. pølser, så er de stadig langt
billigere end de gængse hundeguffer

Mvh Ann - der nu vil gå ud og stege nogle minifrikadeller... vi skal til
prøve i hundeklubben i morgen - bedst at have kanongufferne klar

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 09-11-02 19:11

SPØRGSMÅL !
Får han mælk ?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-11-02 18:55

Hejsa.

Ang. godbidder til træning, så var min hund helt syg med små oste stykker.
Man skal bare være forberedt på, at fingrene kommer til at lugte fælt og
så nok nøjes med moderate mængder.

Mange hilsner fra Anne Marie

"Tkelstrup" <Tkelstrup.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:Kaaz9.11052$oC3.1171726@news010.worldonline.dk...
> Hej NG
>
> Jeg vil høre, hvad I kan anbefale mod dårlig mave. Bernhard har haft det
> siden han fik en maveinfektion for en måned siden, hvor han hverken
> ville spise eller drikke, og derfor røg i drop.
>
> Nu spiser og drikker han fint, men han bliver ved med at have tynd mave.
> Det er ofte så slemt, at han ikke kan holde sig om natten, og derfor
> sviner det hele til. Det er han ikke stolt af, når vi kommer om
> morgenen.
>
> Vi giver ham kun sit almindelige tørfoder (Specific) og A38.
>
> Er der nogle der har nogle bedre råd?
> Hvad skal jeg bruge, når vi er til træning? Jeg har en idé om, at
> Frolics muligvis ikke er så godt.
>
> Mange hilsner
> Therese
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Tkelstrup

Dato : 09-11-02 21:09

Han får ikke mælk. Det eneste mælkeprodukt er A38.
Nu læser jeg så på siden Rellom har anbefalet: 1) Alle former for mælkeprodukter - også A-38 - er forbudte, når din hund har opkastninger eller diarre.
Men har han diarre bare fordi han har tynd mave? Hvad er forskellen...
Håber I kan svare på dette

Therese

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-11-02 23:07

Hej Therese

> Er der nogle der har nogle bedre råd?

Som Sander også skriver er ris og kylling rigtig godt. Vi har også en hund
med sart mave, og er der optræk til det, så ryger han på kylling og ris,
hvilken er hans hof ret , og det hjælper.

> Hvad skal jeg bruge, når vi er til træning? Jeg har en idé om, at
> Frolics muligvis ikke er så godt.

Har en gang fået at vide af vores dyrlæge, at frolic er roden til alt ondt.

Godbedringe med ham

Mange hilsner fra
Bolette

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-11-02 23:10

"na" <NA@NA.DK> skrev i en meddelelse>
> Ang. godbidder til træning, så var min hund helt syg med små oste
stykker.
> Man skal bare være forberedt på, at fingrene kommer til at lugte
fælt

Ja mon ikke ... men både kyllingekød i tern/kyllingepølser i tern samt
gulerod eller æblestykker i tern er faktisk meget værdsat her i
familien .. og med tidl. to allergihunde .. nu en lærer man at være
kreativ når men skal vælge godbidder til belønning ...
hejhils fra Ami

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-11-02 00:41

Det vil nok også være en god ide at koge vandet inden du serverer det
(afkølet) for vovsen, derud over, kogt torsk og havresuppe ellers så er jeg
enig med Sander, hans liste er ret ens med den jeg fik af min dyrlæge i sin
tid.
/Carina
www.aussies.dk

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 100 point
Dato : 10-11-02 08:50

Specialmad til din bedste ven - Hunden!

Den lille Hundekogebog

Fodring af vore firbenede venner har altid været et stort diskussionsemne og
vil sikkert fortsat være det. Der findes mange forslag og gode råd. Et
forhold der gør, at de fleste af os nu fodrer med et allround færdigfoder.
Det er nu heller ikke at foragte, men til tider har man måske lyst eller
behov for at lave en speciel kost til sin hund. Her er så en lille
"kogebog". Allerførst er der nævnt en række sygdomme/lidelser, og derefter i
parentes står der et eller to bogstaver. De henviser til de opskrifter, som
jeg foreslår, man kan bruge til disse sygdomme/lidelser. Det er jo så kun
den ene, man behøver at bruge, ikke begge på en gang! Nogle skal så gives
fremover, andre indtil lidelsen er overstået. Det er i sig selv ingen
behandling, men en rigtig god hjælp på vejen til et sundere dyr.

