/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Kulturradikalisme
Fra : sabrina
Vist : 3894 gange
100 point
Dato : 09-11-02 11:39

Hej

Jeg er en gymnasieelev, som har fået til opgave at fremlægge et oplæg om kulturradikalisme.
Hvad betyder ordet? Hvad indebærer det? osv.

Jeg har søgt lidt rundt på nettet, men kan ikke finde noget rigtigt.
Jeg har ikke tid til at besøge biblioteket, derfor håber jeg, I vil hjælpe....

Venlig Hilsen

Sabrina

PS: Håber gruppen er rigtig.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-11-02 11:38

"sabrina" <sabrina.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:rr5z9.10922$oC3.1116013@news010.worldonline.dk...
> Hej
>
> Jeg er en gymnasieelev, som har fået til opgave at fremlægge et oplæg om
> kulturradikalisme.
> Hvad betyder ordet? Hvad indebærer det? osv.
>
> Jeg har søgt lidt rundt på nettet, men kan ikke finde noget rigtigt.
> Jeg har ikke tid til at besøge biblioteket, derfor håber jeg, I vil
> hjælpe....
>

Hej Sabrina.

Jeg har ved en enkelt søgning på Google fundet frem til bl.a.
http://www.leksikon.org/html/dk/kulturradikalisme.htm
Ellers er der mange flere, hvis du selv forsøger dig på
www.google.com .
http://www.google.com/search?q=kulturradikalisme&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&lr=
lang_da
kan også bruges.

Held og lykke med opgaven.

Med venlig hilsen

KH.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-11-02 12:20

"KH" <KH@mitdomain.com> wrote in message news:aqioia$b9p$1@sunsite.dk...
> "sabrina" <sabrina.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:rr5z9.10922$oC3.1116013@news010.worldonline.dk...
> > Hej
> >
> > Jeg er en gymnasieelev, som har fået til opgave at fremlægge et oplæg om
> > kulturradikalisme.
> > Hvad betyder ordet? Hvad indebærer det? osv.
> >
> > Jeg har søgt lidt rundt på nettet, men kan ikke finde noget rigtigt.
> > Jeg har ikke tid til at besøge biblioteket, derfor håber jeg, I vil
> > hjælpe....
> >
>
> Hej Sabrina.
>
> Jeg har ved en enkelt søgning på Google fundet frem til bl.a.
> http://www.leksikon.org/html/dk/kulturradikalisme.htm
> Ellers er der mange flere, hvis du selv forsøger dig på

Ja, den ser da glimrende ud. Nogle kalder iøvrigt tiden efter Anden
verdenskrig, hvor de kulturradikale begyndte at dyrke socialime og Sovjet
for "den ande fase", som Klaus Rothstein skrev i Weekendavisen for et par
uger side, var det da de kulturradikale blev blinde på det ene øje og tog en
klap for det andet, - fordi de nægtede at se undertrykkelsen i de
kommunistiske/socialistiske lande.

mvh k L

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-11-02 12:35

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:aqir1b$21vt$1@news.cybercity.dk...
>
> "KH" <KH@mitdomain.com> wrote in message news:aqioia$b9p$1@sunsite.dk...
> > "sabrina" <sabrina.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> > news:rr5z9.10922$oC3.1116013@news010.worldonline.dk...
> > > Hej
> > >
> > > Jeg er en gymnasieelev, som har fået til opgave at fremlægge et oplæg
om
> > > kulturradikalisme.
> > > Hvad betyder ordet? Hvad indebærer det? osv.
> > >
> > > Jeg har søgt lidt rundt på nettet, men kan ikke finde noget rigtigt.
> > > Jeg har ikke tid til at besøge biblioteket, derfor håber jeg, I vil
> > > hjælpe....
> > >
> >
> > Hej Sabrina.
> >
> > Jeg har ved en enkelt søgning på Google fundet frem til bl.a.
> > http://www.leksikon.org/html/dk/kulturradikalisme.htm
> > Ellers er der mange flere, hvis du selv forsøger dig på
>
> Ja, den ser da glimrende ud. Nogle kalder iøvrigt tiden efter Anden
> verdenskrig, hvor de kulturradikale begyndte at dyrke socialime og Sovjet
> for "den ande fase", som Klaus Rothstein skrev i Weekendavisen for et par
> uger side, var det da de kulturradikale blev blinde på det ene øje og tog
en
> klap for det andet, - fordi de nægtede at se undertrykkelsen i de
> kommunistiske/socialistiske lande.

