/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Teenager fester kørsel ud og hjem
Fra : Disi
Vist : 558 gange
50 point
Dato : 09-12-05 10:43

Teenager fester kørsel ud og hjem

Vores unger går til SSP Fester ,det vil sige trykke fester hvor der er voksne med,til at passe på dem.
De må have lidt alkohol med .. det er også fint ,men hvad med kørsel frem og tilbage ? jeg hører flere forældre sige , at de ikke magter det det,man har enelig weekend ,og skal nyde en god middag og et glas vin ! vupti så må man ikke kører bil …
Derfor dette spørgsmål : Er det ok at sende dem hjem i taxi ? hvad er jeres holdning

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-12-05 10:46

forældre der ikke "orker" at ivaretage teenageres sikkerhed ???????? Ja så er taxien jo eneste alternativ hvis der ikke er en fælles ordning - men en voksen der er tilstede skal kontrollere at det sker !

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 09-12-05 10:55

forældre der ikke "orker" at ivaretage teenageres sikkerhed ????????
Nu lyder du jo fordømmende
Jeg er en årgang 1966 og vi cyklede ,tog busen
Vores unger i dag bliver hele tiden kørt

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 09-12-05 10:59

Hej Disi
Her i Ballerup Kommune, har vi den kørselsordning, at de bliver afhentet i bus ved ungdomsklubben og kørt tilbage dertil efter festen og det er meget betryggende. Trist, at forældrene ikke "orker" Meget meget sørgeligt. Men en taxa er da et yderst fornuftugt tiltag istedet for at de bare bliver overladt til sig selv.
mvh Vivi

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 09-12-05 11:03

Jeg mener at det er helt okay at give sine unger til en taxi hjem fra fest........... Selvom man er forældre - (og selvfølgelig vil sine børn alt det bedste) - behøver man absolut ikke at hoppe ud af sin varme seng kl. lort for selv at lege taxi. Selv en forældrerolle sætter jo ikke alt andet i bero! Så giv du roligt en taxitur og nyd selv en glas vin eller 2 med god samvittighed. Du har jo allerede sørget for en sikker hjemtur for de kære "små".

Kommentar
Fra : annettemor

Dato : 09-12-05 11:03

Hej

Vi er selv medhjælpere ved det lokale halbal - og vi oplever desværre mange gang at forældre ikke "orker" at køre edres børn. Det der snart er det mest skrækkelige er at når de unger har fået lidt for meget inden for vesten, og derfor skal hentes hjem, er forældrene tit ikke i stand til at hente dem. Derfor må de så med ambulance. Det bekymre da mig meget at man vælger at sende ens børn til fest/SSP/halbal eller lign. i en anden by (hvilket mange gang er tilfældet her) og så ikke kan få dem sikkert hjem.
Ang. den med taxien - ja, det er vel okay, hvis man ikke kan "se" sig ud af at få hentet ens børn sikkert hjem!!!!

KH Annette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-12-05 11:07

Disi - hvorfor så dur over mit svar ???? Jeg mener at sålænge børnene bor hjemme har forældrene et ansvar at leve op til og bør - burde - lære børnede at have ansvar tilmed. Hvilken forældre ville have det godt ved en evt ulykke af en art fordi de ikke "orkede" ???????? (både hos voksne og børn svækkes dømmekraften ved indtag af alkohol) - ikke ????????

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-12-05 11:07

ja taxi er der intet galt i ville dog altid bede dem om at ringe når de tager afsted i taxien / der fra nu skriver du jo ikke alder? 12-13 el 14-15 el 16-17

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-12-05 11:07

Da jeg gik på "mælkedisk" havde jeg den store fornøjelse af at slentre hjem på mine flade konvolutter - og set i bakspejlet er jeg rigtig glad for det! Jeg fulgtes altid med nogen hjem og hele aftenen blev vendt og drejet på denne tur. Vi var herligt fri for de voksnes årvågne blik.
Selvfølgelig ville det have været mere bekvemt at blive kørt, men her var ingen kære "mor". Hvis jeg ville på disk, så måtte jeg transportere mig selv.
Dette er 16-17 år siden.
Er verden virkelig blevet så meget farligere siden dengang??? Helt ærligt, så tvivler jeg! Så længe de unge ikke går alene, synes jeg faktisk at alt dette hente/bringe halløj er en tand hysterisk.
For hulen da, de unge skal da også lære at klare sig selv - og uden overdreven angst for at eksistere blandt sine medmennesker.
Så er det altså heller ikke værre....