Alderdom med svækkelse og træthed (b, g)
Allergi, p.g.a. foder (f)
Blodmangel (find også årsagen) (g)
Brækkede ben og andre knogler (a)
Bugspytkirtelsygdomme (a)
Dårlig hjerte
(e)
Hormonforstyrrelse (Cushings syndrome) (a)
Hvalpefodring (a,
g)
Diarre
(a) se også: Eksempler på skånekost
Drægtige tæver (a, g)
Forstoppelse (d)
Koprofagi (spise sin egen afføring) (a)
Leversygdomme med diarre (a)
Leversygdomme i tidlig stadie (b)
Leversygdomme med ophobning af væske i kroppen (e)
Nyresygdomme og nyresvigt (b, c)
Operationer, efterbehandling/fodring (a)
Overvægt/fedme (d)
Urinsten, forebyggende (b)
Urinsten, kronisk eller tilbagevendende (c)
Vedligeholdelsesfoder (b, g)

a. Letfordøjeligt foder

gives 4 til 6 gange dagligt i små portioner.

1,1 dl havregryn eller knækkede hvedekerner
3.5 dl fed hytteost
1 hårdkogt æg
2 spk. tørret ølgær
3 spk. stødt melis
1 spk. vegetabilsk olie
1 tsk. Seltin® salt
1 tsk. benmel
1 tsk. foderkalk (kalciumkarbonat)

Havregrynen koges med vand, tilsat saltet til en vægt af 450 gr. Ægget
hakkes og tilsættes. Efter let afkøling af havregrøden blandes resten i og
omrøres grundigt. Dette giver en samlet vægt på 1 kg.

Ved koprofagi tilsættes enten 10 stk. klorofyltabletter (apoteket) eller et
fed hvidløg. Hvidløgskapsler duer ikke.

Fodervejledning.

Første kolonne er dyrets vægt i kg, næste kolonne er dagsration opgivet i
gram.

2.5 230
4.5 340
9.0 680

b. Begrænset proteindiæt

115 gr. hakket oksekød
4,5 dl kogt ris
1 hårdkogt finthakket æg
3 skiver tørt smuldret franskbrød (almindelig skivetykkelse)
1 tsk. foderkalk (kalciumkarbonat)
Brun kødet og bland resten i. Hvis det virker for tørt, så spæd op med vand.
Dette giver en samlet vægt på 570 gram.

Opbevares køligt (køleskab).

Fodervejledning.

Første kolonne er dyrets vægt i kg, næste kolonne er dagsration opgivet i
gram.

2.5 115
4.5 225
9.0 450

Taber hunden sig hæves dagsportionen.

c. Begrænset purin/fosfordiæt

5.5 dl. ris
2 spk. vegetabilsk olie
1 stort æg
0.25 tsk. salt
0.25 tsk. foderkalk (kalciumkarbonat)
Risen koges med saltet. Ægget hårdkoges og hakkes. Resten tilsættes og
blandes omhyggeligt. Samlet vægt 500 gr.

Fodervejledning.

Første kolonne er dyrets vægt i kg, næste kolonne er dagsration opgivet i
gram.

2.5
4.5
9.0
18.0
27.0
36.0
45.0
Taber hunden sig hæves dagsportionen.

d. Fedtfattig slankekost

115 gr. magert, hakket, skært oksekød
1.1 dl mager hytteost
4.5 dl gulerødder (brug evt. dåse gulerødder)
4.5 dl grønne bønner (brug evt. fra dåse og hak dem)
1.5 tsk. benmel
Brun kødet til det er lysebrunt, hæl så fedtet fra og lad kødet afkøle. Riv
eller hak /mos gulerødderne. Tilsæt så resten og rør omhyggeligt rundt.
Samlet vægt er 800 gram. Foderet opbevares køligt (køleskab), og der må ikke
gives andet foder!!