For mig er kulturradikalisme en ændring af kulturen over en forholdsvis kort
periode.
Ellers har jeg intet begreb om, hvad det er.

Selve begrebet kulturradikalisme har vel i bund og grund en betydning.
Hvilke perioder, der så kan klistres en sådan benævnelse på, skal jeg ikke
gøre mig klog på.

For mig er livet for kort til at studere den slags.

KH.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 09-11-02 13:20

Hej Sabrina

Kulturradikalismen har sit udspring helt tilbage ti Georg Brandes i 1880´erne, men knytter sig især til 1930érne og tidsskriftet "Kulturkampen". Betydningen er et radikalt forhold til kulturen, som betyder, at al tradition mere eller mindre afvises. Du kan læse en rigtig god redegørelse for kulturradikalismen her:
http://www.leksikon.org/html/dk/kulturradikalisme.htm

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 09-11-02 13:23

Nå, nu ser jeg, at mit link allerede er blevet bragt af KH - men det er altså stadigvæk et rigtig godt link.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-11-02 12:47

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:aqir1b$21vt$1@news.cybercity.dk...

> Ja, den ser da glimrende ud. Nogle kalder iøvrigt tiden efter Anden
> verdenskrig, hvor de kulturradikale begyndte at dyrke socialime og Sovjet
> for "den ande fase", som Klaus Rothstein skrev i Weekendavisen for et par
> uger side, var det da de kulturradikale blev blinde på det ene øje og tog
en
> klap for det andet, - fordi de nægtede at se undertrykkelsen i de
> kommunistiske/socialistiske lande.

Så må det være typer som Arne Wilstrup hun skal forhøre sig hos.

Hilsen Sten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-11-02 12:52

> > Ja, den ser da glimrende ud. Nogle kalder iøvrigt tiden efter Anden
> > verdenskrig, hvor de kulturradikale begyndte at dyrke socialime og
Sovjet
> > for "den ande fase", som Klaus Rothstein skrev i Weekendavisen for et
par
> > uger side, var det da de kulturradikale blev blinde på det ene øje og
tog
> en
> > klap for det andet, - fordi de nægtede at se undertrykkelsen i de
> > kommunistiske/socialistiske lande.
>
> For mig er kulturradikalisme en ændring af kulturen over en forholdsvis
kort
> periode.

Ca 1880 samledes de københavnske intellektuelle sig om moderat socialistisk
udbryderbevægelse fra Venstre, som kaldte sig Det Radikale Venstre.
Genier som Viggo Hørup og Edvard Brandes startede Politiken, og nogle årtier
senere kom folk som Poul Henningsen og Steen Hegeler til.De har infiltereret
næsten alt åndsliv, selv på de grundtvigianske højskoler. De havde et enormt
talent, bl.a. fordi geniet Georg Brandes læste Nietzsche, og de har ry for
at have gjort Danmark ateistisk/"kultur-kristent".
Selvfølgelig har de stort ansvar for socialistisk fordelingspolitik der har
sejret og gjort os blødsødne og muslim-importerende.
At teknologer og investerende kapitalister har gjort os rige, er
selvfølgelig den vigtigste grund til den øgede velstand, -
"velfærds-Danmark" - men da de har kontrol over medierne, giver de sig selv
æren for fremskridtene.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-11-02 13:01

"KH" <KH@mitdomain.com> skrev i en meddelelse
news:aqirt1$p9k$1@sunsite.dk...
> For mig er kulturradikalisme en ændring af kulturen over en
forholdsvis kort
> periode.
> Ellers har jeg intet begreb om, hvad det er.
>

Kulturradikalisme er en idékompleks og intellektuel venstrebevægelse i
mellemkrigstiden.

