/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Import af "veteranbil" fra EU
Fra : pallenoc
Vist : 3573 gange
500 point
Dato : 06-12-05 12:01

Jeg står overfor at skulle importere en Jaguar fra Tyskland, som jeg køber/finder via nettet.
Jeg har faktisk flere "emner i kikkerten" som koster lige fra 7.000- 25.000 EURO.
Fælles for dem alle er at, de er fra før 1970 (altså veteranstatus).
Hvad skal jeg være opmærksom på i denne forbindelse:
1. Før købet (altså i nuværende fase)
2. Når jeg har købt den og inden jeg har set den "on location" hos sælger, henholdsvis privat og forhandler (betaling, depositum etc.)
3. Når jeg står hos sælger og besigtiger/prøvekører bilen.
4. Handlen endelig afsluttet hos sælger (hvilke dokumenter skal jeg have med fra sælger og evt. andre tyske myndigheder)
5. Evt. procedurer ved den dansk/tyske grænse (jeg ved der førhen var regler for dette)
6. Afgiftsberegning/betaling, syn og indregistrering her i Danmark
7. Evt. andet (gode råd m.v.)

På forhånd MANGE TAK!!!

Mvh
Palle Jensen

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 510 point
Dato : 06-12-05 12:34

http://www.hi-speed.dk/Guide_Import/Import.html

Her kan du læse om reglerne ved bilimport fra Tyskland.

Når du så får bilen hjem, henvender du dig til dit lokale Toldkammer, og de vil så have en kopi af den originale registreringsattest, sammen med en udfyldt ansøgning om forhåndsberegning af afgiften.

Du kan syne bilen inden der er betalt afgift, men ikke få plader på.

Når afgiften er betalt, går der et stykke tid inden den endelige vurdering foreligger.

Hvis du så skal af med flere penge, kan du vælge at undlade at betale og få det du har betalt tilbage....men kun hvis du ikke har fået plader på den når den endelige vurdering foreligger.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-12-05 12:36

Forresten, den pris du giver for bilen i Tyskland, har ingen indvirkning på beregning af afgiften, der går man i stedet efter "dagsprisen" på en tilsvarende dansk indregistreret model.

mvh dova

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 06-12-05 12:53

TAK for det fine link dova

Så vidt jeg er orienteret igennem de mc-er jeg har hjemtaget fra England, så skal man kun betale afgift (1/4 ved veterankøretøjer) af MAX. det som køretøjet kostede på det tidspunkt den var til salg her i DK. Dvs. at hvis det er en årg. 69 vi taler om, så kan afgiften MAX være den afgift der var gældende på det tidpunkt...og her altså kun 1/4 når det er veteranstatus...er det ikke korrekt?

/Palle

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-12-05 13:02

Åh ja, veteran, der er noget med en speciel regel der. Ved køretøj over 35 år gammelt, beregnes afgiften af noget der kaldes brugsværdien, som er 40 % af køretøjets nypris.

mvh dova

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 06-12-05 14:55

Har du meldt dig ind i en veteranbilklub eller en mærkeklub, der har de ofte mange gode tips til import + regler vedr. de enkelte biler. Samt ikke mindst vurdering af de forskellige emner

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 06-12-05 16:32

Ja, jeg har netop meldt mig ind i JAGUAR-Klubben her i DK, men har endnu ikke modtaget noget materiale fra dem....så jeg glæder mig til dette materiale er mig i hænde.
Derfor spørger jeg lige her på KANDU i første omgang...jeg kan jo altid "supplere" den viden jeg får her igennem med det som måtte komme igennem klubben.

Men TAK for tippet Kenneth Skou

/Palle

Godkendelse af svar
Fra : pallenoc

Dato : 09-01-06 14:43

Mange Tak for svaret dova. Jeg har nu fået den hjem (lige før jul) Faktisk var det en julegave til min kone, som godt nok gjorde store øjne da hun "pakkede den ud"
Vi går nu og venter på hvad afgiften bliver på den, og glæder os til at få den synet, så vi kan trille i den til sommer.

Godt Nytår til dig og dine kære!!!

Mvh
Palle