Hvis du absolut har brug for at give en godbid, så giv en terning af et råt
grønsag.

Fodervejledning.

Første kolonne er dyrets vægt i kg, næste kolonne er dagsration opgivet i
gram.

2.5
4.5
9.0
18.0

Taber hunden sig ikke sænkes dagsportionen. (Fodrer du ved siden af?? FY!!)

Det står og falder med ejeren, om en hund taber sig eller ej!

e. Lav saltdiæt

115 gr. magert, hakket , skært oksekød
4.5 dl ris
1 spk. vegetabilsk olie (helst vindruekerneolie)
2 tsk. benmel
Risen koges (uden salt). Kødet brunes lysebrunt. Det hele blandes og
afkøles. Foderet opbevares i køleskab.

Der fodres 4 til 6 gange dagligt.

Fodervejledning.

Første kolonne er dyrets vægt i kg, næste kolonne er dagsration opgivet i
gram.

2.5
4.5
9.0
18.0
27.0
36.0
45.0

Taber hunden sig hæves dagsportionen.

f. Allergi diæt

115 gr. kyllinge- eller lammekød uden fedt
2.25 dl ris
1 spiseskefuld fiskeolie
1.5 tsk. benmel
Kødet skæres i terninger og steges i en gryde. Risen koges. Det hele blandes
og køles af. Samlet vægt 340 gr. Foderet opbevares køligt (køleskab)

Dette er en grundfodring. Herfra findes så ud af, hvad hunden kan tåle uden
at reagere allergisk. Forsøg dig frem med et fodermiddel af gangen, eller
opgiv og bliv ved grundfodringen, som ovenfor. Der kan varieres med kogt
fisk istedet for kylling.

Fodervejledning.

Første kolonne er dyrets vægt i kg, næste kolonne er dagsration opgivet i
gram.

2.5 150
4.5 225
9.0 450

Taber hunden sig hæves dagsportionen.

g. Stimulerende og opbyggende diæt

115 gr. lever
2.5 dl ris
1 spk. fiskeolie
1 spk. alm. sukker
1 tsk. foderkalk (kalciumkarbonat)
1 knivspidsfuld salt
Leveren og risen koges med saltet, hakkes eller moses.
Resten tilsættes og omrøres grundigt. 1 stk. B-combin® eller Stærke
B-vitaminer® tablet daglig.
Drejer det sig om hvalpe eller drægtige tæver gives et tilskud af Vitabena®.
Dosis står på dåsen.

Gives Vitabena® undlades foderkalken og B-vitaminerne.

Fodervejledning.

Første kolonne er dyrets vægt i kg, næste kolonne er dagsration opgivet i
gram.

2.5 115
4.5 225
9.0 450

Taber hunden sig hæves dagsportionen.

*************

Forslag til godbidder

1 stk. kalvelever skæres i tern og tørres på en plade i en ovn .
Størrelsen af ternene kan du selv variere, indtil du finder en for dig og
din hund passende størrelse.
eller
Cm tykke rugbrødsskiver skæres i tern, overdrysses med sukker og tørres
efterfølgende på en plade i en ovn.
Denne godbid har også en stimulerende effekt og giver hurtig lidt energi.

Eksempler på skånekost

Huskeregel: Lyst og blødt, lidt og tit.

Kødretter

Hakket kalve- eller flæskefars (blandet). Råt eller kogt
Kalvekød
Kyllingekød
Hønsekød
Kogt fisk (gerne filet). Helst fra mager fisk
Fiskefrikadeller
Fiskeboller

Melretter

Maizenavælling
Øllebrød
Havresuppe
Risvælling
Franskbrød, gerne med lidt smør
Sigtebrød, gerne med lidt smør
Lyst brød, gerne med lidt smør

Mælkeprodukter

Kærnemælk
Yougurt
Ymer
Fortyndet fløde. Fortyndes med vand
Skummetmælk
Mild ost

Grøntsager

Kartoffelmos
Æbler, rå, revet
Gulerødder, kogte, eller fra dåse.

