/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Sløv Hyundai getz
Fra : ostemanden
Vist : 937 gange
300 point
Dato : 06-12-05 17:57

Hejsa...

Jeg har en Hyundai getz 1.3 benzin bil... Og er egentlig meget glad for den... Men den er MEGET sløv i optrækket... Der sker meget lidt når man træder på speederen... Har prøvet at køre i en 1.6 og der er KÆMPE forskel... Jeg har også prøvet en Mazda 323 Impact 1.3, og den er også MEGET hurtigere end min... Er det bare min model der er sløv, eller er der noget galt? Noget man evt. kunne gøre? Jeg har snakket med en af mine venner, som foreslog mig et luftfilter... Men nu er jeg ikke den største mekaniker, og det er han heller ikke... Men ville det være en god ide, eller er det spild af penge? Hvor meget giver det? Og er det let at installere? = kan man gøre det selv?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-12-05 17:59

Hvor meget har den kørt?? hvornår har du sidst fået skiftet tændrør??

Kommentar
Fra : Gybben

Dato : 06-12-05 18:18

Kører du mange småture, eller er det lange ture. Jeg kører meget bykørsel og kan til tider mærke forskel, hvis jeg har været ude på en længere tur.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 06-12-05 19:15

En 1,3 motor til sådan en bil, er nu osse lige i underkanten. Men som Gybben siger, så kan det være på grund af for meget bykørsel og for lidt landevej. Der er også den mulighed, at indsprøjtningsdysserne er stoppet til. Det sker især ved konstant bykørsel. Prøv i første omgang at køre en tur på motorvejen, du behøver ikke køre med pedalen helt nede i tæbbet, men en 120-130 km/t i en halv til en hel time. Go' tur og held og lykke.
Pims

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 06-12-05 20:40

Hejsa! Den har netop rundet de 40.000 og er lidt over et år gammel (sep. 04)... Jeg bruger den primært til at fragte mig fra A til B hver dag i ugensløb ex. lørdag, søndag og mandag... Afstanden fra A til B er omtrent 20km landevejskørsel... Dog bruger jeg den lidt til bykørsel, men det er ikke det store...

Jeg har aldrig skiftet tændrør på den, men den har været til service ved 15.000 og 30.000 og skal igen om 5.000 km.... Mon jeg skal sige noget til dem der? Eller har de skiftet dem ud for mig?

Og hvad med luftfiltreret?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-12-05 20:45

Et alm. eftersyn omfatter gerne udskiftning af tændrør og luftfilter, så jeg ville vente, og så gøre værkstedet opmærksom på det jeg ville ikke selv begynde med luftfilteret

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 19-04-06 10:58

Nu har jeg netop fået den hjem fra service, men den er ikke blevet "hurtigere"... Jeg ved ikke om de har skiftet luftfilter eller tændrør, kan men se det nogle steder?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-04-06 13:38

De har nok skiftet luftfilter på servicen, om de ikke har skiftet tendrørene så burde de have tjekket dem. Var din bil raskere i optrækket da den var ny? Du har kun en 1,3 motor og det er ingen racerbil. Du kunne spørge forhandleren om at prøve en annen bil af samme model,Og hvis ikke han har nogen, så find en brugtvognsforhandler der har en du kan prøve.
alimak

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 21-04-06 13:23

Jeg ved godt at en 1.3 ikke er det store, men jeg har som jeg har skrevet kørt i en Mazda 323 1.3 impact, som var væsentlig hurtigere end hyundaien...

Den har hverken været sløvere eller hurtigere... I hvert fald ikke efter min mening... Men jeg vil prøve at forhøre mig om jeg kan prøvekøre en anden af samme model!