/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Trådløst netværk ml bærbar og stationær
Fra : nikolajg
Vist : 866 gange
100 point
Dato : 09-12-05 18:16

Jeg har en stationær comp og en bærbar som begge kører xp-home og er trådløst på internettet via en 3. computer der har opsat det primære trådløse netværk via kabelmodem og trådløsrouter.
Jeg vil gerne oprette internt netværk/forbindelse ml de 2 førstnævnte som jo har et trådløst netkort begge to. IP-adresser hedder henh 192.168.1.100 og 101
Jeg har prøvet at skrive den enes ip forudgået af \\ under kør men det bliver ikke accepteret (netværksstien ikke gyldig)
Det burde vel kunne fungere??
Hvem har løsningen..
Mvh Nikolaj

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-12-05 18:18

Hejsa
Du kan bare sætte dem op til at være i samme arbejdsgruppe.
Dette gøres under computernavn.
* Egenskaber i denne compputer.
Så kan du dele og se delte mapper
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-12-05 18:19

De kan ikke se hinanden - hvis de ikke har samme arbejdsgruppenavn.

Kommentar
Fra : nikolajg

Dato : 09-12-05 18:59

Hej Benjamin.
De har samme arbejdsgruppenavn...
hvad så

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 09-12-05 19:05

Jeg kan fortælle dig med sikkerhed at det ikke er den korrekte ip adresse

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 09-12-05 19:05

Du skal med hver computer gå ind på www.minip.dk, hvor du så vil kunne se din ip.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-12-05 19:15

Jimmy - det du ser på www.minip.dk / www.myip.dk m.fl. er din routers IP adresse ...

For at se din egen IP adresse kan du åbne en command-line (Start->Kør-> skriv CMD og tryk på enter)

I DOS vinduet skriver du alt det mellem citationstegnene: "PING -A %computername%" og trykker på ENTER

så får du din (aktuelle) IP adresse på dit LAN.

mvh berpox

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-05 19:16

Problemet er oftest, at TCP/IP protokollen er optaget af Internetforbindelsen (selv om den skal kunne begge dele) og derfor er det en fordel, at installere protokollen NWLink Netbios på alle maskiner der skal være i lokalnetværket.
Der er tale om en IPX/SPX protokol med en netbios der udelukkende anvendes i det interne netværk, hvilket er en ekstra sikkerhed. Man skal huske at deaktivere netbiso over TCP/IP hvilket gøres i Egenskaber for protokollen, Avanceret, Wins.
Husk også, at deling af mapper i Windows XP skal aktiveres ved at køre den indbyggede netværksguide.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-12-05 19:18

Dine ip adresser er rigtige - da du er på bagsiden af routeren... ¨så glem lige jimme et øjeblik...

Nu skal du højre klikke på de mapper du vil dele og vælge deling i popup menuen...
Her vælger du hvordan de skal dele og om de skal have password på... men del dem uden password til at starte med så du ser det virker...

På den anden maskine vil de nu komme under mapper i hele netværket...

Bemærkning...
Det Jimmy skriver om er at du ud i den store verden WAN siden har en anden IP aresse - men det er jo den routeren har snuppet.

Den adresse du har opgivet her passer fint med virkeligheden..

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : nikolajg

Dato : 09-12-05 19:21

og den skriver ip-adresse som anført !

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-12-05 19:21

Når mapper er delte og du har gjort det rigtigt - er der en hånd under "mappe ikon"....
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-12-05 19:30

Du behøver ikke tænke på ip-adresser.
dine er helt ok og har ikke den store betydning for det du er i gang med.
Men det var en ok information så kunne vi se at de var på samme side at din router...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 09-12-05 19:30

gør som BjarneD skriver så burde det virke,

men ellers kan læse lidt her
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-12-05 19:33

Jeg kan da oplyse at jeg intet har gjort udover at dele mapper og have samme arbejdsgruppenavn. Det køre ude mærket og uden problemer.
Så lav så små ændringer som muligt...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 09-12-05 19:37

Det jeg sagde med ip adresser er bare noget jeg har fået oplyst af en it supporter, som hjalp med opsætning af mit system.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-05 19:47

