/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
trimare46 - kontooplysninger
Fra : emesen
Vist : 453 gange
10 point
Dato : 09-12-05 20:55

Jeg spurgte i min bank om hvad der skete hvis mit dankort tilhørende en konto som du snakker om bliver overtrukket (stjæles via nettet) - bliver den fyldt op fra min anden konto.
Svar:"nej det gør den ikke..............kort pause.........altså med mindre bankrådgiveren syntes det er nødvendigt.
Jeg bruger kortet på rejser...................men har sikret mig og har kortet i en anden bank...........så kan der kun hæves hvad jeg har sat ind.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 10 point
Dato : 09-12-05 21:38

Det lyder da som en smart fremgangsmåde, og er værd at tænke over! - Hvis man så samtidig har adgang til bankerne via internettet, kan man jo nemt overflytte penge til den udenbyskonto, selv om man skulle være på HAWAII!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-05 22:18

Detter er en del af et svar jeg har fået fra PBS i forbindelse med, at et hotel ville fotokopiere Dankort.
Citat
Som bruger af Dankort og Visa/Dankort er det naturligvis ikke rart, hvis man opdager, at der foretages uberettigede træk ved misbrug over internettet. Men brugeren bærer ikke nogen del af risikoen for tab - denne risiko bæres alene af forretningen. Derfor stilles der heller ikke krav til brugeren om, at kortnummer og kontrolcifre skal beskyttes særligt, som tilfældet jo er med PIN-koden.

Jeg fik videre oplyst, at det er Internetbutikken der skal bevise, at det er dig der har foretaget indkøbet, hvilket velkan være ved at dokumentere hvem varen er sendt til.

Situationen er en anden hvis kortet bruges med PIN koden for så har man være uforsigtig og det koster.
Ved træk ved hjælp af fluesmækker er forretningen jo forpligtiget til at sikre sig, at kortet bruges af indehaveren og skal bære tabet selv, hvis det ikke er tilfældet.

Konklusionen må være, at kortet er meget sikkert hvis manpasser på ikke at afsløre PIN koden.

Jeg bemærkede at trimare46 skrev kontonumre. Kontonumrene kan man kun bruge til at sætte ind da man ikke kan hæve alene ved hjælp af kontonummer. mange firmaer oplyser da også gladelig reg. og kontonummer så mankan overføre en betaling.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-12-05 00:34

Jeg har og vil ikke ha' adgang via internettet til banken.
En bangebuks - yes det er mig.
Men en check virker da endnu til større beløb.
Jeg kan da betale over nettet - og det gør min søn for mig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-12-05 00:40

Det er ellers dejligt nemt, men man skal nok holde sig til de <E>mærkede netbutikker, når man er en tøsedreng.

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 10-12-05 03:57

Jeg har aldrig forstået folks frygt over at handle på nettet. Jeg har været på nettet fra dengang der kun var 10% af danmarks befolkning der havde internet, og jeg har handlet mindst 500 gange og er ALDRIG blevet snydt.
Hvis mine kortoplysninger bliver misbrugt så er det ikke min fejl og banken skal returnere pengene. Jeg ville ikke blive nervøs hvis der manglede en million på mandag, bare bede banken om at ordne det...... Da det ikke er mig der har misbrugt det er der INTET at frygte.

Selv i handler på QXL hvor man betaler forud og skal stole på at man får varen, der er jeg heller aldrig blevet snydt.

Bank via internet er da noget af det sikreste, det skal man UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER være nervøs for. Banker skal sgu nok sørge for din sikkerhed der...

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 10-12-05 13:23

sniperdk - Det er korrekt at bankerne nok skal sørge for ens sikkerhed... Men de sørger altså ikke for at du får en firewall op på din computer... Og uden sådan en, kan en med noget snilde NEMT få adgang til din computer, og installerer et program der optager ALT aktivitet på skærmen via tastaturet... Dvs. personen kan se hvilket password du skriver for at få adgang til din webbank, ved at se hvilke taster der bliver trykket ned, hvornår shift tasten holdes nede osv... Og så er det bare at få underskriftsfilen ind på ens egen computer og VUPTI... Så har man fuld kontrol over din bankkonto... Så der ER altså grund til bekymring... Selv bruger jeg netbank, og vil aldrig skille mig af med det... Men jeg har også diverse firewalls (hardware som software) inde... Og skulle der ske noget, er der sku ikke mange penge at tage fra

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 10-12-05 13:35

ostemanden : Igen må jeg sige HVORFOR VÆRE NERVØS FOR DET ????
Banken/politiet kan straks se at pengene er trukket fra en anden IP-adresse end din. Altså kan de straks se HVEM der har "lavet indbrud hos dig".....
Og igen igen, pengene vil straks blive ført tilbage til din konto.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-12-05 17:51

>>>Banken/politiet kan straks se at pengene er trukket fra en anden IP-adresse <<<
Osse med dynamisk IP ?????
Men stadig - så kan der ikke tages flere end der står i den bank på mit navn.
Naturligvis skal jeg beskytte mig.
Hvis jeg fjoller, er det min fejl, og det betaler banken vist ikke.
Jeg påstår ikke at det er usikkert, at betale gennem netbank, men at jeg er en bangebuks - altså bange for at gøre en fejl (som banken vist ikke ter for)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-12-05 18:43

(som banken vist ikke ter for) = (som banken vist ikke garanterer for)

Godkendelse af svar
Fra : emesen

Dato : 21-02-06 19:41

Tak for svaret severino. Folk som syntes om ens idér bør da belønnes.