/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
nyt windows ind på min PC eller KØLLE, t~
Fra : beckski
Vist : 494 gange
100 point
Dato : 07-12-05 17:49

Hej!
jeg har en bærbar som jeg har overtaget fra en anden. der ligger win2000 på
nu vil jeg rense den (formatere) og så have XP på den!
Forsøgte at gøre dette .. men den lagde bare xp ved siden af 2000 .....såå nu har jeg to win-systemer!
Ved opstart (boot) på CD'en kan jeg heller ikke få bæstet til at spørge om jeg vil formatere alt!
ComandoPromt kan heller ikke bruge "format c:" til noget, da win jo kører i 'baggrunden'
Hvordan får jeg fjernet alt!? og lagt win XP ind ???
Eller hvordan får jeg lukket win og startet i dos tilstand?!
er de nyere operativsystemer så sikre at man ikke kan fjerne dem???

Beck

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-12-05 17:59

Du skal slette partitionen (L) og oprette den igen (O) under installationen af XP, så formateres automatisk.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 07-12-05 18:00

det kom slet ikke frem anden gang jeg ville installere..... er det fordi jeg måske sagde reparer ??

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-12-05 18:02

Så trykke du ESC, så får du muligheden L og O, det gøres lige efter du har trykket F8 for, at acceptere

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 07-12-05 18:03

der var også en del som ikke var partitioneret .... ca 16 MB, tror jeg ... hvad gør jeg ved dem ?

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 07-12-05 18:06

lav du bare en stor,

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 07-12-05 18:07

hvordan det ? ...

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 07-12-05 18:22

den vil ikke slette partitionen da der ligge nogle filer den skal bruge siger den....................

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 07-12-05 18:25

er det en dell? kan du starte den op med en win98 diskette? eller cdrom kør da en fdisk og fjern dem den vej

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-12-05 18:27

En partition på 8Mb, den kan du ikke gøre noget ved, den skal bare være der.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-12-05 18:28

Hvorfor bruge en gammeldags fdisk, når xp kan klare det hele under indstallationen.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 07-12-05 18:29

jamen det viser xp mig ikke ligefrem,,,,,

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 07-12-05 18:52

hmmm den kan sgu ikke!!!
HJÆLP

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-12-05 19:15

Lad små partitioner på en bærbar være - der kan ligge vigtige informationer.
Har du diskettedrev på comp

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 07-12-05 19:22

ja

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 07-12-05 19:34

hmmm why ?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 07-12-05 19:39

Så kan du ordne din harddisk på den bærbare med denne diskette:
Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Når den stopper ved A:\> så skriv pm og tryk enter

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 07-12-05 19:46

lyder lidt hokus-pokus-agtigt ...... virker det ?!?!?!?!

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 07-12-05 19:47

ejer forresten ikke en diskette :$

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-05 20:53

Technet (kandubruger) har lavet denne diskette.
(Han er vist i USA hos microsoft lige nu og arbejde med styresystemer)

Hvis du:
Når den stopper ved A:\> så skriv pm og tryk enter
så kan du se på din harddisk og ændre partitioner.

Du kan også købe et program der hedder Partition Magic c. 600 kr.
Det er et prof-progam og lidt mere overskueligt.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 07-12-05 21:06

pyyyh det lyder svært!!!
er altså kun kemiker.... ikke PC-haj

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 07-12-05 21:26

Som det er sagt før, lad de 8-16mb være og kør du bare din xp på..
har du ikke mod til at starte forfra måske 4-6 gange skulle du se bort fra den mistet harddiskplads

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-12-05 21:29
Kommentar
Fra : beckski

Dato : 07-12-05 21:33

computersmeden Dato : 07-12-05 21:26
den med de 4-6 gange forstår jeg ikke.... Jeg har forsøgt at få den til det... Hvis jeg skal slette XP og 2000 som jo ligger på den så skal jeg - som jeg forstår det - slette partitionen med disse to OS'er på .... men det kan den ikke, da den siger der ligger noget den skal bruge på partitionen.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-05 21:33

Programmet Partition Magic ligner lidt det billede som du ser her:
H-klik på denne comp>vælg administrer>vælg diskhåndtering.
Nede i højre side er der et billede af harddisk(e)
Men i Partition Magic kan du gøre mere ved partitionerne end du kan i win 2000/XP

