/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tyverialarm udendørs sirene
Fra : srhansen
Vist : 2429 gange
100 point
Dato : 09-11-02 12:33

Hej alle

Da jeg har installeret genvindingsanlæg i mit hus, kan jeg ikke længere benytte min "gamle" tyverialarm (Quorum A160), da denne arbejder ved at måle trykket i huset. Jeg har derfor købt en ny alarm til mit hus.

Den gamle alarm havde en udendørs sirene (Quorum A-160R), som er langt bedre end den sirene der er til min nye alarm, derfor ønsker jeg at benytte den gamle sirene til min nye alarm.

Mit problem er at jeg ikke ved hvordan den gamle sirene var forbundet, da jeg ikke kan åbne kabinettet på den gamle alarm. Jeg ved at der går fire ledninger til sirenen, de 2 har jeg målt til at være til opladning af batteriet i sirenen, men de sidste 2 kan jeg ikke måle mig til, hvordan skal bruges. Jeg kan ikke måle nogen konstant impedans mellem de 2 ledere, så jeg regner ikke med at det er en dobbeltbalanceret sirene jeg har med at gøre. Det sandsynligste er at den ene af de to ledninger skal enten "steles" eller forbindes til 12V, men jeg risikerer en kortslutning, hvis jeg prøver mig frem.

Det svar der løser mysteriet inkasserer 400 point, men jeg vil kun udlove 100 point til jeg ser om der er nogle der kan hjælpe mig.

mvh srhansen ô¿ô

Kommentar
Fra : technet

Dato : 09-11-02 12:39

hvilke farver har de ledninger ????
og hvilket fabrikat er din gamle sirene ??

Kommentar
Fra : technet

Dato : 09-11-02 12:41

jeg læste det vist ikke ordenligt ( Quorum A-160R )( undskyld jeg undersøger lige )

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 09-11-02 12:53

Hej technet

Der er ingen ledningsfarver, det er samlet med sprøjtestøbt DIN-stik i enden ind mod alarmen. Jeg har dog både et løst han og et løst hun DIN stik, som jeg har loddet nogle ledninger på. På disse ledninger har jeg så målt mig frem til hvad jeg ved.
En venlig Nordman har sendt mig en monteringsvejledning til alarmen af den kan jeg se at det er farverne: sort, hvid, grå, og rød. Andet kan jeg dog ikke se, da der ikke er noget diagram.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 09-11-02 12:56

Hej igen

Glemte at sige at sirenen sidder så højt oppe at jeg ikke bare kan åbne den og ohme ledningerne igennem. Jeg kan heller ikke tage sirenen ned, ihvertfald ikke før jeg får en stige der er noget længere end den jeg har. Derfor stiller jeg spørgsmålet her i håb om hjælp.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : technet

Dato : 09-11-02 13:08

normalt er sort - og rød er + hvid/grå = signal

denne nordmand skulle vel ikke være ( aleksjoh )

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 09-11-02 13:22

Næh, han hed Tore Johansen, han har vist forhandlet alarmen. Han var den eneste der svarede på mine mail, med andet end et tilbud om at købe en ny alarm

Problemet er også at der sidder batteri i sirenen, således at hvis alle ledninger bliver "klippet" så hyler den til batteriet bliver fladt. Derfor troede jeg at sirenen bare var balanceret med en modstand i alarmen, men når jeg måler på stikket i alarmen kan jeg ikke måle nogen konstant ohmsk værdi.

mvh srhansen

Accepteret svar
Fra : Jagd

Modtaget 100 point
Dato : 09-11-02 19:30

Der går 2 ledniger til at styre sirenen - og to til en hærværkskreds, det er måske den du ikke kan finde. Hærværkskreds = Alarm ( hvis en klipper en ledning over ).
Du kan jo altid koble TLF opkaldet fra så du kan prøve dig frem. Find de 2 ledninger der starter sirenen - oglad de andre være samlede.
Hilsen Jørgen.

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 09-11-02 19:32

Jeg glemte.
Husk at den udendørssirene, ikke må køre mere end 3 min.
Hilsen Jørgen.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 09-11-02 20:57

To af lederne er for at opladde batteriene i udealarmen (sirene).
De andre 2 tror jeg er en arbejdskontakt, som kortslutter og gir alarm i A160R!!!. Det kan du teste med at kortslutte de 2 sidste leder.
Laddespændingen fra din nye alarm skal 11,3 VDC og den skal have en slutte kontakt for at aktivere A160R. Dette kan du teste med at aktivere din nye alarm og måle udgangen på denne, den skal give 0 ohm.
-----------------------------
er det denne tegning du har ????

http://www.determination.0catch.com

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 10-11-02 10:23

??

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 15-11-02 09:53

Hej igen
Og undskyld forsinkelsen, men jeg har haft lidt småtravlt

Jørgen, jeg har prøvet mig frem. Forskellen på denne og mange andre sirener er at denne indeholder et batteri.

Det jeg ved er: Når jeg lægger spænding på de to ledere jeg kender oplader jeg batteriet og alarmen er "idle". Fjerner jeg spændingen fra de to ledere igen hyler alarmen indtil batteriet er flad.

technet, ja det er nøjagtigt den tegning jeg har fået.

Jeg har prøvet at kortslutte de sidste 2 ledninger jeg har også prøvet kortvarigt, at tilslutte dem 12V, med forskellig polaritet, men det har ikke haft nogen indflydelse.

Jeg havde en mistanke om at de sidste to ledere var til en hærværkskreds. Hærværkskredse er oftest ballancerede med en modstand, denne skulle i mit tilfælde så sidte i den gamle alarm og ikke i sirenen, da denne jo har batteri. Jeg har dog ikke kunnet måle nogen modstand når jeg måler på stikket til den gamle alarm, så alle ideer er velkomne.

Det jeg ved om den gamle alarm er:
Hvis batteriet i sirenen er opladet og man fjerner spændingen fra de to ledere vi kender så starter sirenen.
Hvis man derimod lader alle 4 ledere sidte i alarmen og fjerner spændingen fra selve alarmen. Så aflader man batteriet uden at sirenen starter og efter ca. en halv time kan man fjerne stikket til sirenen.

Derfor tror jeg de sidste 2 ledere har noget med denne funktion at gøre. Jeg tror ikke elektronikken i sirenen er så "smart" at den kan måle impedansen i alarmens strømforsyning.

Jeg kunne vælge blot at benytte de 2 ledere vi kender, men jeg ønsker om ingen omstændigheder at alarmen starter på grund af at strømmen i huset forsvinder eller andet.

Det ender nok med at jeg fjerner batteriet og ændrer den til en "normal" sirene til foråret, med mindre en af jer lige kan regne ud hvordan den virker.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : jacovit

Dato : 16-03-03 09:43

jeg har en gammel alarm som GF forsikring tilbød deres kunder i firserne jeg kunne god tænke mig at få et diagram til montering af den den hedder gf 6000