/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Brydningsvinkler med vandret
Fra : Lasse_Madsen
Vist : 968 gange
20 point
Dato : 06-12-05 13:34

Jeg har problemer med at finde ud af flg. opgave, da det med vandret forvirrer mig meget:

En lysstråle sendes vandret ind mod et plant prisme, som danner en vinkel på 37deg med lodret. Prismet er af glas og har brydningsindekset 1,66
a) Hvad er brydningsforholdet fra glasset til luft?
b) Hvilken vinkel danner strålen med vandret i glasset?
c) Hvilken vinkel danner strålen med vandret, når den har passeret glasset?
Det kan måske hjælpe at lave tegningen og tegne strålegangen ind.

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 06-12-05 14:52

Har desværre ikke så meget tid - så vil ikke begynde at regne på opgaven (evt. i aften hvis tiden tillader ) MEN du skal tænke på at du har en "lampe" som lyser vandret (evt. fra venstre mod højre)- så stikker du et plant prisme lodret ned gennem strålen. Herefter tipper du prismet til det danner en vinkel med lodret på de 37 grader. Du vil nu have en brydning i glasset og ud fra simple formler kan de ønskede værdier bestemmes.

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 06-12-05 14:59

Det hjalp mig ikke så meget, for sådan har jeg tænkt på det, men jeg kan ikke beregne de vinkler til vandret, når jeg har regnet dem ud

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 20 point
Dato : 06-12-05 16:51

a) brydningsforhold fra glas til luft: 1/1,66
b) 37grader minus brydningsvinklen.
c) 0 grader. Strålen kommer ud parallelt med den oprindelige bane. (forudsat at der med et "plant prisme" menes et prisme med parallelle flader.)

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 06-12-05 19:36

Så havde jeg ret i c'eren, for jeg kunne ikke se, om jeg skulle regne den ud i forhold til den oprindelige eller :S

Godkendelse af svar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 06-12-05 19:37

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-12-05 20:51

Tak for accepten af mit svar. -Håber, du selv kan regne brydningsvinklen ud i b).

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 07-12-05 08:03

Det kan jeg da
Den er faktisk rimelig let

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-12-05 13:33

jada!