Vaxen

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 09-12-05 11:19

Hej miritdk

Det lød bare så voldsomt med Orker !!!!!!!
Vi kommer fra en lille landsby,hvor man dårligt kende en Bus
Så det er jo hver weekend de skal køres og hentes ?
Og så tænke jeg på om det var umoralst at bestille en taxi til kl. 1

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-12-05 11:24

Disi - du skrev MAGTER - jeg skrev "ORKER" - et lille ord kan da vel ikke bringe dig helt ud af fatningen

Intet umoralsk i en taxi- og som der er skrevet - ja der skal ringes om at nu kører den - så ved I når ungerne lander

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 09-12-05 11:28

Ja det er da klart
I går aftes blev en dreng på 16 væltet af sin knallert og sparket så voldsomt i Svanning Bakker ved Fyn hvor vi bor
så en taxa er nok lidt mere sikkert

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-12-05 11:32

vaxen - jeg tror tiden har forandret mere end meget - og de unger skal nok lære at klare sig trods alt

Disi - det er jo en af de uheldige situationer der desværre opstår - mere og mere - jeg fatter det ikke - fatter i det hele taget ikke den megen vold .

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 09-12-05 11:32

Rent "etisk" kan jeg ikke se noget galt i og sende dem hjem i taxa.
Forældre skal også havde tid til hinanden i weekenden jo.
Det der er problemet er nok nærmer, at det aldri er til og få fat i en taxa.
Så hvis man aftaler de skal være hjemme klokken 2, så kommer de måske først hjem klokken 3.
Ungerne finder hurtigt ud af hvor svært det er og få en taxa,,,,så nu har de en glimrende undskyldning for at komme for sent hjem.

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 09-12-05 11:43

Altså hvor har du ret

Jeg har ikke prøvet endnu at sende dem via Taxa ,de er 14 1/2 og 16 År
Men man må da kunne forudbestille en Taxi ikk ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-12-05 11:53

selvfølgelig kan en taxi forudbestilles - det kræver blot at ungerne står og venter parat - ellers kører den igen

hvad med en kollektiv mulighed hvor de der bor nær hinanden kører sammen og kan den voksne der er opsyn ved festerne påtage sig at sørge for at transporten klares med taxi ??????

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 09-12-05 11:54

Jo, det skulle jeg da mene at man kan.
Og hvis de er 14 til 16 år, så kommer de vel næppe hjem så sent, at det ikke er til at få fat i en taxa.
Der hvor jeg kommer fra, er det først svært henad ved 3 tiden.
Skal de være hjemme inden kl 24 så tror jeg ikke det er noget problem at få en taxa

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-12-05 12:01

Jeg er en af de mødre, der altid har gidet/orket/magtet at hente mine børn kl. "lort".

Det har ikke været for at forkæle dem, men sikkerhed for at de kom hjem.

Jeg ville aldrig kunne tilgive mig selv, hvis der skulle være sket mine børn noget, fordi jeg ikke magtede/orkede at hente dem.

De har altid kunnet ringe til mig på hvilket som helst tidspunkt af døgnet.

Nogle gange blev det også aftalt med andre forældre hvem der skulle bringe og hente.
Det fungerede fint.

Med de tider vi lever i på nuværende tidspunkt, ville jeg ikke være tryg ved at sende et "barn" på 14½ hjem i en taxa kl.: "lort" om natten.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 09-12-05 13:01

Da jeg var teenager hentede mine forældre eller veninders/venners forældre os, hvis vi kun var 2 til at følges. Når vi fulgtes i flok sørgede vi selv for transport.

Ovenstående ordning fungerede fint og jeg anvender den selv den dag idag. Det handler om at ens børn/unge kommer trygt hjem - så man må opveje risikoen ved ikke at hente sine børn.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-12-05 13:09

Hejsa Disi.

