/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katten er uren
Fra : syllemus
Vist : 791 gange
300 point
Dato : 06-12-05 21:11

Min ene kat på 8 mdr. er begyndt at skide og tisse ved siden af kattebakken.
Det startede med, at kattebakken en dag var meget snavset og han har så gjort det siden, også selv om kattebakken er ren.
Kan det måske være at han ikke vil dele kattebakke med den anden kat, eller hvad er grunden til det?

Kommentar
Fra : txn

Dato : 06-12-05 21:17

Prøv at flytte kattebakken 5 meter væk fra hvor den står nu. Allerbedst til et andet rum. Han finder sandsynligvis ud af at der er et bedre sted at besørge end der hvor han gør det nu. Katte er fra naturens side meget renlige dyr og de vil normalt ikke affinde sig med urene steder at forette sin nødtørft medmindre det er som provakation.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 06-12-05 22:23

Jeg har ofte oplevet, at hvis jeg af en eller anden grund, blev nødt til at flytte kattens mad (ikke ret langt) så kunne den ikke finde det.
Den skal lige hjælpes lidt
Har du prøvet at sætte den op i kattebakken?
Altså, vis den at det er et ok sted at besørge..at du har sørget for at der er rent

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-12-05 22:32

Er katten neutraliseret?
Adfærden er åbenbart sammenfaldende med sandsynlig kønsmodning og det kan være årsagen til adfærden især hvis det er en indekat.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-12-05 22:39
Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 06-12-05 22:59

Jeg har prøvet at sætte ham op i kattebakken, men han hopper bare ud igen.
Han er kastreret.
Han kommer ud ca en time ad gangen, men gøre det ikke udenfor

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 06-12-05 23:17

Prøv at tømme hele kattebakken og rens den med klorin, det har i ferfaldt hjulppet på mine.

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 06-12-05 23:17

Prøv at tømme hele kattebakken og rens den med klorin, det har i ferfaldt hjulppet på mine.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 06-12-05 23:29

paulaarenas- det har vi prøvet. Men jeg køber en kattebakke mere i morgen, og så må jeg håbe at det hjælper

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-12-05 12:15

Vi har haft næsten samme problem med vores lille hun. Hun "nøjedes" bare med at tisse. Hun fik en P-sprøjte (hormoner) hos dyrlægen, og det hjalp (selv om hun er steriliseret).Hver kat skal have sin egen kattebakke, siger vores dyrlæge. (og de skal holdes rene).Alle kattene har hver deres, men de bruger dem alle. Men så snart der ikke er en til hver, sker der ulykker.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 300 point
Dato : 07-12-05 12:31

Hej.
Lad være med at rense din kattebakke i Clorin, for Clorin-lugten tiltrækker katte til tisseri og urenlighed. Brug et andet decinfiserende middel, eller bare skoldning af bakken med kogt vand. Sørg altid for, at bakken er ren, da din kat åbenbart ikke finder det lækkert at benytte bakken når den er meget "snavset" (og hvem ville ikke synes det samme, os 2-benede i mellem?). Prøv at sette flere bakker ved siden af hinanden, også dér hvor han har lavet på gulvet, så den ekstra bakke hér dækker stedet. Flere rene bakker at vælge i mellem, side ok side, er altid mere fristende, så løses også problemet med at dele bakke, skønt jeg tror ikke sidstnævnte deling af bakke mellem dine katte er den grundlæggende årsag til urenligheden, - snarere den stinkende og ulækre bakke du fortæller om. Overvej også om kattebakken kunne være større og event. også med en højere kant.
Katte har meget god lugtesans og er af natur meget renlige, så det er dit job at sørge for, at kattene får de optimale betingelser til fortsat renlighed!

Godkendelse af svar
Fra : syllemus

Dato : 08-12-05 00:43

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 08-12-05 09:28

Selv tak, syllemus!
For øvrigt indsneg der sig en SÆTTENISSE i mit svar, der skulle stå "side om side".