Kulturradikalismen opfattes som en fornyelse af den brandesianske
radikalisme fra 1880'erne og er ikke mindst knyttet til personer som
Otto Gelsted, Poul Henningsen og Jørgen Jørgensen.
Det var Elias Bredsdorff, der navngav den kulturradikale bevægelse i en
kronik i Politiken i 1955: "Der er brug for en vågen og modig
kulturradikalisme i dag, en tankegang, som bygger på respekten for
mennesket, tænker i internationale perspektiver og er belastet med en
social samvittighed."

Hermed lagde han op til en fremadrettet kontinuitet.

Men artiklen projicerede tillige kontinuiteten bagud: "Der gik en lige
linje i dansk åndsliv fra Brandes-tidens kulturradikalisme til
tidsskriftet Kulturkampen i 1930'erne."

I mellemkrigstiden kaldte man bevægelsen for moderne eller frisindet.

Da kulturradikalismen i de sidste år af første verdenskrig sprang ud,
var radikalismen fra 1880'erne død.
Georg Brandes levede og førte sin private krig mod verdenskrigen. Den
nye radikalisme søgte ikke støtte hos Nietzsche, som Brandes havde gjort
det, men derimod i nykantianismen.
I sidste halvdel af det 19. århundrede skete der i tysk filosofi en
omfattende gentilegnelse af Kant. Bevægelsens forskellige retninger blev
samlende kaldt nykantianismen. I Danmark var det især Marburgerskolen
repræsenteret ved Hermann Cohen, Paul Natorp og Ernst Cassirer, der
øvede indflydelse.

Det kan man finde via forskellige opslag på nettet.

Prøv Google eller alltheweb

--
Arne H.Wilstrup

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 09-11-02 14:11

Hej igen Sabrina

Er du interesseret i, at jeg laver et eksempel på disposition til dit oplæg? I så fald vil jeg gerne det, men jeg vil godt lige have bekræftet. at du er interesseret først.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 09-11-02 14:29

I hvilket fag skal du forresten holde oplægget: Dansk, hisorie eller samfundsfag?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-11-02 13:43

"sabrina" <sabrina.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:rr5z9.10922$oC3.1116013@news010.worldonline.dk...
> Hej
>
> Jeg er en gymnasieelev, som har fået til opgave at fremlægge et oplæg om
> kulturradikalisme.
> Hvad betyder ordet? Hvad indebærer det? osv.
>
> Jeg har søgt lidt rundt på nettet, men kan ikke finde noget rigtigt.
> Jeg har ikke tid til at besøge biblioteket, derfor håber jeg, I vil
> hjælpe....
>
> Venlig Hilsen
>
> Sabrina
>
> PS: Håber gruppen er rigtig.
>
Det er den ikke. Jeg tvivler på, at du i denne gruppe vil opnå ret meget
andet end rasende brøl og uartikulerede skældsord. Kulturradikalisme er en
yndlingsaversion hos de fleste her på stedet.

Per V.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-11-02 14:00

> >
> Det er den ikke. Jeg tvivler på, at du i denne gruppe vil opnå ret meget
> andet end rasende brøl og uartikulerede skældsord. Kulturradikalisme er en
> yndlingsaversion hos de fleste her på stedet.
>
> Per V.
>

Overhovedet ikke, Sabrina har vel fået til opgave at belyse
Kulturradikalisme neutralt. At det er en død sild i dag har da ikke noget
med det at gøre.

Foreløbig har hun fundet en henvisning til et rødt leksikon, men jeg ved
ikke om du har mulighed for at gå,på biblioteket Sabrina, gennem de sidste
år har der været en del kronikker på området i den borgerlige presse. Det
kræver dog en enorm indsats at undersøge det.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-11-02 16:33

"sabrina" <sabrina.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:rr5z9.10922$oC3.1116013@news010.worldonline.dk...
> Hej
>
> Jeg er en gymnasieelev, som har fået til opgave at fremlægge et oplæg om
> kulturradikalisme.
> Hvad betyder ordet? Hvad indebærer det? osv.
>
> Jeg har søgt lidt rundt på nettet, men kan ikke finde noget rigtigt.
> Jeg har ikke tid til at besøge biblioteket, derfor håber jeg, I vil
> hjælpe....
>
Det er nogle opblæste, indbildske røvhuller der hærget slemt i DK.
De grupperer sig politisk omkring de radikake og venstrefløjen.
Deres radikalitet går ikke mindst på deres storhedsvanvittige
måde at deklamere banaliteter eller sjofelheder (Poul Henningsen,
Klaus Rifbjerg).
I dag er de uddøende, men kan hist og her findes som overkørte
hvæsende giftslanger i en sort sky af politisk korrekthed.