Det her handler kun om hvad du selv kan leve med og ikke så meget andet..
Der er ikke nogen garantier når man begynder at give slip på ens "guld". Jeg har prøvet at være papfar til 2 dejlige unger, og havde det på samme måde som deres mor og lå vågen til de kom hjem... Jeg ville have det skidt hvis der skete dem noget - det ville jeg vel nok også hvis der skete dem noget i dag. Men vi kan jo ikke altid sikre livet 100%.
Men det kunne jo være en fordel hvis de var mindst 2 der tog samme taxa hjem... Jeg har ikke lige meget fidus til Chaufføre i taxaer, heller ikke til deres evner som chaufføre...
Lav nogle gode aftaler med "guldet" evt at de ringer nå de sætter sig ind i Taxaen så du ved at du snart ser dem.
Lær dem ved eksempler at de skal passe på dem selv på alle områder at livet, stoffer prævention og happitus. Både for deres skyld men også fordi vi som voksne også tænker meget på om de har et dejligt liv...
Livet er kærlighed - Det må vi godt tale om og vise at vi værdsætter..
Held og lykke
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : pims

Dato : 09-12-05 15:06

Nu findes der jo osse forældre, som slet ingen bil har. Så jeg syntes det er helt i orden med en taxa. Vi bor selv langt ude på landet og der er ikke noget der hedder busser efter kl.00:00 Der er ikke andet end øde landeveje men det kniber med traffiksikkerheden, folk kører både for stærkt og med sprit i blodet og så er det ikke særlig sjovt, hvad enten man er voksen eller teenager, at være til fods eller på cykel.
Pims

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 09-12-05 15:16

Nemlig Pims

At tænke sig nogle virkelig sætter børn i verden uden først at have anskaffet sig en bil til at transportere dem rundt i!! tsk tsk... *ironi kan være anvendt*

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-12-05 15:33

Nu bor jeg ikke langt ude på landet, men her kører den sidste bus 22:30.

Jeg ved, at det ikke er alle, der har en bil.

Man kunne evt. aftale med andre, om afhentning eller overnatning hos ven eller veninde.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-12-05 17:05

Jeg er så også en af dem der har kørt flere tusinde nattekilometer efter mine børn og deres kammerater, både i weekender og til hverdag.
Vi bor nemlig også "udenfor næsten alting".

Men selvfølgelig sætter det nogen grænser der hvor forældrene også gerne vil skeje lidt ud i weekenden og derfor ikke er i stand til at køre selv.

og i dag, er det jo næsten ligegyldigt hvor, om det er i byen eller på landet, så er det direkte farligt for de unge at færdes på gader og veje p.g.a. risikoen for overfald.

Men selvfølgelig et arrangement med en taxi, og evt. en aftale om, at de unge ringer hjem når de er på vej, så I ved at taxien nu også er dukket op.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-12-05 17:18

Nu må I da lige slappe af - farligt at færdes på gader og veje på grund af risikoen for overfald????
Jeg vil rasende gerne se nogle tal på bordet. Jeg nægter at tro på, at det generelt er farligt. Ja, medierne pisker en stemning op, men herfra og så til at sige, at det er farligt generelt.... Jeg gider ikke at leve mit liv i angst, og mener ikke, det er rimeligt at overføre denne bekymring til de unge mennesker.
Børn og unge bliver fragtet og transporteret rundt - med sundhedsrisiko til følge. Det er der nok statistisk set langt større farer ved, end at gå en tur på gaden om aftenen og natten.
Tingene må i perspektiv...

Vaxen

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 09-12-05 17:19

Ja, da mine børn var i den alder havde vi heller ikke bil. De havde for den sags skyld heller ikke mobil-telefon. Det er da fantastisk at de lever endnu

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-12-05 17:47

vaxen + hansen9

Den tid vi lever i i dag er ikke, som da vi var børn.

Der sker så mange ulykker nu om stunder.

Min ældste søn er flyttet hjemmefra, når jeg om morgenen hører i radioavisen, at en ung mand er kommet til skade, bliver jeg nervøs.

Men, der er jo forældre, der tænker mere på dem selv end deres egne børn, og det er uanset om de har bil eller ej.

Og til vaxen, hvis du så rasende gerne vil se nogle tal på bordet og ikke har set nogle, så er det fordi du ikke har fulgt med i medierne.

