/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Måling af karb størrelse?
Fra : drejedoktor
Vist : 1578 gange
50 point
Dato : 08-12-05 13:44

Et noget simpelt spg.
Mange siger til mig at man måler karb diameteren på indsugningsstudsen, på gasspjældets (røret), og på den mindste åbning/hul når man kigger lige gennem karburatoren. Men det vil jeg lige have afgjort nu!
Hvordan måler man den satans størrelse?

Kommentar
Fra : holmgaard67

Dato : 08-12-05 13:52

Indvendig af hullet hvor du sætter luft filteret på...Mvh Holmgaard

Kommentar
Fra : holmgaard67

Dato : 08-12-05 13:53

Det er nemmes med et skyde lærred

Kommentar
Fra : drejedoktor

Dato : 08-12-05 13:55

Tak, altså fra luftsiden og så selve spjældets/hullets diameter? for så har jeg en 12'er...

Kommentar
Fra : holmgaard67

Dato : 08-12-05 14:02

Hej... Fra luft siden ja, det har ikke noget med splældet at gøre...Mvh Holmgaard

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-12-05 16:10

Det er den mindste størrelse som karburatoren har igennem, og det er som regel hvor gasspjældet er.
For at kunne måle det, er det tit nødvendig at fjerne gasspjældet og indsætte feks. et bor, eller anden rund ting man kender størrelsen på.
Feks. kan man ikke måle en FS1 yamahas karburator med en skydelære, da "vingerne" ikke kan nå ind til det tyndeste sted.
Men langt de fleste karburatorer har en betegnelse der er støbt udenpå, som fortæller størrelsen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 10-12-05 18:41

De fleste scooter karburatore er 10mm brede og 12mm høje.
Hvis du har en god udstødning eller standard uden plumber/blindrør, så kan du med fordel sætte 17,5mm eller 21mm karburator på. Den koster ca 450,- max.
17,5mm har den fordel at den bruger samme dyser som standardkraburatoren.

Din indsugning faktisk størrelse afhænger af forløbets mindste gennemgang.
dvs, hvis din membran kun kan suge en 17,5mm så er det nytteløst med en 21mm.

Kommentar
Fra : drejedoktor

Dato : 11-12-05 10:43

Tak palle og Nohyguy!

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 11-12-05 11:02

Selvtak, hvis du mener svaret er besvaret, kan du godt lukke spørgsmålet.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : drejedoktor