Mvh
Martin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-11-02 16:40

"sabrina" <sabrina.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:rr5z9.10922$oC3.1116013@news010.worldonline.dk...
> Hej
>
> Jeg er en gymnasieelev, som har fået til opgave at fremlægge et oplæg om
> kulturradikalisme.
> Hvad betyder ordet? Hvad indebærer det? osv.

Hej Sabrina.

Radikal skal i denne her forbindelse opfattes som "frisindet",
en kulturradikal er derfor frisindet på det kulturelle område,
i denne her forbindelse skal kultur opfattes ret bredt,
det er alle de måder man vælger at leve på, leve sammen på og samfundets
indretning i al almindelighed.

Begrebet kan bedst forstås som en reaktion på andre og mindre "frisindede"
måder at leve og indrette sig på.

Fordelene ved at være kultur-radikal er nemme at få øje på.
Man slipper for gamle og forældede dogmer, man slipper for samfundskrav, man
ikke har lyst eller evner til at leve op til,
man slipper frem for at for at skulle tro på, at man skal leve sit liv på en
bestemt måde, for at være "rigtig".

Man kan godt sige, at vores samfund i dag er ret "kulturradikalt" i forhold
til tidligere tider.
På den måde, som du sikkert godt kan forstå, at man snarere skal forsvare at
have holdninger, end ikke at have nogen.
Eksempler i kunsten kunne være udstilling af en hundelort, der vil kunne
fremprovokere meninger og holdninger, som de kulturradikale, nemt vil kunne
nedgøre.

Men hvis du skal skrive en opgave til gymnasiet kunne du måske i stedet
analyse et program som "Boogie", hvor kulturradikalismen i høj grad
florerer. I de typiske musikvideoer vil det være vanskeligt at finde nogen
"norm" for "god opførsel".
Helt i tråd med en kulturradikal tradition. Du vil være bekendt med at det
slet ikke er grænseoverskridende at gøre forbrydere, kvinder, mulatter eller
folk der "går i takt" til stjerner.
Der er heller ingen grænser for, hvor seksuelt udfordrende hverken de
mandlige eller de kvindelige stjerner må være.
At antyde gruppesex er helt normalt.
Temaet "at køre ud i blå" er helt almindeligt, ligesom "at skride fra det
hele", for ikke at tale om "ar gøre nar med alt", selvfølgeligt, altid vise
oprøreren som en vinder, der får alle på hele diskoteket til at danse med og
alle lys til at blinke.
Det bedste eksempel leverer i mine øjne Christina Aguilera
http://www.christinaaguilera.com/,
men du forstår nok, hvad jeg mener uden link.

Hvis du betragter dette i forhold til gamle operette-komedier, eller hvad
man nu kan finde på, vil du forstå forskellen.

Som du i øvrigt også kan høre i musikken.
Det er helt i orden at føre sig frem som musiker, selv om man kun kan slå på
bongo-tromme eller rappe, ja, nærmest ville det i kulturradikales øjne være
mistænksomt, hvis man havde brugt tid på at lære noder, at spille, eller at
træne sin stemme.
Stemmer er jo bare noget man dobler i et studie og hvis man ikke har krop
nok får man en anden krop kodet ind, hvis man ikke har hår nok, får man sat
noget på, hvis man ikke har bryster nok, kan man få sat nogle ind osv.

Det kan du betragte i forhold til tidligere tiders kunstnere, der måtte
arbejde i mange år, for at lære deres håndværk.