Vi har kun vores børn, så længe vi selv lever.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-12-05 17:56

Ans, tror du ikke, at vores forældrer havde den samme bekymring som forældre har i dag? Min mor er stadig bekymret for mig, når jeg begiver mig ud i verden. Sådan har det altid været og sådan vil det altid være...
Ja, der sker mange ulykker nu om stunder, men det har der altid gjort. Forskellen er, at vi har et tæt tæt net af mediedækning, der gør, at vi hører ALT der måtte ske af ulykker på gader og stræder.
Selvfølgelig følger jeg med i medierne - men kunne ikke drømme om, at sidestille mediernes interesse med virkeligheden. Vi hører kun om død og ulykke og nyhederne er aldrig perspektiveret... Det er ikke det, vi vil høre, tilsyneladende.
Holder vi vores børn og unge indpakket bliver de ikke rustet til den verden, vi lever i. De er uerfarne og formår ikke at begå sig. Det er sagen i yderste konsekvens. Jeg synes, det er, at gøre børnene en bjørnetjeneste.
Selvfølgelig skal man være der for sine børn, elske sine børn, passe dem, pleje dem, bekymre sig for dem, gøre alt hvad man kan, for at de får en tryg opvækst. Men at tage selvstændighed, ansvar og muligheden for sund dømmekraft fra dem, er en ganske alvorlig fejl i mine øjne. Unge kan og vil en masse selv, hvis vi giver dem lov.

Vaxen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-12-05 18:06

Hvis jeg var mor til et "barn" på 14½, ville jeg ikke sige: "Du kan tage en taxa/taxi hjem"

Jeg ville enten aftale at mit barn sov hos en ven eller veninde eller hente barnet selv..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-12-05 19:29

vaxen

Nu ved jeg ikke hvor gammel du er.

Jeg er 48, og jeg kan garantere dig for, at fra dengang jeg var yngre og til nu, det kan slet ikke sammenlignes med som forholdene er i dag, m.h.t. at færdes sikkert nogen steder.

Dengang gik bølgerne højt, såfremt 2 der havde fået lidt for meget indenbords, røg i totterne på hinanden og tog en rask lille slåskamp med en blodtud eller et blåt øje til følge.

ja selv fra dengang den ældste af mine unger var 15-16 år (han er så 29 nu), og så til min datter havde samme alder for 4-5 år siden, er der sket meget stor forskel på, hvad der er forsvarligt at sende sine børn ud til.

Så kan det ikke nytte, at du gerne vil se nogen tal, men jeg er sikker på, at du nok kunne få oplysningerne på landets skadestuer og hos politiet, da de har særdeles travlt med at holde styr på, og lappe skadede unge mennesker sammen hver weekend.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-12-05 21:10

Hej igen Dova! Jeg er 31.... Men har glimrende kontakt med unge via mit arbejde som socialpædagog på opholdssted og fornemmer fint, hvad der rører sig

Politiet har såmænd op til mange gange udtalt, at tallene ikke ser specielt slemmere ud nu end de har gjort før. Og de har utallige gange manet til besindighed når folk i halv-panik ikke tør bevæge sig udenfor. Sandsynligheden for et tilfældigt overfald er forsvindende lille.
I det store hele handler det om, at de unge skal lære at bruge deres sunde fornuft og dømmekraft, sådan at de bevæger sig væk fra problemer og undgår konfrontationer. Det er her, problemerne ligger... Ikke tilfældige overfald på gader og stræder.

Vaxen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-12-05 21:25

Hallo vaxen

Citat
I det store hele handler det om, at de unge skal lære at bruge deres sunde fornuft og dømmekraft, sådan at de bevæger sig væk fra problemer og undgår konfrontationer. Det er her, problemerne ligger... Ikke tilfældige overfald på gader og stræder.

Er det slet ikke gået op for dig at børn og unge bliver overfaldet på vej hjem.

De fleste "børn" bruger deres sunde fornuft, men det er de psykopater, der færdes der ude, der gør "børnene" fortræd.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-12-05 21:37

Jamen for hulen da... Det er jo NETOP det politiet siger IKKE sker i det omfang folk går og forestiller sig.
Selvfølgelig sker det - og ved Gud vi får det at vide med det samme. Og derfor har folk fuldstændig overdimensionerede forestillinger om, hvor farlig verden er at færdes i.
Tilfældig vold er ikke det typiske.
Hvis I gider at gå og være bange, så for min skyld ingen alarm. Men kan ikke lade være med at ærge mig på de unges vegne, som selvfølgelig synes det er fedt med privatchauffør, men til gengæld går glip af noget af det fede ved at være ung...

