/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hundepension skadelig?
Fra : bomay
Vist : 1259 gange
200 point
Dato : 05-12-05 16:46

En ven af en bekendt, som har en West Highland Terrier, har udtalt sig om, at det er yderst skadeligt for specielt Westies at komme i hundepension i en tidlig alder! Er der nogen der har nogle konkrete facts/viden herom, eller er det bare en skrøne at specifikt Westier tager skade?
Sagen er den, at vi har en hvalp på 6 mdr., og i januar (hvor han er 8mdr. gammel) skal vi på 2 ugers bryllupsrejse, og her er vi nødsaget til at sætte ham i hundepension.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-12-05 16:51

har i ikke familie eller venner der kan have hunden lige i jeres ferie - nogen den kender ?? det ville være optimalt

Kommentar
Fra : bomay

Dato : 05-12-05 17:02

Jo vi har både venner og familie der gerne vil passe ham, men de arbejder jo, og derfor synes vi det er bedre han kommer ud blandt andre hunde. Mine forældre har brugt samme pension (Frørup på Fyn) som er et fantastisk sted, ellers havde vi ikke turde. Kæmpe indhegnet område, hvor hundene løber og leder det meste af dagen, søde mennesker der står for stedet osv osv. Pænt og godt sted.
Men spørgsmålet var om en Westie tager skade af det?

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 05-12-05 17:09

Jeg tror ikke ( ved det ikke ) at jeres Westi tager skade - hvis hundene kan løbe frit, da opstår der en gensidig respekt hundene imellem ~ nogle bestemmer og andre underkaster sig
Når dyr / hunde leger gør de jo ikke skade på hinanden - de bider ( markerer ) og øver sig i at blive overhund
Naturligvis kan en hund komme til skade, men det er vist mere sjældenhederne end dagligdag
Under alle omstændigheder bør i spørge pensionen om de har gode / dårlige erfaringer, og så danne jeres mening derfra
Håber i må få et godt bryllup og hunden en dejlig ferie
mvh
krakgt

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 05-12-05 17:14

bombay

Hvis din hund er af "normalt" gemyt og ikke hverken angst, kuet eller på anden måde "lille og forsagt", skulle det ikke skade hunden.
Men hvis I har mulighed, så aflæg dem et besøg - tag vovsen med - og se, om han trives.
Hvis halen er løftet og hans snude er nysgerrig, så tvivler jeg på, han tager skade.

Held og lykke - og rigtig god tur!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-12-05 17:18

Jeg har aldrig hørt om, at specielt Westier skulle være sarte med hensyn til at komme i pension.

Når det så er sagt, så er der jo forskel på hunde, ---og på pensioner.

Hvis rejsen er bestilt, og det ikke er muligt at have ham med, så må I i gang med at undersøge de pensioner, der kan være tale om.
I kender bedst jeres hund og kan derfor nok forestille jer hvad der vil være godt for ham, -skal der være legekammerater eller skal han helst være alene? -Kunne han have glæde af "ekstragoder" som f.eks. ekstra leg (med et menneske) eller hundetræning, hundemassage eller svømning? Det koster alt sammen ekstra. Men det betaler I sikkert gerne, hvis han kan få en god "bryllupsrejse" på den måde.

Der er også den mulighed, at I kontakter den kennel, som I har købt ham i og hører om DE vil tage ham i pension i den periode. Mange opdrættere tager deres hvalpe i pension en gang imellem for en rimelig betaling.

Hvis ikke I har nogen i familie og omgangskreds, der er vant til at passe ham, så synes jeg ikke, det er en specielt god ide at sætte jeres hund i familiepleje i 14 dage. Det er meget svært at forkæle og aflede en hund, der savner sine ejere. Og man risikerer, at han simpelthen stikker af for at komme hjem.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-12-05 17:24

Okay, den pension lyder helt fin. Jeg tror ikke på, at der er noget at frygte. Men der er jo tid nok. Gør som Sannie foreslår: Tag på besøg med hunden og læg mærke til, hvad han synes om det. Og snak samtidig med pensionsejerne om deres erfaringer med westier.