Du kan overveje din egen tid i børnehaven, hvor du sikkert som alle andre
har lært, at hvad du selv kan fremstille af en brugt køkkenrulle og nogen
garnrester er lige så stor kunst, som alt muligt andet. Du kan se det på
kunstudstillinger, hvor man nok kan opfatte sådan noget som "abstrakt"
kunst, som et delvist kulturradikalt fænomen. Nogen har ligesom bare sans
for det, men kunstneren skal ikke "bevise" sig selv først, ved at vise at
han kan male.
De kulturradikale hader folk som Thomas Kluge, der kan male, og forsøger med
alle tænkelige midler at mistænkeliggøre ham.

Indenfor politik vil du se radikale synspunkter, i reglen som et angreb mod
"ikke radikale", i deres øjne "ikke frisindede" holdninger.
Det vil sikkert være, det "naturlige" for dig at være kulturradikal, for det
lærer man i skolen at være (inden for rimelighedens grænser, men det kræver
en nærmere analyse, fordi de kulturradikale selvfølgelig også har deres egne
lige så snærende normer, som alle mulige andre kultur-retninger); men du
forstår formodentligt godt, hvad jeg mener, det har jeg i hvert fald på
fornemmelsen.
For det de kulturradikale i sagens natur må være, er modstander af noget
"etableret".
Der i ligger deres styrke og deres svaghed (som selvfølgelig er, at bagsiden
af "frihed" er ligegyldighed)

Eksempler:
Det er nemt at gå ind for "fri sex"; men vanskeligere at forholde sig til,
at det også kan komme til at betyde flere knuste hjerter, flere
kønssygdomme, flere "uforsørgede" børn, for ikke at tale om, at skulle
forholde sig til at ens egne døtre skal sendes ud på det "åbne marked".
Det er nemt at gå ind for frihandel; men vanskeligere at forholde sig til at
"fri handel" måske kommer til at betyde, at hele "verden" med tiden vil
komme til at blive "ejet" af meget få mennesker.
Det er nemt at gå ind for frie rettigheder til at sende TV, men vanskeligere
at tage stilling til, at det nok ikke bliver små flippede TV-stationer, der
kommer flere og flere af, men derimod de store giganters masse-producere og
menings-dannende programmer, der bliver vist flere og flere af.
Det er nemt at gå ind for et multietnisk samfund, de kulturradikales
ønskedrøm nummer et, men meget vanskeligere at skulle erkende, at sand
kulturradikalisme betyder at man også tolererer ting som lemlæstelse af
kvinder, og forbud mod at kvinder skal kunne færdes frit ude i samfundet.
for ikke at tale om at skulle acceptere fremmede folkeslags "racisme" og
hang til kun at ville gifte sig med nogen, der er så "racerene" at de
ligefrem helst skal være deres fætre eller kusiner.
Det er nemt at gå ind for at børn, skal tilbringe hele deres barndom med at
blive rost for, hvad de hver især kan skabe af ler,
men vanskelige at finde ud af, hvad man gør med et samfund, hvor ingen har
lært baggrunden, for den radikale tanke, og derfor bare svæver som bobler i
vinden i forhold til påvirkninger fra de, der har flest penge til at
påvirke, i reglen de store reklame selskaber, der er hyret af?
Det vanskeligste for de kulturradikale er selv at erkende at de udgør en
kultur, der kan kritiseres, for dem mangel på frihed de forårsager for den
del af befolkningen, der ikke tilhører deres egen elite.

Det er også nemt at se, hvordan det enkelte menneske selv må vælge sit
tilknytningsforhold og hvad det foretrækker, her i livet.
Vanskelige at forstå, at det sætter det enkelte menneske i ulidelige og
talrige valgsituationer, der truer med at gøre det usikkert på sig selv og i
tvivl om stort set alting, fordi ingen har turdet stå frem og tage ansvaret
for at råde andre.
Det kan godt komme til at skabe grobund for "ringere kræfter". Folk der ikke
deler det "kulturradikale" dilemma om at alt er lige godt og dermed lige
gyldigt, ligegyldigt og meningsløst.

Hvis du vil have 13 i din stil, skal du selvfølgelig rose kulturradikalismen
for dens fortræffeligheder frem for tidligere tiders mere konforme
tankegange, men du skal lige til sidst stille din egen hudløshed til skue
overfor læreren. Der formodentligt selv er kulturradikal og i tvivl om, hvad
han eller hun selv skal tro.

