/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Brydningsvinkel og hastighed
Fra : Lasse_Madsen
Vist : 2740 gange
16 point
Dato : 05-12-05 17:33

Er der nogle, der kan hjælpe mig med denne opgave, da jeg ikke selv kan finde hovede eller hale i den:

Lys sendes ind mod en planparallel glasklods af flintglas. Indfaldsvinklen er 56deg.
a) Bestem brydningsvinklen
b) Beregn farten af lyset i flintglas

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-12-05 22:07

Du må vel have nogen data over det, som opgavestilleren kalder "flintglas" med brydningsindex og den slags ting. Mig bekendt er flintglas ikke et entydig defineret mineral som eksempelvism kvarts (siliciumdioxid), men har snarere karakter af et gruppetilhørsforhold a la "smedejern" eller "automatmessing".
Bevares - jeg har set betegnelserne flintglas og kronglas før - men fra præcisionsoptikkens barndom var det noget med, at det de lavede i Jena hos Gebrüder Schott var bedre end konkurrenternes. I min egen professionelle karriere har jeg set folk eksperimentere med nye glassorter med det sigte at udvikle specielle slags gennemtrængelighed for ioner.
Altså lad os få nogen tal på bordet og nogen citerede regneudtryk fra din lærebog/dit opgavehefte. Så skal kandu-folket nok tænde for regnemaskinen.

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 06-12-05 09:54

Jeg har ingen tal for flintglas :S
Det er det, der gør det besværligt

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-12-05 10:25

så oversæt dit spørgsmål til engelsk og/eller tysk og kast det ud på google. Du er næppe den første, som har fået sådan en opgave.

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 06-12-05 10:28

Så er det, hvad hedder flintglas på engelsk :S

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 16 point
Dato : 06-12-05 10:38

aner det ikke. Prøv med "flint glass" eller på tysk "Flintglas".

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 06-12-05 13:21

Jeg har fundet ud af denne opgave nu.
Brydningsindex'et er iflg. en opgave hos VR Media Lab; 1,64

Godkendelse af svar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 06-12-05 13:35

Tak for svaret pbp_et.
Det hjalp mig da på vej