Fedtstoffer

Diverse planteolier
Fiskeolie

Giv ikke for meget olie ved diarre. Lidt beskytter dog tarmen.

Før var det nærmest en forbrydelse at give animalske fedtstoffer til hunde,
men nu har man efterhånden indset at disse olier og fedtstoffer er en lige
så vigtig del, som al anden mad.

Hej Terese.

Håber du kan bruge noget af det.

Vores hund havde på et tidspunkt allergi. Den fik skånekost : ris, tun,
fiskelie og vitaminpiller.

Det er dens livret!!!

MVH Susanne.

"Tkelstrup" <Tkelstrup.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:Kaaz9.11052$oC3.1171726@news010.worldonline.dk...

> Hej NG
>
> Jeg vil høre, hvad I kan anbefale mod dårlig mave. Bernhard har haft det
> siden han fik en maveinfektion for en måned siden, hvor han hverken
> ville spise eller drikke, og derfor røg i drop.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-11-02 11:39

Hej Susanne

Bernhard vejer knap 40 kg. Ved du hvor meget ris han skal have på en dag,
hvis man blander det med tun eller torskerogn?

Mvh Therese

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-11-02 13:38

Hej igen.
Han skal have meget!!!
Coco fik 2 poser ris og 1-2 dåser tun i olie, og 5 canavit vitaminpiller om
dagen. Det var meningen at, hun gerne måtte tabe sig lidt, men det endte med
det modsatte resultat.
Jeg har intet præcist bud på det, men hvad med 4 poser ris og 2-3 dåser tun
+ vitaminer!?!???
Det er ikke nødvendigt at, give den fiskeolie når tunen er i olie.
Men for at, være på den helt sikre side synes jeg du skal tale med en
dyrlæge.
Denne her kur fik Coco pga skæl i pelsen, men har, hvis hun har haft diarre
( eller min nye hvalp har), fået 1 halv pose ris i sin mad det næste døgn.
Uden at , vide det med bestemthed tror jeg også kartofler kan gøre det. Det
har vist noget at, gøre med den mængde tørstof ris og kartofler
indeholder!!??
Men husk at, ris og/ eller kartofler skal koge 1 1/2 gange tiden/ altså
koges næsten ud.
Håber det hjælper på Bernhards mave.
Mange hilsner fra Susanne, Coco og Xawier.
"Therese" <8758@b.iha.dk> skrev i en meddelelse
news:aqld2b$f36$1@sunsite.dk...
> Hej Susanne
>
> Bernhard vejer knap 40 kg. Ved du hvor meget ris han skal have på en dag,
> hvis man blander det med tun eller torskerogn?
>
> Mvh Therese
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-11-02 16:11

KOGT LEVER!

DET kan sku få selv den mest kræsne hund til at hoppe og danse - bruger det
selv ...........

og lever finder jeg rimelig tit til meget fornuftige priser.....

Ang. den dårlige mave... min rottweiler lider også af dårlig mave en gang i
mellem .... har altid brugt ris/kylling eller tun..... efter en uge virker
dele "systemet" igen....

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-11-02 16:11

Nu siger du så 1 pose ris. Hvor meget er der i den pose?? I vores poser er
der nemlig 1 kg :D.
Er det kogeposer du mener og hvor meget er der i sådan en i tørvægt?
Jeg tror nu også, at jeg under alle omstændigheder spørger min dyrlæge, hvad
han anbefaler...

Mange hilsner
Therese

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-11-02 16:40

"Tkelstrup" <Tkelstrup.news@kandu.dk> wrote in message news:<Kaaz9.11052$oC3.1171726@news010.worldonline.dk>...