Norma

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-11-02 10:45

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:aqj9pc$t4v$1@sunsite.dk...
>
> "sabrina" <sabrina.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:rr5z9.10922$oC3.1116013@news010.worldonline.dk...
> > Hej
> >
> > Jeg er en gymnasieelev, som har fået til opgave at fremlægge et oplæg om
> > kulturradikalisme.
> > Hvad betyder ordet? Hvad indebærer det? osv.
> >
> > Jeg har søgt lidt rundt på nettet, men kan ikke finde noget rigtigt.
> > Jeg har ikke tid til at besøge biblioteket, derfor håber jeg, I vil
> > hjælpe....
> >
> Det er nogle opblæste, indbildske røvhuller der hærget slemt i DK.
> De grupperer sig politisk omkring de radikake og venstrefløjen.
> Deres radikalitet går ikke mindst på deres storhedsvanvittige
> måde at deklamere banaliteter eller sjofelheder (Poul Henningsen,
> Klaus Rifbjerg).
> I dag er de uddøende, men kan hist og her findes som overkørte
> hvæsende giftslanger i en sort sky af politisk korrekthed.
>
Som sagt, Sabrina, hvis du spørger i dette forum, er risikoen overhængende
for hadefulde og uargumenterede uddunstninger som ovenstående...

Per v.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-11-02 10:47

Og så fik Norma demionstreret, at der er ENDNU et emne, hun ikke har en skid
forstand på, men alligevel skriver alenlange indlæg om...

Per V.

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 10-11-02 13:07

HEj alle

Mange mange tak for jeres svar.
De er utroligt brugbare.

Rellom: Jeg er meget interesseret :) - Det ville være rigtig godt :)

Hilsen
Sabrina

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 10-11-02 14:04

Hej Sabrina

Hvilket fag skal du holde oplægget i?

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-11-02 14:14

"Vadmand" <lisbet.vadm@post.tele.dk> wrote in message
news:aqlbfl$7ph$4@sunsite.dk...
> Og så fik Norma demionstreret, at der er ENDNU et emne, hun ikke har en
skid
> forstand på, men alligevel skriver alenlange indlæg om...

Du er med dine "two liners" og slagord bare misundelig. Der var mange gode
points i Normas indlæg.

mvh K L

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-11-02 15:43

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:aqlm1t$1pp4$1@news.cybercity.dk...
>
> "Vadmand" <lisbet.vadm@post.tele.dk> wrote in message
> news:aqlbfl$7ph$4@sunsite.dk...
> > Og så fik Norma demionstreret, at der er ENDNU et emne, hun ikke har en
> skid
> > forstand på, men alligevel skriver alenlange indlæg om...
>
> Du er med dine "two liners" og slagord bare misundelig. Der var mange gode
> points i Normas indlæg.
>
Nævn nogle.

Per V.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-11-02 16:51

"Vadmand" <lisbet.vadm@post.tele.dk> skrev i en meddelelse news:aqlbfl$7ph$3@sunsite.dk...
>
> Som sagt, Sabrina, hvis du spørger i dette forum, er risikoen overhængende
> for hadefulde og uargumenterede uddunstninger som ovenstående...
>
Behøver du at hæfte din signatur med irrelevant pladder på alle indlæggene?

Mvh
Martin

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 10-11-02 20:13

Hejsa Rellom

Det er i dansk jeg skal lave oplæget :)

Mange hilsner

Sabrina

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 100 point
Dato : 10-11-02 23:08

Hej igen Sabrina

Her følger en vejledende disposition.. Hvis der er noget, du vil have uddybet, kan det ske ved hjælp af ovenstående links. I det hele taget har du selvfølgelig lov til at lægge til og trække fra, som du selv synes.

KULTURRADIKALISMEN

1. Definition af begrebet: Formuleret i 1955 (altså mens den kolde krig var meget kold) af Elias Bredsdorf i kronik i Politiken:
Kulturradikalisme = modernitet og frisind med et socialt engagement - i modsætning til Georg Brandes´ radikalisme, som med udgangspunkt hos Nietzsche fokuserede på geniet.
For de kulturradikale handlede det - i hvert fald i teorien - om at skabe et samfund, der tilgodeså ALLE menneskers behov.