Benjamin, det virker da ofte når man kun bruger TCP/IP, men der er en grund til at protokollen oftest kaldes for Internetprotokol - det er det den er bedst til.
Hvis man installere den indbygede IPX/SPX netware protokol der er lavet specielt til lokalnetværk undgår man ofte problemer med at få computerne til at "se" hinanden, hvis man altså husker at deaktiver netbiso over TCP/Ip da de ellers vil konflikte. Man får så endda det plus, at det er vanskeligere at trænge ind i et netværk der kører med netware protokollen fordi den ikke kan køre WAN.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-12-05 19:49

Har du forsøgt eller bruger du DHCP på routerens lokal side. Så burde det ikke være noget problem, at koble sig op, når bare du lader alle maskiner hente en tildelt adresse fra routeren. Det skulle så gerne ske helt automatisk.
Check også for ny firmware til din router, det kan opte hjælpe især på WLAN siden, der som oftest er det der giver flest problemer.
Du skal også sørge for, at du køre i samme arbejdsgruppe (blot en gentagelse) samt at du bruger samme kanal til alle dine tilsluttede PC'er.
Hvis du ved søgning kan se andre netværker, så skift kanal og prøv igen, da det kan være at den hægter sig på et andet netværk. Søg på det netværksnavn som du har i din router. Det skulle gerne være unikt, for at du kan skelne det fra de andre. Når det virker kan du slå SSID fra, så den ikke viser sig på nettet; så andre ikke kan finde dit netværk.
Husk også at kryptere det trådløse, hvor du skal bruge den samme kode til alle enheder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-12-05 19:50

Hvis du skal kigge på netværket - så skal du først over i kommandoprompten.
start>programmer>tilbehør>kommandopromt
Du er nu i et sort vindue og curseren blinker efter >_
skriv "net view" (uden "")
og tryk enter

Hvad viser den.

eller skriv "ping dincomputernavn"

nu vises din lokale IP-adresse (måske 192.168.0.xxx)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-12-05 19:51

opte skulle have været ofte

Kommentar
Fra : nikolajg

Dato : 09-12-05 19:51

Tak for engagementet til nu.
Umiddelbart ser det ud til at du har TEMMELIG godt styr på netværk BjarneD men din løsning ser også lidt kompliceret ud for mig..?
Jeg har prøvet som Benjamin foreslår med blot at dele mapper. Jeg kan sagtens lave mapper om til delte, jeg kan bare ikke se dem på den anden pc (hvor skal man kigge??)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-05 19:59

Det er ikke kompliceret og du kan læse det hele, også det meste af det øvrige du får anvist i det link Huntermis lagde kl. 19.30

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-12-05 20:03

på skrivebordet har det du mappe der hedder netværkssteder her ligger de når begge maskiner er tændt.

Der er også en genvej til denne ude til venstre når du er i mappe Denne Computer.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-12-05 20:06

Ja det er nok rigtigt at det begrænser mulighederne på netværket... Men er der nogen der er kommet ind på den ene maskien - kan de vel også komme ind på de andre i netværket... Så det er ikek meget sikkerhed man får ekstra ved din løsning.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-05 20:09

Salig er de .........!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-12-05 20:13

Amen!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-05 20:22

Lidt netværksfakta lånt fra www.wintip.dk
Citat
Protokoller og NetBIOS:
TCP/IP protokollen er i dag den mest udbredte. Den bruges på Internettet og de fleste netværksmiljøer der kontrolleres af servere. Hvis du bruger TCP/IP til deling er det også nødvendigt at have NetBIOS aktiveret over TCP/IP. NetBIOS over TCP/IP er en sikkerhedsrisiko når der er direkte adgang til Internettet - vel at mærke når der er aktive server-tjenester på computeren, som f.eks. delte mapper og printere.
IPX/SPX protokollen kan kun bruges til transport af data i lokalnet, og ikke over Internet. Derfor er det den sikreste protokol at bruge til deling i hjemmenetværk. Med IPX/SPX som delingsprotokol kan NetBIOS over TCP/IP deaktiveres. Så kan ingen få adgang til dine delte mapper fra Internettet - med mindre du lader dig narre til at installerer en Trojan eller orm, der kan give adgang til din computer og dermed hele netværk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-05 20:25

..altså vil man alene anvende TCP/Ip protokollen skal man aktivere Netbios over TCP/IP, hvilket gøres under Egenskaber for netværksindstillinger, Egenskaber for TCP/IP protokollen, Avanceret, fanebladet Wins.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-05 20:28

Hvis man gerne vil læse om netværksopsætninger i ro og mag så er der også:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php