> Jeg vil høre, hvad I kan anbefale mod dårlig mave. Bernhard har haft det
> siden han fik en maveinfektion for en måned siden, hvor han hverken
> ville spise eller drikke, og derfor røg i drop.
>
Hej Therese

Hos dyrlægen kan du få et fuldfoder til netop hunde med dårlig mave.
Dette har jeg selv brugt til min hund som konstant led af dårlig mave.
Hills ID (intestinal diet - jeg ved ikke om det er stavet rigtigt...)
Det er et temlig dyrt foder, men skulle være det mest skånsomme for
maven (man kan også lave en blanding af kylling og ris, men jeg syn's
det er nemmere at ha' sådan en sæk stående.... Da dette var et
stort problem for min hund - han havde altid diarré, forsøgte jeg at
skifte foder til Henne Pet Food, Kronch Active. Og siden har han ikke
haft problemer med diarré eller opkast.
Men jeg har altid en "sprøjte" ZooLac (=pasta) liggende hvis uheldet
er ude. Men hvis det bliver ved, ville jeg nu også vælge at snakke med
dyrlægen igen.

Held og lykke med ham!

Mvh Ella

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-11-02 00:21

Hejsa.
Peter Jensen skrev:
>KOGT LEVER!
>DET kan sku få selv den mest kræsne hund til at hoppe og danse - bruger
det
>selv ...........

Ha - kan høre at du ikke ved noget om shelties? Så dur nemlig kun
oksekødsfrikadeller (hjemmelavede uden løg! ellers er de uspiselige...)
eller roast-beef!
OK - lab-x'et herhjemme vil "gå i døden" for lever - hmm, nå ja, dét vil
hun nu næsten for alt spiseligt ... Så vi bruger
leverbidder/kyllingepølser til hende...
Har dog hørt at man bør passe på med for meget lever... noget med at der
_mange_ proteiner i og at det altså ikke er så sundt, hvis lever bruges
som eneste belønning ved træning!????

Mvh Ann

Godkendelse af svar
Fra : Tkelstrup

Dato : 12-11-02 13:00

Tak for alle de mange rigtig gode indlæg og besvarelser
Jeg valgte René Kofoed's svar, da det var det mest omfattende, men kunne lige så godt have valgt mange af I andres....

Mange hilsner
Therese

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-11-02 13:04

Min hund får også dårlig mave af Frolic, jeg har prøvet med
Rufus fra Aldi til træning med god succes.

Hilsen Jørgen & Nico

www.dyrevaernet.dk/
www.schaeferhund.dk/kreds1.htm
www.dyreklinik.net/

"Bolette Nielsen" <Bobo@nospam.kimj.dk> skrev i en meddelelse
news:aqk0vl$blv$1@news.cybercity.dk...
> Hej Therese
>
> > Er der nogle der har nogle bedre råd?
>
> Som Sander også skriver er ris og kylling rigtig godt. Vi har også en hund
> med sart mave, og er der optræk til det, så ryger han på kylling og ris,
> hvilken er hans hof ret , og det hjælper.
>
> > Hvad skal jeg bruge, når vi er til træning? Jeg har en idé om, at
> > Frolics muligvis ikke er så godt.
>
> Har en gang fået at vide af vores dyrlæge, at frolic er roden til alt
ondt.
>
> Godbedringe med ham
>
> Mange hilsner fra
> Bolette
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-11-02 16:21

Hej

Der er nogen piller man kan købe på apoteket, som kan stoppe diare,
jeg kan ikke huske hvad de hed og om det var til mennesker eller dyr,

Man skal jo huske på at det jo ikke helbreder, så man skal give diæt og
evt. medicin som man kan få fra dyrlægen, og finde ud af orkesagen.

Er der nogen der ved hvad de piller hedder ?

Jørgen

"Tkelstrup" <Tkelstrup.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:9V5A9.1900$HU.173175@news010.worldonline.dk...
> Tak for alle de mange rigtig gode indlæg og besvarelser
> Jeg valgte René Kofoed's svar, da det var det mest omfattende, men kunne
> lige så godt have valgt mange af I andres....
>
> Mange hilsner
> Therese
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-11-02 20:03

Jørgen (2610) wrote:
> Hej
>
> Der er nogen piller man kan købe på apoteket, som kan stoppe diare,
> jeg kan ikke huske hvad de hed og om det var til mennesker eller dyr,

Idoform, youghurt og lign. Gå aldrig over 48 timer med Diarré