/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Kommandopromt
Fra : Jimmy17
Vist : 1483 gange
50 point
Dato : 09-12-05 20:07

Hvad kan egentlig alt bruge kommandopromt til?

Meget gerne med link til danske sider med noget om det.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 09-12-05 20:40

du kan skrive kommandopromt i søgefeltet i google, giver ca 800 når du har søgt på dansk
du kan evt rulle ned og søge i de søgte og vælge om det i en bestemt forbindelse

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 09-12-05 20:45

Glemmer altid det 2. p i kommandoprompt...

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 09-12-05 20:53

Tænkte bare at det var nemmere hvis der nu var en ekspert herude i det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-05 21:00

Ikke ekspert, men vant til at bruge den.
I en kommandoprompt kan du udføre kommandoer uafhængigt af Windows.
Du kan for eksempel ved hjælp af kommandoen ipconfig få oplysning om din netværksopsætning.
Prøv at hente kommandoprompten (cmd i Kør) og skriv help tryk <ENTER> så vil du se et udvalg af kommandoer

Accepteret svar
Fra : ferik

Modtaget 25 point
Dato : 09-12-05 21:01

du skriver ikke hvad det er til konkredt
http://www.riversen.dk/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-05 21:03

Det der med at være konkret er der vist andre der har problemer med

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-05 21:08

Her kandu se hvordan du tilgår netværksindstillinger osv. http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=70454

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-05 21:09

Hov forkert tråd sorry

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 09-12-05 21:09

tak for det bjarned
det kunne jo være, ellers er det da meget fin at han stiller ? sådan

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-05 21:10

Sådan kan det gå når man vil være konkret.

Ferik hvad ville du finde hos riversen?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-12-05 21:11

Jimmy17 - vi er mange der bruger denne kommandoprompt, måske uden at vide hvad den egentlig er.
Jeg ville kalde den en ordre adgangslinie på lavt niveau.
Den er kun til enkelte ordre og bevæger sig under windowshuden uden at være et egentligt DOS program.
Prøv at starte programmet start>kør>skriv cmd>ok
skriv help og tryk enter
Nu kan du rulle op og ned og se hvilke ordrer/kommandoer du kan give den.
Vær lidt forsigtig med hvad du laver her i kommandoprompten

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-05 21:15

Hvorfor skriver du ikke bare, at jeg er uforståelig, Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-12-05 21:22

Jammen BjarneD -
Jeg skrev den lige efter denne Fra : Jimmy17 Dato : 09-12-05 20:53
og så ikke det mellemliggende - det er jo ulempen når man skriver og andre kommenterer ind i mellemtiden.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 09-12-05 21:30

Med dette spørgsmål søger jeg ikke noget konkret.
Men ved der er uanede muligheder med kommandoprompt og tænkte at de måske var listet op på en side,
med hvordan de anvendes og til hvad.

Derfor jeg skrev "med link"

Bruger kommandoprompt en smule til dagligt. Bla. dir/ funktionen, til start af programmer og hvis jeg skal se hvad min IP er.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-05 21:33

Alt forladt, Eyvind

Jimmy hvad mente du så med dette: "Tænkte bare at det var nemmere hvis der nu var en ekspert herude i det."

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 09-12-05 21:41

At en måske kunne sende et link, eller komme med nogle gode/smarte ting, man kan bruge det til.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-05 21:45

Så må vi håbe at der dukker en Googlerist op der kan finde et link til dig, men det var da for øvrigt vist det ferik forsøgte.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-12-05 22:06

Jimmy17 hvis du nu gør som BjarneD og Eyvind skriver - så kan du herefter ud for prompten skrive feks

help copy

så får du en beskrivelse af hvordan du bruger copy - og det kan du prøve med alle kommandoerne - bedre forklaring end der står derinde får du næppe.

//bentjuul

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-05 22:20

//Touche//

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 09-12-05 23:12

bentjuul.
Jo, men der er jo mange flere funktioner, end den skriver når jeg skriver help og "funktion" help

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-12-05 23:32

Jimmy17 jeg forstår altså ikke hvad det er du skriver, gør som beskrevet så får du oplysninger om hvordan alle kommandoer fungerer.

Jeg prøver en sidste gang
skriv følgende

help

og tryk så på enter-tasten.

Prøv så at skriv

help copy

og tryk på enter-tasten
Nu får du en beskrivelse af hvordan du bruger copy - og sådan kan du fortsætte med alle kommandoer.