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 07-12-05 21:43

http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
linket fortæller ikke så meget mere end jeg ved.... kan jo ikke få den til at slette partitionen!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-05 21:55

Så skal du ind via boot med en diskette.
Du kan muligvis også benytte en win 98 startdiskette

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 08-12-05 00:10

w98 startdiskette er et habilt værktøj til det brug. Den indeholder den nærmest uundværlige fdisk.
http://www.netcult.ch/elmue/ElmueSoft-en.htm har en udgave, hvis den ikke virker brug google

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-12-05 01:35

Prøv lige at kør dette program, og lav en ny installation.
XP kan slette alt, på din harddisk, men tror du laver noget forkert henad vejen.
http://www.killdisk.com/ sletter alt på din disk.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 08-12-05 08:28

Du skal markere partitionen, du vil slette inden, du kan trykke L

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-12-05 08:39

Citat
http://www.killdisk.com/ sletter alt på din disk

NEJ

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-12-05 09:54

"Du skal markere partitionen, du vil slette inden, du kan trykke "
hmm ja, det gør jeg sandelig også ... så siger den, at den markerede ikke kan slettes......

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-12-05 13:21

Ja og du har måske sagt reparer - men du skal vælge "ny indstallation" lidt før du kommer til "slettefunktionen"

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 08-12-05 13:34

Hmm. Hvis du vil fjerne w2k i stedet for at formatere og alt det der, så er der få nemme trin når du er i xp.

1 åbn notepad og åbn filen c:\boot.ini (skriv det i linien, du kan ikke se den)
2 Slet linien
Kode
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

Den kan hedde lidt andet, men indeholder "Microsoft Windows 2000 Professional"
3 gem og luk boot.ini
4 slet folderen winnt
5 genstart og du er i mål

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 08-12-05 13:37

Slet denne linie i c:\boot.ini
Kode
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-12-05 23:00

fik en ide fra en ven:
ideen var at man ved at trykke "pause" under opstarten ku få DOS direkte!!!
men det gjorde den ikke..........
og da jeg forsøgte at starte win 2000 op fejlsikret med com.promt. Der sku man jo naturligvis logge på .... , men det ku den ikke finde ud af....
nu forsøgte jeg at starte i BIOS og så formatere derfra - det skulle man kunne ---- Men i BIOS ku jeg absolut ikke se noget der lignede formater.....
dette bare for at i ved at i er oppe imod store kræfter ;) ....

BECK

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-12-05 23:01

citat: "Ja og du har måske sagt reparer - men du skal vælge "ny indstallation" lidt før du kommer til "slettefunktionen"

nej ....... jeg siger ganske rigtigt installer ny !!!! og så kommer man til der hvor man kan slette partitionen .... som ikke vil slettes!!!!

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-12-05 23:02

hvordan laver i de fine citat-bokse ???

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-12-05 23:15

Kør dog en killdisk, så er det problem ude af verden, og du kan starte på en ren harddisk.
http://www.killdisk.com/

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 09-12-05 00:00

jamen nogen snakker imod killdisk ............

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 09-12-05 00:08

NÅ!!
men er der så nogen der kender killdisk så godt at de kan sige at det er det jeg skal bruge?!?!....
og forklare hvordan man bruger det???

mvh
beck

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 09-12-05 03:28

Programmet sletter alt det, du ikke kan slette NU.
Brug det, og kør en ny installation, af din XP.
Har ikke selv brugt det, men skulle tro det er nemmere at bruge, for dig, end at bruge din XP, til at slette din disk.
Går ud fra at når du åbner programmet, står hvad du skal gøre, så tryk på killdisk.
Du bliver sikkert spurgt flere gange, om du er sikker, da den som sagt, sletter alt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-12-05 07:54

