/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Maxtor harddisk
Fra : amidk1
Vist : 519 gange
100 point
Dato : 05-12-05 23:21

Hejsa

Jeg har lige købt en Maxtor 200 GB harddisk i Elgiganten. Men nu har jeg et problem. Når jeg har sat den til via USB stikket så går der max 5 min. så skriver den:

Windows.... Forsinket skrivning (OSV, resten kender i sikkert)

Hvis jeg hiver strøm stikket ud og sætter det i igen kan jeg få den til at virke i endnu 5 min. Af og til kan jeg gå ind i de mapper jeg har kopieret til denne harddisk og andre gange ser det ud som om den er helt blank.
Et højreklik og egenskaber viser dog forbrug og rest tilbage. Og drevene figurere også stadig i denne computer.

Jeg har en Medion computer.

Er der nogen der har en Idé hvad pokker der kan være galt?

Jeg har teste den i en anden computer og der virker den fint.

Accepteret svar
Fra : perchris

Modtaget 110 point
Dato : 05-12-05 23:35

Jeg har 2 gange været ude for, når jeg har installeret drivere til ting mens usb stikket sad
i en port, så har denne port ikke virket på den pågældende hardware følgende.
I begge tilfælde løstes problemet ved at jeg stak usb stikket i en anden port, Windows installerede
så driweren og alt virkede.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-12-05 23:41

En USB HD skal være sat som master
Du skal først sætte den til efter start af windows
Den må godt blive siddende til næste gang du starter windows
Den må kun tages fra efter at du har h-klikket på den grønne pil og "tag harware fra"
Er det sådan du bruger din USB HD

Godkendelse af svar
Fra : amidk1

Dato : 05-12-05 23:45

Tak for svaret perchris.

Jeg har prøvet at skifte port, men desværre uden held. ØV

Kommentar
Fra : amidk1

Dato : 05-12-05 23:51

Tak Eyvind.

Det der med HD som master må du lige forklare mig.

Jeg har naturligvis logget ind på min windows før jeg satte den til, jeg har iøvrigt forsøgt genstart af windows mange gange men ligelidt hjælper det. Med hensyn til kun at tage den fra ved at klikke på den grønne pil, så har det også været forsøgt. At frakoble strømmen til HD har kun været en nød løsning.

Hvis jeg sætter mus eller andet til den pågældende port fungere det fint, altså antager jeg at det ikke er porten det er galt med.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 06-12-05 09:35

Det kan skyldes dårlige forbindelser i USB kablet.

I egenskaber for disken bør du nok også fjerne hak i "Indekser denne disk" hvis det er der.

Endelig skal du sørge for at den er enten
NTFS formatteret en eller flere partitioner
eller
FAT 32 og i så fald opdelt i partitioner af ca. 35GB.

Brug under alle omstændigheder - Sikker fjernelse af hardware ikonet i nederste højre hjørne før du fjerner disken eller strømmen til disken.

Hvis din eksternbox er uden blæser, så skal du også være opmærksom på ikke altid at have den tændt, men udelukkende bruge den til backup. Ellers bliver den for varm og er ret hurtigt færdig med at fungere godt.

mvh
JensT

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-12-05 10:36

Men inden du formaterer til NTFS ville jeg lige se hvilket filsystem der er på C: drevet.
FAT32 kan godt se og bruge NTFS (men der er lidt usikkerhed om det går godt)
En harddisk har for enden mellem datakabel og strømkabel nogle pinde med en/to jumper
Det kan sættes som MAster / SLave / CS (CabelSelect)
En ny stor HD er som regel sat som MAster fra fabrikken.

Og lige en tilføjelse USB grej kan også tages fra ved slukket comp.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-12-05 14:38

Hvilken windows bruger du?

Hvis du kører med Me eller 98, så skal du ikke formattere til NTFS, ifølge min brugsvejledning. Jeg har selv en 120Gb Maxtor One Touch. Hvis du har samme brugsanvisning, så står der noget om det på side 35 (engelsk).

Kommentar
Fra : amidk1

Dato : 08-12-05 07:42

Tak for alle jeres svar.

Jeg skal forsøge at besvare alle jeres spørgsmål:

pkt. 1: Jeg roder lige i kassen for at se om jeg evt. skulle have et andet kabel jeg kan afprøve, så jeg kan fastslå om det evt. skulle være kablet.

pkt. 2: Jeg køre med Windows XP home edt. Alle mine drev er formateret til NTFS.

pkt. 3: (Birgitta) jeg har ikke fået nogen brugsanvisning med til disken, blot en lap papir med garanti regler.

Når jeg har afprøvet et andet kabel skriver jeg igen hvis det ikke hjælper.