/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Flytning af faldstamme?
Fra : bv32
Vist : 4120 gange
100 point
Dato : 06-12-05 22:53

Vi har købt et hus fra 40'erne, hvor vi overvejer at ændre en del på badeværelserne. Et af problemerne er en faldstamme, som pt befinder sig midt for på den ene endevæg, netop den væg, som vi gerne vil flytte, så badeværelset bliver større.

Men hvor omfattende er det at flytte en faldstamme? Altså i hvilket prislag er den slags? Det skal selvfølgelig laves profesionelt.
Bør en faldstamme udskiftes under alle omstændigheder, når den har rundet de 60 år?

Accepteret svar
Fra : Letmatronen

Modtaget 110 point
Dato : 06-12-05 23:17

Hej bv32!
Jeg formoder din faldstamme afvander et eller andet fra etagen ovenover, og skal vedblive med det, hvis ikke så fjern den.
Til dit spørgsmål "Bør en faldstamme udskiftes når den har rundet de 60"
Absolut nej! den er sandsynligvis af støbejern med blysamlinger, fungerer den, er der ingen umiddelbar grund til at udskifte!
Men den er jo i vejen, og det er en helt anden sag. Så naturligvis skal den flyttes.
Hvor omfattende det kan være afhænger helt af hvordan tingene hænger sammen, og hvordan det fremtidige forløb skal være?
Er det alene tale om at flytte en etagehøj faldstamme 1-2 m, er mit bud at det kan klares af en mand indenfor en arbejdsdag, materialer hertil vil ikke være de store omkostninger. < tusinde kr..
Men hvorfor ser du ikke omkostningerne som en del af dit nye badeværelse, bed en VVS- mand om et tilbud på dit nye bad inklusive flytning af faldstamme!

God arbejdslyst

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 07-12-05 20:02

Tak for svaret Letmatronen.