Og nej, jeg tror heller ikke på, at der går psykopater omkring hvert gadehjørne og venter på den første og bedste teenager de kan forgribe sig på.
(Skægt egentlig, at bruge ordet psykopat i denne sammenhæng. Psykopati er en psykiatrisk diagnose - ikke en massebetegnelse for alle de slemme)

Vaxen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-12-05 23:25

Citat
Men kan ikke lade være med at ærge mig på de unges vegne, som selvfølgelig synes det er fedt med privatchauffør, men til gengæld går glip af noget af det fede ved at være ung...

Vil du lige forklare hvad det "fede" er, de unge går glip af !!!!!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-12-05 23:40

Ja, det vil jeg - lige inden jeg må i dynerne.. Er jo ikke heeelt ung mere ;oD

Det er fedt at gå efter festen med nogle af de venner, man har været sammen med! Gå og snakke, pjatte, diskutere fyrene, småkæreste lidt med den for tiden værende udkårne, få god luft i lungerne, være fri for voksne, der kigger. Gøre sig til og bemærket og føle at man hører til.
Det er nogle af de fornemmelser, jeg kan genkalde mig fra turene hjem fra ungdomsdisk.
Og så husker jeg selvfølgelig også kolde og ømme tæer, der har danset for meget og bare ikke gider at gå mere - men det glemmes i et store billede

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-12-05 23:59

Citat
Tilfældig vold er ikke det typiske.

Og nej, jeg tror heller ikke på, at der går psykopater omkring hvert gadehjørne og venter på den første og bedste teenager de kan forgribe sig på.

Jo, den slags vold over for unge mennesker er tilfældig.

og nej, det er ikke psykopater der står og venter på gadehjørnerne.

Det er forskellige grupper af unge, der ganske umotiveret overfalder andre unge................bare fordi det er "sjovt eller sejt" eller for at stjæle deres penge, mobiltelefoner, ja, endda sommetider tøj og sko, hvis det er dyre mærkevarer.
Og pigerne bliver antastet og forulempet på det groveste af flokke på somme tider 8-10 fyre, der kommer med sjofle tilråb og nogen gange ikke holder sig tilbage for ligefrem at prøve at "mærke på varen" (skal nok undlade at nævne hudfarven og det gebrokne sprog, af hensyn til evt. beskyldninger om racisme)

Og her i det midtjyske, er det så godt som flere gange om ugen der står et stykke i avisen om overfald, vold o.s.v.
hvor tilfældige unge mennesker er blevet udsat for et eller andet, af andre jævnaldrende.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-12-05 00:13

Citat
Disi Send til en ven Dato : 09-12-05 10:43

Spørgsmål : "Teenager fester kørsel ud og hjem"

Teenager fester kørsel ud og hjem

Vores unger går til SSP Fester ,det vil sige trykke fester hvor der er voksne med,til at passe på dem.
De må have lidt alkohol med .. det er også fint ,men hvad med kørsel frem og tilbage ? jeg hører flere forældre sige , at de ikke magter det det,man har enelig weekend ,og skal nyde en god middag og et glas vin ! vupti så må man ikke kører bil …
Derfor dette spørgsmål : Er det ok at sende dem hjem i taxi ? hvad er jeres holdning

Disi, nu har du fået nogle holdninger fra brugerne, hvad er din egen holdning?

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 15-12-05 11:57

Min holdning er nogenlunde det samme som i andre
Men personligt syndes jeg de unge skal kørers meget,og de syndes det er en skam at spørge andre kammarter om de skal /kan køre sammen !når man så kommer og skal hente dem holder der bare så mange,som de kunne havde kørt med,men der må vi jo som forældre snakke mere sammen

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 50 point
Dato : 15-12-05 12:03

Det er en god ide at snakke med de andre forældre om transport, det har jeg altid gjort.
Både mine børn, deres venner og forældre var glade for ordningen.

Hilsen ans og

Godkendelse af svar
Fra : Disi

Dato : 17-12-05 09:58

Tak for svaret ans.
      0g i andre

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-12-05 10:10

Selv tak