2. Kulturradikale personligheder: Som hovedregel præget af en symbiose mellem marxisme og pykoanalyse. Kan deles op i to grupper: Dem, der bakkede op om Stalin/Sovjetunionen - og dem der ikke gjorde.
Ex på en anti-stalinistisk kulturradikal: Poul Henningsen (PH): Arkitekt og revyforfatter. Som arkitekt tilhænger af FUNKTIONALISMEN: Tingene skal befries for traditionens formsprog, de skal være enkle og praktiske og derved smukke - som fx PH-lampen. Som revyforfatter fornyede han revyen i både formmæssig og indholdsmæssig henseende. Gik i et friskt og moderne sprog til angeb på traditionen og det hierarkiske samfund.
Eksempel på en kulturradikal, der bekendte sig til stalinismen: Otto Gelsted: Digter og klassisk filolog: Politisk set marxist, men filosofisk tilhænger af Emanuel Kants idealisme. Talte på indholdssiden for opgør med traditionen, men var på formsiden bundet af den - især i sin lyrik, som hovedsaglig består af rimede digte med en fast verserytme.

3. Kulturradikalismen og stalinismen: De stalinistiske kulturradikales problem: Udviklingen i Sovjet bevægede sig stik modsat frisind og modernitet; moderne kunst bandlystes, og diktaturet strammede grebet. Dette måtte (bort)forklares ved hjælp af Sovjetunionens særlige forhold. Midlet hertil var DEN HISTORISKE MATERIALISME: Revolutionen var opstået under ganske anderledes forhold end vore. Skidt her var derfor = godt der.

4. Psykoanalysen: Ildeset i Sovjet, men stalinister som Otto Gelsted og Hans Kirk varme tilhængere af den. I så henseende var de på bølgelængde med PH og andre ikke-stalinistiske kulturradikale.
Psykoanalysen fokuserer på det enkelte menneske, men forklarer samtidig dettes situation med ydre betingelser i barndommen.

5. Nogle kulturradikale publikationer: Kulturradikalismens tankegang introduceret i Danmark med Otto Gelsteds tidsskrift "Klingen" fra 1917 og PH´s tidsskrift "Kritisk Revy" fra 1926. Mere markant var "Kulturkampen" fra 1935, som gik i krig mod den bonerte seksualmoral og seksuallovgivning. Det var her, Otto Gelsted skrev: "Jeg gør mig til talsmand for en aktiv humanisme, der støtter sig til arbejderklassen og virker med til at virkeliggøre det klasseløse samfund, jeg gør mig til talsmand for en revolutionær idealisme".
"Kulturkampen" var stærkt præget af kombinationen af marxisme og psykoanalyse. De kulturradikale forestillinger om det klasseløse samfund, lignede forestillingerne om den befriede barndom, hvor individet udfoldede sig uden snærende bånd.

6. Perspektivering: Ungdomsoprøret i `68 kan ses som en videreførelse af kulturradikalismen. Ikke særlig populært efter kommunismens fald og kapitalismens/liberalismens sejr.
Kulturradikalismen har på den ene side friggjort forholdet mellem mennesker ved at bryde gamle normer og moral ned. På den anden side har den netop derved afstedkommet en vis tomhed og manglende følelse af at tilhøre et fællesskab.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-11-02 23:20

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:aqlv81$mte$1@sunsite.dk...
>
> "Vadmand" <lisbet.vadm@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:aqlbfl$7ph$3@sunsite.dk...
> >
> > Som sagt, Sabrina, hvis du spørger i dette forum, er risikoen
overhængende
> > for hadefulde og uargumenterede uddunstninger som ovenstående...
> >
> Behøver du at hæfte din signatur med irrelevant pladder på alle
indlæggene?
>
"irrelevant pladder" var præcis hvad jeg ville kalde din "beskrivelse" af
kulturradikalisme.

Per V.

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 11-11-02 18:42

Hej Rellom

Mange tak for dit svar -det var yderst brugbart :)

Mange hilsner

Sabrina

Godkendelse af svar
Fra : sabrina