Kommentar
Fra : harens

Dato : 05-12-05 17:51

Jeg har en Westhighland white Terrier og den har været jævnlig i pension gennem 6 år
den nyder det hver gang og der har aldrig været problemer.
MVH. Harens

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 06-12-05 07:40

Jeg kan ikke forestille mig at din hund skulle tage skade af et ophold på en hundepension. Det lyder lidt som en emsig avler, der ikke synes om, at sende hunde i pension. En sund og stærk hund vil tilpasse sig omgivelserne, hvis disse ellers er i orden.

bil24

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 06-12-05 08:34

off topic:

bil24
Hvad mener du med "emsig avler"?

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 06-12-05 08:51

Tja, jeg har været ude for flere avlere, som gerne så, at de nærmest havde hvalpene til "tjek" og sad på de nye ejere i en sådan grad at det var helt grotesk. Ikke at jeg mener noget dårligt om avlere som helhed. Men nogen af dem er bare for meget. Det er i orden, at man gerne vil følge sit "afkom" lidt på vej - og være sikker på, at hvalpene er havnet i gode hjem - men med mindre man har indgået en aftale af en eller anden art, evt. udstationering m.v., så har avleren solgt hvalpen og har ikke mere at skulle sige. Det var såmen bare det jeg mente.

bil24

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 06-12-05 08:58

bil24

OK! Tak.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 06-12-05 09:00

bil24

Jeg tror lige, jeg åbner en ny tråd om emnet - det håber jeg, du synes er OK.
Det er et spændende emne.

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 06-12-05 09:05

Hej Sannie

Fint nok, der kan være noget dynamit i det. Venter spændt.

bil24 :)

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 06-12-05 09:06

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 07-12-05 15:05

Vi benyttede os af en hundepension en weekend og gør det aldrig igen - vi har dog ikke en Westhighland white Terrier. Hvis din hund ikke er bange for forandringer af natur og det er en god hundepension burde der dog ikke være nogle problemer - men alt afhænger af disse to ting. Det er ikke alle hundepensioner der lade hundene rende rundt sammen, at angst for kamp om hiarkiet.

Selvom dine forældre siger god for deres hundepension, skal du selv tjekke den ud, inden bookningen. Vi fik anbefalet den vi brugte, men det viste sig at den desværre ikke egnede sig til vores hund. Vores ven der anbefalede den, har ellers kun været glad for pensionen.

Overvej tillige om 2 uger er for lang tid for din hund i en hundepension - den får ikke samme menneskekontakt som hvis den bliver passet af familie og venner trods deres arbejde.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : flemmingzak

Dato : 12-12-05 22:20

send du bare hunden i hundepension den tager ikke skade og du har jo åbenbart også et liv HA,HA
så behøver du ikke tænke på om der bliver sørget for den og de ved også hvornår der er brug for tilsyn af evt.dyrlæge ,den lære heller ikke dårlige vaner feks.som at hoppe op i sofa.

flemmingzak

Kommentar
Fra : bomay

Dato : 13-12-05 10:45

Mange tak for alle jeres indlæg.

Nej, vi har IKKE mulighed for at tage ham med da vi skal til Thailand, ellers havde vi skam hellere end gerne taget ham med! Det er kun i yderste nødstilfælde at vi anbringer ham i en pension, og på trods af nogle af kommentarerne her, så foretrækker vi den dag-lange kontakt/leg med andre hunde og ejerne af pensionen (som skam nyder at at nusse,klappe og lege med hundene) fremfor nogle timer en sen eftermiddag/aften hos vores familie.
Vi HAR selvfølgelig besøgt den nævnte hundepension, og er ganske trygge herved, vi fik bare fortalt af en selvbestaltet "hundeekspert", at specifikt Westier kunne tage skade ved adskillelse fra ejeren/ejerne i en ung alder.

