/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Foderautomat til misseren
Fra : bublebee
Vist : 2136 gange
50 point
Dato : 07-12-05 12:55

Da vi skal til sjælland i julen skal vi jo have en foder automat af en slags til vores kat som så skal være udendørs imens (3 dage). Men han skal jo stadig have mad. Og en lille "hytte" udenfor han kan søge læ i. Vi har nemlig ikke mulighed for kattelem og han elsker at være ude.
Men så er spørgsmålet om nogen har en ide til hvordan man laver en eller kan købe en ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-12-05 12:59

Puha, du er meget modig, sådan at overlade katten til sig selv udendørs.

Nogen katte giver hurtigt op, såfremt de ikke kan komme ind som ´de plejer, og vælger at gå.

Jeg kender ikke lige sådan en automat, men vil da foreslå, om du ikke i stedet kender en der vil gå over og sørge for at fodre katten, og lige holde øje med om den er ok.

Ved godt det ikke var det du spurgte om..............

mvh dova

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 07-12-05 13:02

Vi har ikke kattebakke til misseren. Foreslår du, at den skal være inde i de dage eller ???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-12-05 13:05

Jeg ville foreslå at få en til at komme og fodre den. Det er da synd for katten at blive lukket ude.

Desuden kan du jo ikke være sikker på ,at det er din kat, der spiser af foderautomaten.

En foderautomat kan du købe her

http://loppetjansen.dk/index.php?cPath=95_97

Hilsen ans

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 07-12-05 13:07

Skal der komme nogle og lukke ham ind og ud ? Og Hvor tit ?
Eller er det godt nok at der kommer en og sørger for, at der er mad udenfor til katten ?

Hvad vil i foreslå ? vi er væk i 3-4 dage.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-12-05 13:11

Mine katte er også meget ude. Når jeg har været på ferie har de været inde.
Jeg har så haft en til at komme og gi' dem mad 1 gang om dagen. Tømme kattebakken og sørge for, at der har været rigeligt med vand.

Køb en kattebakke og få en til at fodre katten.

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 07-12-05 13:12

De foderautomater, jeg har set man kan købe (har en veninde, som har købt en), virker ikke helt efter hensigten. Vandet pladrer bare ud og tørfoderet kommer kun ud, hvis man selv flytter på den i ny og næ. Den billigste og bedste løsning vil være, at I sørger for at der er rigeligt med mad ( også til ubudne gæster ). Vandet laver I i en stor skål, så I ved den har rigeligt. Af hensyn til evt frostvejr skal I huske at isolere skålen mod kulden. Det kan gøres ved at købe en flaskekøler og skære toppen af, så den ikke er højere end skålen. Det vil hjælpe noget.
Desværre må jeg derudover helt tilslutte mig dova's bemærkning. Det er synd for katten. Ikke alene bliver dens faste rutiner ændret, men at den slet ikke har menneskelig kontakt, kan den ikke forstå og vil måske søge kontakt til andre. Og så er den måske væk, når I kommer hjem.
Men held og lykke med det.
Mvh Vivi

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 07-12-05 13:17

Hmm Ja måske vi bare skulle lave en kattebakke og så få noegn til at komme en gang om dagen og se til katten. Og Lukke den ind og ud. Det er svært for manden vil ikke have den inde mens vi er væk :)

Men ja, det er jo heller ikke meningen at han skal smutte helt den lille mis

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-12-05 13:20

Og især i juletiden, så er der sikkert dem, der får ondt af katten og gir' den mad. Så har den fået et nyt hjem og I skal ikke være sikker på at den kommer tilbage.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-12-05 13:22

Hvis det bliver frost, kan katten jo ikke få vand, hvis det står ude. Jeg vil også foreslå, at katten er inde, og at du får nogen til at komme og tage sig af den, evt. bo hos den i de tre dage.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 07-12-05 13:22

Ja det ville jo være rigtig trist hvis den ikke kom hjem igen.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 07-12-05 13:32

Hvis du foretrækker at katten skal være udenfor, så set kattemad og vand indenfor i "den lille hytte", så maden kan holde sig tør (ved tørfoder). Set rigeligt frem, samt 2-3 vandskåle. Vand er altid det vigtigste. Foderautomater er uhensigtsmæssige og fungerer ikke optimalt, desuden kan fremmede dyr nemt forsyne sig af føden, så din kat bliver "snydt". Personligt ville jeg selv lade katten blive indenfor i de dage I er væk, men så skal du jo også lære din kat at bruge en tissebakke. Indenfor husets fire vægge er katten mere beskyttet og får lov til at have sin mad i fred. En kattebesøger til at ordne fornødenheder samt give lidt hyggesnak, er absolut det optimale. Er din kat af huskatte-race? Den vil sagtens kunne overleve at være selv i de dage, men om den vil holde sig til jeres hjem efter disse 3-4 dage, er et åbent spørgsmål.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 07-12-05 13:42