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-12-05 10:00

Command prompt'en bruges normalt til at afvikle 'gamle' DOS kommandolinie instruktioner og DOS batch filer.

Her læser du mere : http://www.computerhope.com/msdos.htm

Windows XP er ikke basseret på DOS, som er et 16bit operativsystem, men på NTFS som er 32bit. Derfor simulerer XP bare DOS, når man i Start->Kør skriver CMD. Derved får man åbnet en commandline fortolker der 'emulerer' DOS.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-12-05 10:45

Ja - den "emulerer" DOS, men den har samtidigt fået tilføjet en hel masse ekstra funktionalitet.

I Windows 2000 er der hele 2 DOS fortolkere:

1) Start->Kør skriv COMMAND afslut med Enter
2) Start->Kør skriv CMD afslut med Enter

Du får så hhv.:

Citat
Microsoft(R) Windows DOS
(C)Copyright Microsoft Corp 1990-1999.

- der starter en ny hændelse af MS-DOS-kommandofortolkeren.
og
[citat]
Microsoft Windows 2000 [version 5.00.2195
(C) Copyright 1985-2000 Microsoft Corp.
[citat]
- der starter en ny kopi af Windows 2000-kommandofortolkeren.

Hvis man holder sig til COMMAND er man lidt amputeret i sammenlig med CMD fortolkeren giver rigere muligheder for eksempelvis filoperationer (rename/delete/copy/move) osv., lange sti- og filnavne, tildeling af brugerrettigheder, mapping af netværksdrev/printere m.fl., netværks- og pcoplysninger (tracert/ping/ipconfig/echo %% m.fl) ... lave små installationsscripts - kort sagt, DOS/CMD kan bruges til næsten alle fil- og brugeroperationer uden at man behøver at klikke sig til døde i Windows

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-12-05 10:47

Nå - husk lige linisekift efter [ / c i t a t ]
ellers fortsætter den bare med at citere....

mvh berpox

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 15-12-05 19:58

Har selv fundet, hvad jeg søgte...
Funktionen ligger i windows.

%windir%\hh.exe ms-its:%windir%\help\ntcmds.chm::/ntcmds.htm

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-05 21:12

Jimmy17 -> ...og ?

Du spurgte; hvad den skulle bruges til ?

Min version ligger altså i : %SystemRoot%\system32\cmd.exe

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-01-06 17:06

Her er lige noget jeg fandt.
Citat
CMD.EXE or COMMAND.COM
Windows NT comes with two "command line shells" -- one called CMD.EXE and the other called COMMAND.COM. If you're wondering which one to use, following information might help:
CMD.EXE is the Windows NT's native command prompt (or shell), which means it is more portable among different hardware platforms. For example, if you type SET and press ENTER inside a CMD.EXE prompt, you'll notice that CMD.EXE exposes more environment variables than COMMAND.COM. On the other hand, COMMAND.COM is the more "MS-DOS compatible" version of the two shells. For example, this shell will call AUTOEXEC.NT and CONFIG.NT (located in the SYSTEM32 directory inside your Windows NT directory) just like MS-DOS used to call AUTOEXEC.BAT and CONFIG.SYS.

So, if you're having trouble running your old DOS command line programs from Windows NT, try running them inside a COMMAND.COM shell, not CMD.EXE.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-01-06 17:30

Dét var et godt tip emesen, men næppe et svar på Jimmy17's spørgsmål :

Citat
Hvad kan egentlig alt bruge kommandopromt til?

..eller Dansk :

Citat
Meget gerne med link til danske sider med noget om det.

..her er lidt på dansk : http://da.wikipedia.org/wiki/MS-DOS

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-01-06 18:24

-

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-01-06 18:54

emesen, tag dig ikke af ham Molubdændylen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-01-06 20:16

Jo jo...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Daniel17

Dato : 04-01-06 19:23

Kommandopromp bruges f.eks. til at spille gammle dos-spil i

men et godt tip er at finde en gammel pc måske, en 486'er der kører i dos, der vil de fleste spil kører maget beder.

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 10-02-06 00:00

Tak for svaret ferik.

Kommentar
Fra : bobcaty

Dato : 08-12-07 13:22

Heey alle der ikke ved så meget om kommando promt og gerne vil vide noget om hvad man eventuelt kan bruge den til skriv til mig over msn Prins_albert10@hotmail.com

Kommentar
Fra : bobcaty

Dato : 08-12-07 13:25

Skriv til mig på MSN Prins_albert10@hotmail.com og få en masse at vide om kommando promt ved alt man skal bruge for at lege lidt med den xD FX hacke