/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hovedret rådyr - forret ?
Fra : Mallie
Vist : 1456 gange
100 point
Dato : 08-12-05 11:37

Min far er jæger og har tilbudt at hjælpe mig med at lave en rådyrsteg med waldorfsalat, ribsgele og "hele dynen" til nogle gæster jeg har inviteret næste lørdag. (6 voksne + 2 halvstore drenge)

Jeg regner med at lave bagt æblekage med kanel, mandler etc. til dessert, men hvad vil være passende som forret ?

Det skal være rimelig simpelt og ikke særligt tidskrævende, i hvert fald ikke lige inden gæsterne kommer. Jeg tænkte evt. på noget laks, men hvordan ?

Kommentar
Fra : HHViborg

Dato : 08-12-05 11:55

Damp en laks med hvidvin, løg, salt, peber og krydderurter. Pil eventuelt skind og ben af, og anret fisken kold på en bund af fintsnittet salat. Pynt med grønne asparges, cherrytomater, dild eller hvad du ellers har lyst til. Serveres med lune flutes og smør. Serveres gerne med samme type hvidvin, som du har brugt til dampningen af fisken. Serveres kold. Kan laves i god tid før gæsterne kommer.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-12-05 12:05

Mallie.

Du har selv sagt ordene.... laks. Et stykke med røget laks på skorpefri godt brød og et blad salat som underlag - ultra enkelt og bare med en dusk dild på som lidt pynt.

Evt. Laksetartar. På et salatblad med et stykke toast af Ciabatta let ristet til og koldt smør.

Evt. Tartar af røget torsk.

Ingredienser
En side røget torsk ca. 400 gr.
Kapers – gerne de store. De er nemmere at hakke
Rødløg
Hvis Balsamico
Groft kværnet peber
Vindruekerneolie

Fremgangsmåde
Torsken fileteres og hakkes groft. Hvis man ikke vil ha’ røgsiden med bortskæres den. Capers og rødløg hakkes ligeledes. Der krydres med grov peber, og der tilsættes Balsamico og olie. Det hele hældes i en skål og røres blidt sammen. Det er vigtigt at hakke torsken for sig selv, da den ellers tager farve af de andre ingredienser.

Severes afkølet på et salatblad evt. fra Lolo Rosso salat, med Ciabatta brød og smør.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-12-05 14:19

Til den menu ville jeg som forret/velkomst nøjes med nogle skiver Honningmelon og et glas perlende hvidvin. Ikke Champagne, blot en Sekt eller lign. Nemt og lækkert. Det tunge kommer jo senere. Hilsen

Kommentar
Fra : keysersoce

Dato : 08-12-05 14:40

Hvad med at prøve noget helt andet.

Gazpachoshots

6 shots

200 g cherrytomater - 12-15 stk
1/4 agurk
1/2 rød peber
1-2 minisalatløg el. 1 skive alm. salatløg
1/4-1/2 fed hvidløg
1-2 tsk citron
1 spsk olivenolie
1 tsk salt
6-8 isterninger
vodka

Flå først tomaterne - skær et lille kryds i bunden af hver tomat, læg dem i kogende vand i et minut og overhæld dem derefter straks med koldt vand, pil derefter skindet af dem.
Rens resten af grønsagerne og blend det hele. Smag til med citronsaft, olie og salt.
Stil gazpachoen køligt indtil servering.
Ved serveringen blendes gazpachoen med isterningerne, hældes i shotglas og tilsættes vodka.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-12-05 14:54

keysersoce

Spændende forslag.... skal prøves

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 08-12-05 15:05

Jeg er, som Klumme, tilhænger af den helt enkelte laksemad, dog ville jeg riste brødet - nemmere eller mere lækkert kan det ikke blive

Bon appetit.

Accepteret svar
Fra : Satellit

Modtaget 100 point
Dato : 08-12-05 16:04

En fiskeforret af én eller anden art tror jeg på vil passe rigtig godt til rådyret og æblekagen.
Prøv f.eks.:

3-4 kæmpetiger rejer til hver person. Smid dem i en kasserolle med lidt kogende hvidvin i ca. 3 min. Lad rejerne ligge i hvidvinen og kæle af i køleskabet til du skal bruge dem.

Anret hver tallerken med et leje af sprød salat. Ovenpå lægges:
Tigerrejerne, lidt sauce verte (Rør mayonnaise + creme fraische (halvt af hver) med lidt citronsaft, lidt salt, lidt tomatketchup + masser af friskkværnet peber og masser af finthakket dild og persille) samt 1 tsk kaviar/stenbiderrogn.

Pynt med en dusk frisk dild og en skive citron. Server med en skive flute eller andet godt brød til.

Godkendelse af svar
Fra : Mallie

Dato : 09-12-05 13:44

Tak for svaret Satellit.
Uhm det lyder rigtig lækkert. Hvilken type salat vil du anbefale ?