Jeg ved ikke hvad det er for en race. Det er en hjemløs som kom til os i sommer tynd og uplejet at se på.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 07-12-05 13:53

Har også ligget lidt efter at få den passet et sted, men ved ikke om den er vaccineret.
Nogen der kender et godt sted eller noget hvor den evt kan passes så længe ?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-12-05 14:00

Hvis du ikke ved, om den er vaccineret synes jeg, du skulle tage den en tur til dyrlægen og få det gjort. Samtidig får I et sundhedstjek, som kan være en god ting med sådan en tilløber.
Personligt tror jeg, det er det optimale at få katten passet i jeres eget hjem. Især, hvis I kunne få en til at flytte ind de par dage, I er væk. Kan det ikke lade sig gøre, så få nogen til at kigge til den et par gange om dagen og lukke den ind og ud.
At lade katten gå uden opsyn i 3-4 dage synes jeg ikke er i orden - hvis den kommer til skade eller bliver syg, er det jeres ansvar at få den til dyrlæge.

Vaxen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-12-05 14:09

Det tyder jo på at katten tidligere er blevet forladt, så går det da slet ikke at lukke den ude, mens I er væk.

Er din kat kastreret/øremærket, hvis ikke ville det være en god ide, at få det gjort.

Kan du ikke få en nabo til at komme og gi' den mad de dage?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 07-12-05 14:28

Jeg ved ikke om den er kastereret. Men når vi får råd vil vi have den chippet og øremærket.
Det bliver nok til Januar når jeg får mange penge.
Og vaccineres skal den jo nok også.

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 07-12-05 14:36

Du kan sagtens se, om den er kastreret. Så har han ikke sine "kugler" mere
Mvh Vivi

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-12-05 15:55

må altså råbe op med dem der siger hold den inde - det ville være synd andet. En kattebakke koster ikke en formue - for den sags skyld kan en billig opvaskebakke gøre det - og er der mulighed for at nogen kan komme at fodre den og snakke lidt med den er det optimalt.
I har taget katten til jer og har det fulde ansvar for den - husk det !

Kommentar
Fra : Industri

Dato : 07-12-05 16:49

Har selv katte, og kunne drømme om atforlade dem, uden at der kommer nogen og giver dem mad og drikke. Dette gælder også hvis det er fra den ene dag til den anden. Vi har selv mistet en kat . Den var lukket en formiddag og vi så den aldrig mere. Det var en killing ca. 10 md. ,af vores racekatte. Det er en yderst sørgelig ting når sådan noget sker. Vi havde annonce i avisen, ledte i 3 uger og var meget trist til mode. Så lad for guds skyld ikke katten være alene hjemmeudenfor. Man skal være sit ansvar bevidst

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-12-05 13:32

har du fundet en løsning på dit jule-katte-problem ????????

så dig lige i http://www.kandu.dk/dk/spg/79459 og håber da du gør hvad du kan for din egen lille kat

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 12-12-05 13:39

SS, nej men tror vi får naboen til at holde øje med katten og sørge for den har mad og vand og sådan.

Ja vi passer godt på vores lille misser. Dyrene skal da også have det godt :)

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 12-12-05 13:42

I starten måtte vi virkelig passe på ikke at skræmme katten miritdk. Men der var jo varmt udenfor, så i sterten kom den bare når jeg sad ude i solen. Så gav jeg den lidt mad, så jeg kunne komme til at røre ved ham, og efterhånden kom han af sig selv hen og ville kæles. Vi lod døren stå åben så han selv kunne gå ind og undersøge. Til sidst begyndte han at hoppe op på skødet af mig når jeg sad ude, og gik med ind når vi gik ind. Nu sover han nok så fredeligt i sin kurv eller sofaen uden overhovedet at registrere blender eller noget. Dejligt.
Men det tog også tid at vinde dens tillid

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-12-05 14:04

herligt at høre det er gået så godt - pas nu godt på den Et eller andet sted tror jeg på at dyrene lider af traumer når de har haft det skidt før - så i min verden skal der tages ekstra hensyn der

hmmm er der ikke snart 3 mdrs bryllupsdag ??????????

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 12-12-05 14:16

SS, jo det varer ikke så længe :)

Skal nok også nok snart få taget os sammen til at få sat nogle billeder på vores hjemmeside :)

Tak for at du husker det miritdk

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-12-05 14:30

hahaha - hvor sødt er det at være dybt skuffet over at I ikke kørte fra kirken på en long john - men hov - herligt - se så at komme igang med at uploade de billeder så vi kan se jer

er det den 17 ????

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 12-12-05 14:37

Hehe, ja det blev i stedet i vores gamle mazda, men den var fint pyntet op af manden

Jeps, d. 17

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-12-05 14:45

haha så skal der en tremånedersgave til før jul Intet galt med en flot pyntet mazda

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 12-12-05 14:53

hehe nemmerlig. gaver er godt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-12-05 14:56

Annuller spørgsmålet
Fra : bublebee

Dato : 22-08-06 15:05

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål