/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Fra selvstændig til lønmodtager
Fra : Kanduikke
Vist : 1227 gange
200 point
Dato : 09-12-05 11:33

Jeg har været selvstændig i snart 2 år, og går nu med planer om at få noget fast.
Kan jeg forsat há mit firma ved siden af mit kommende lønmodtagerarbejde, selv om jeg måske ikke har nogen stor indtægt eller slet ingen,og hvad med hensyn til told/skat.
Er det ellers andre ting jeg skal være opmærksom på når/hvis jeg skifter arbejde.

På forhånd tak.

Kanduikke.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 09-12-05 11:43

Du kan sagtens bevare din virksomhed, du skal blot huske at indsende dine momsangivelser som sædvanligt, ellers er der ingenting du skal tage højde for

Kommentar
Fra : Kanduikke

Dato : 09-12-05 11:48

Skal jeg så bare skrive 0 ved salgsmoms.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 09-12-05 12:49

Hvis du ikke har noget salg skal du indberette 0 kr. i moms, ellers laver de et skøn.

Afhængig af hvilken branche du er i, skal du orientere/have en godkendelse fra din arbejdsgiver at du må drive erhverv ved siden af. Dog kun relevant, hvis der er sammenfaldende interesser fx. samme branche.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 09-12-05 12:53

Det er ikke et krav at få en tilladelse, det virker den anden vej rundt.

Hvis arbejdsgiveren ikke ønsker at du fortsætter som selvstændig skal det indføres i kontrakten, men hvis det ikke er nævnt er der ingen restriktioner

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 09-12-05 12:55

Jeg ved godt at det ikke er et krav, men det er almindelig respekt og især hvis de er i samme branche.

AMP

Kommentar
Fra : Kanduikke

Dato : 09-12-05 13:33

Hvis jeg så skulle gå hen og blive arbejdsløs, vil jeg så kunne få udbetalt dagpenge, hvis mit firma ikke har nogen omsætning..?

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 09-12-05 14:16

Der er måske lige en enkelt ting "kanduikke" bør have for øje, nemlig spørsmålet om dagpenge, bliver du ledig og stadig er momsregistreret, kan det være djævelsk svært at få åbnet den kasse som hedder dagpenge, også selv om du har betalt som fuldtidsforsikret!

Med hilsen fra en som har prøvet

Accepteret svar
Fra : viviborgen

Modtaget 200 point
Dato : 09-12-05 14:45

Hvis du alligevel ingen omsætning har i firmaet er det da det bedste at afmelde de ved told. Du kan jo altid få et ny SE-nr., hvis du vil starte igen og du må gerne drive en mindre virksomhed ved siden af dit lønmodtagerjob uden at være momsregistreret. Jeg mener, at du må tjene 50.000 om året, men jeg er ikke sikker på beløbet.

Kommentar
Fra : bovbasse

Dato : 10-12-05 21:50

du kan feks. bare arbejde som timelønnet/månedslønnet, og igennem dit firma sende regning på de timer eller månedsløn, som i sammen laver en kontrakt på inden du starter, men husk lige at få indført en opsigelses periode i denne kontrakt.....

mvh
jan

Kommentar
Fra : bovbasse

Dato : 10-12-05 21:50

du kan feks. bare arbejde som timelønnet/månedslønnet, og igennem dit firma sende regning på de timer eller månedsløn, som i sammen laver en kontrakt på inden du starter, men husk lige at få indført en opsigelses periode i denne kontrakt.....

mvh
jan

Godkendelse af svar
Fra : Kanduikke

Dato : 14-12-05 18:31

Tak for svaret viviborgen.