/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Beskæring af vandgran
Fra : Jorgen_ros
Vist : 9783 gange
100 point
Dato : 10-12-05 17:49

Vi har en flot vandgran, som vi plantede for 25 år siden og nu har nået en højde på ca 12 m. Vi er meget glade for træet, men må indrømme at det tager en del af havudsigten for bagveliggende.

Er det muligt at beskære/ halvere en vandgran og få et rimeligt resultat.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 100 point
Dato : 10-12-05 20:14

Vandgran er karakteristisk ved, at selv om det er et nåletræ, kan det skyde godt igen fra selv tykke grene efter en beskæring. Det betyder, at træet kan beskæres selv overordentlig hårdt og alligevel bryde igen. Noget andet er selvfølgelig, at beskæres træet ind til at ligne en stumtjener, kan det have vanskeligt ved at gro sig pæn igen. Men en fornuftig udtynding og tilbageskæring, hvor du altid sørger for, at der er en sidegren lige under det sted, der skæres, således at denne kan overtage længdevæksten.

Selv topskuddet kan fjernes, hvis du vil have en lavere plante, men du må så regne med, at der året efter gror flere nye skud frem, hvoraf du så skal udvælge ét skud som ny top. Jeg går normalt ikke ind for topstyning af træer, men med hensyn til vandgraner har jeg set flere vellykkede operationer. Så det kan lykkes.

ovenfor citat fra :www.husetoghaven.dk

http://www.bayer.se/bayer/Internet_HH_dk_New.nsf/61bacdb95a97b24dc1256a1800448baa/f8a4037aabf1c4cfc1256af8004ce1aa?OpenDocument

Godkendelse af svar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 10-12-05 21:27

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-12-05 23:21

selvtak - beklager jeg ikke kunne finde andet lige umiddelbart - men som en sidebemærkning så kan jeg huske noget om en vandgran vi havde engang - som nogen kom til at beskære forkert i toppen - så vær forsigtig - ellers kan den komme til at se meget mærkelig ud (så vidt jeg husker er det noget med at holde sig til et enkelt topskud så den ikke pludselig vokser i en vinkel *G*

held og lykke - det skal nok gå -