Kommentar
Fra : nikolajg

Dato : 09-12-05 21:03

Jeg tror mit problem er at min stationære godt kan finde den bærbare under arbejdsgruppecomputere men ikke omvendt. "Netværkstien er ikke tilgengængelig" og "du har muligvis ikke tilladelse til at bruge denne netværksresource" er svaret hvis jeg forsøger at opnå kontakt...
Desuden; hvor går man ind i netværksindstillinger...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-05 21:09

Her kandu se hvordan du tilgår netværksindstillinger osv. http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=70454

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-05 21:14

Jeg giver dik detlink fordi det er let at se hvad det handler om, men du skal kun følge instruktionen til ende hvis du vil bruge DHCP, jeg syntes nu også, at du skal bruge fast IP, men du kan da prøve med DHCP, som det er foreslået.
Du har vist ikke kunnet afprøve de forskellige forslag og det gør ikke oget hvis du bare melder tilbage så man kan se om du kan bruge det. Spørg, spørg, spørg!

Kommentar
Fra : nikolajg

Dato : 09-12-05 22:36

Så sker der noget ;)
Jeg fik installeret IPX/SPX netværksprotokollen over mit trådløse netkort/forbindelse. Jeg brugte din vejledning BjarneD og wintip.dk der dog anbefaler man slår TCP/IP protokollen fra. Det har jeg ikke gjort...-vil det ikke påvirke min forbindelse til internettet..?
det kører jo over samme kort eller har jeg misforstået noget?

Jeg er ved at flytte en masse data ml. de 2 computere og det går lidt langsomt, i hvert fald ikke i nærheden af den teoretiske hastighed på 54Mbit, måske 1-2Mbit- forklaring?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-05 22:52

Du skal ikke slå TCP/IP fra da den virker på Internet. Mon ikke det er det med Netbios over TCP/IP du tænker på- den må du gerne deaktivere i Egenskaber for TCP/IP protokollen - Avanceret - fanebladet Wins.
Man kan køre både Internet og lokalnetværk på samme netkort, især med den protokol du har installeret.

Hastigheden kan sløves af dårlige stikforbindelser og hvis du bruger 10 mbit patchkabel, der ikke har samme hastighed som de rigtige PDS kabler.

Kommentar
Fra : nikolajg

Dato : 09-12-05 23:06

Der er markeret i standard under wins og netbios! (kan ikke se om den er aktiv el. deaktiveret)
Iøvrigt er DHCP aktiveret- betyder det dynamisk ipadresse?
Hvilken forskel gør det om netbios er aktiveret for mig?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-05 23:15

DHCP er automatisk søgning af IP adresse, hvilket man bruger til at koble på Dynamiske IP adresser, men da du har router på er det den der finder den dynamiske IP via udbyderens gateway. Hvis netkortet står til DHCP betyder det bare, at det automatisk søger en ledig IP adresse på routeren.
Lad være med at bekymre dig om den netbios når det virker nu. Routeren har sandsynligvis NAT og/eller firewall så du er godt beskyttet.

Kommentar
Fra : nikolajg

Dato : 09-12-05 23:22

Ok og mange tak.
Forstår nu stadig ikke hvorfor hastigheden ikke er højere på det trådløse net når det nu burde køre adskillige Mbit. Godt nok er den stationære pc en rigtig gammelsvend, pentium 500mhz 256mb ram, fra før årtusindeskiftet- det kunne selvfølgelig være forklaringen-?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 09-12-05 23:34

Jeg glemte at det var trådløst. Der er forskellige muligheder for justering af netkort mm., men da forkerte ændringer kan drille for en uerfaren syntes jeg du skal lære lidt mere om netværket før du piller videre for der er ret mange faktorer der kan spille ind på en netværkshastighed og fordi din trådløse router kan køre hurtiger så er der lige den der med at ingen kæde er stærkere end det svageste led.
Jeg har kun ringe erfaring med trådløse anlæg da de sjældent anvendes på større netværk, men måske andre har et par gode råd der. Severino??

Godkendelse af svar
Fra : nikolajg

Dato : 09-12-05 23:38

Nå men det var jo din idé med ipx/spx-protokol der løste problemet.
ENDNU EN GANG TAK FOR HJÆLPEN- det med hastigheden er et luksusproblem jeg sagtens lever med for nu ;)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-05 23:44

God fornøjelse med det.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-12-05 00:38

www.Libris.dk
Trådløse netværk
Jes Nyhus
ISBN: 87-7843-664-8 • Juni 2005
80 sider • DKK 59,00