Du bør holde dig fra bios - bortset fra ændring af bootrækkefølge.
DOS er et styresystem som skal indlæses på comp (eller den midlertidige ram) for at kunne bruges.
Killdisk / Lowlevel format er programmer som totalt sletter hele din HD
Nogle bærbare comp har en lille partition som gemmer oplysninger/drivere/muligør kørsel med bios
Så en total sletning af HD vil fjerne dette.
Men hvis din comp kan boote med din XP CD - så bør det kunne lade sig gøre at slette den partition hvor win2000/XP ligger på.
Prøv lige at følge denne slavisk.......... http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
2: Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
3: Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)
4: Nu kan du så vælge, hvilket drev/partition din nye installation skal ligge på, og her er det gerne dit C drev, med mindre du kører dualboot.
5: Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev/partition, og om du vil slette det (L = formatering)

Gør det og fortæl hvad der står når du er ved punkt 4

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 09-12-05 08:13

hvis vi snakker "inde i den blå skærm", så ligner det det du beskriver, eyvind.
L = slette partitioner .... og som der står tidligere vil den ikke det
jeg prøver dog lige igen

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 09-12-05 08:20

I den beskrivelse skal man slette en partition med L ... ergo tror jeg desværre ikke på den!!
den vil ikke slette den skide partition!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-12-05 08:38

Vis du har adgang til en brænder og har en brændbar cd,så kan du hente et iso/image og brænde en Ultimate Boot CD,den indeholder alle de værktøjer du kan få brug for f.eks. patition manegar/eller Darik's Boot and Nuke den er meget bedre end Kill disk(overskriver
også SATA/SCI disken o.m.a,når den er brænd så kan du sætte den i dit drev og der vil åbne sig et html dokument i din browser hvor der er links til de forskællige værktøjer,med denne disk skal du sætte din bios til at starte på dit Cd-rom drev og værktøjs kassen vil åbne sig,navigasion vil du kunne se når du er kommet ind på disken,der er også link's til værktøjerne inde på siden,spørg>
http://www.ultimatebootcd.com/

Ultimate Boot CD

Her er floppy versionen af
Darik's Boot and Nuke 1.0.6 (Floppy version.)

http://dban.sourceforge.net/

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-12-05 08:40

kan fjerne alt på HDD'en uden problemer,med forskællige overskrivninge algorismer.
Alle patitioner

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-12-05 08:47

Vis du ikke vil hente den store iso/image kan du nøjes med at hente Darik's Boot and Nuke(CDR/CDRW version.) version og brænde den f.eks. på en CD-RW disk.
Men du skal huske på at den sletter alt på HDD'en,og vis du har flere HDD så er der også en
indstilling som hedder quick som kan slette flere HDD'er i tandem(samtidigt)vis du har fire diske du skal slette så sletter den dem samtidigt(lige meget om de har forskællige størrelser)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-12-05 08:52

Og når den er færdig,så skubber du bare disken ud,mens den står i programmet og sætter din xp cd i og klikker på resete/genstart(din bios står allerrede til at boote på Cd-Rom) knappen på din pc og den vil så forsætte på din xp cd/install.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-12-05 08:58

ups,men pas på quick metoden vis du har flere HDD'er på din pc,altså vis du har ekstra HDD,er(lager)som du ikke vil slette quick metode tager alle HDD'er på pc'en og sletter dem uden at spørge/advare dig,har du kun den ene HDD så er quick det hurtigeste,når man kommer in i nuke
skriver man bare quick i bunden af skærmen/programmet>enter.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-12-05 09:00

ind,eller fjern strøm/data kabel fra de/den HDD som nuke ikke skal slette

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 09-12-05 09:07

http://www.kandu.dk/dk/faq.asp
citatbokse - se nederst
husk firkant-paranteser

En anden metode er at pille harddisken ud, sætte den i en anden maskine som sekundær hd (evt i en usb-box) og så slette alle partitioner derfra.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 09-12-05 09:13

Citat
Dette er et citat

sådan ???

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 09-12-05 09:13

jubiii

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 12-12-05 20:10

nu er den blevet installeret på ny..... endte med at få det hele til at virke alligevel ..... men tak for hjælpen alle sammen.....

Godkendelse af svar
Fra : beckski

Dato : 12-12-05 20:12

Tak for svaret Eyvind.
ved ikke helt hvorfor du får points'ne, men du har skrevet meget for at hjælpe!
og jeg hader når folk ikke deler deres points ud !!!!

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 12-12-05 20:24

beckski, kommer du en anden gang i klemme, så se min anvisning på, hvordan du fjerner det "uønskede" os

Ellers en fin tråd vi fik os