Vi tager alle jeres meninger/råd til efterretning, men I har da helt sikkert bestyrket os i vores tro på at det nok skal gå

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-12-05 13:24

I må have en rigtig god tur.

Jeg ville nu synes, at det ville være godt at lade ham være en dag eller to i den pension, som I har valgt. Altså et lille ophold INDEN I skal rejse. Ikke for at afprøve om han nu kan lide at være der. Men fordi han så får den oplevelse, at I kommer tilbage. 14 dage er meget lang tid for en hvalp når han ikke ved om I kommer tilbage. Hvis han ikke forventer at I kommer tilbage, så kan han måske netop ændre sig for at tilpasse sig de nye livsbetingelser.

--Hvis jeg var nødt til at sætte min Silke i pension, så ville det i hvert fald være vigtigt for mig, at hun troede på at jeg ville komme tilbage.

Kommentar
Fra : bomay

Dato : 13-12-05 21:17

Birgitta,

Rigtige hundeeksperter - og ikke den selvbestaltede jeg nævnte tidligere - siger jo netop, at hunde INGEN tidsfornemmelse har. De kender/husker godt hvornår på dagen de fx plejer at spise eller gå tur o.lign. men har ingen fornemmelse af om der er gået 2, 10 eller 20 dage. Og det vælger vi at tro på

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 14-12-05 07:27

Hej Bomay

Det er rigtigt, at hunde ikke har nogen tidsfornemmelse - prøv at se, hvordan hunden tager i mod dig, hvad enten du har været væk i en time eller i 5 timer. Reaktionen er den samme.

Sannie:
Ville du ikke åbne en ny tråd?

bil24

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 14-12-05 13:54

Hmm, jeg er gudskelov ikke nogen "Rigtig Hundeekspert"... Men jeg er overbevist om, at en hund kan fornemme forskellen på 2 dage og 14 dage. Om ikke for andet, så fordi den vil have en meget længere række af nye oplevelser efter 14 dage end efter 1-2 dage. Hvis jeg passer en hund, så vil den da især de første dage være meget rastløs og fokuseret på, om ejeren dukker op igen hvis den ikke er blevet passet før.
Efter 14 dage vil en hvalp da antage, at den nu bare bor et nyt sted... Især hvis den ikke har andre erfaringer med miljøskift end da den forlod sin kennel.

Tidligere sagde man det samme om små børn.. Man skulle ikke besøge dem på hospitaler eller lignende, -for de blev bare så kede af det, når man forlod dem igen. Og de havde alligevel ikke tidsfornemmelse når de endnu ikke havde talesprog.......... Og de fleste tog da -såvidt vides- heller ikke varig skade.

bil24, jeg vil ikke engang give dig ret i, at en hund ikke kan skelne mellem 1 og 5 timer. Reaktionen fra min Silke er så langt fra den samme. Efter 1 time får jeg den store velkomst som jeg får når jeg har været væk 1-2-3 timer. Og hun kommer slæbende med bolde eller bamser til mig. MEN hvis jeg er væk UD OVER de 3 timer som hun er vant til, så hyler og piver hun og farer rundt som om jeg havde været væk i flere dage. Og det er IKKE fordi hun trænger til at komme ud.
Og har jeg været væk under 1 time, så får jeg da en velkomst, men ikke den store..

Det er da også pudsigt, at de samme "Hundeeksperter" helt er opmærksomme på, at når en hund skal lære at være alene hjemme, så er det vigtigt, at man går langsomt frem. Altså ganske kort tid alene i starten, og når det går godt, så kan man udvide tiden...

Men hunde er forskellige. Nogle kan godt klare at være alene i 8 timer fra første dag i det nye hjem. Andre kan ikke. Og nogle kan godt klare et pensionsophold på 3-4 uger uden at have prøvet det før. Andre kan ikke.

Kommentar
Fra : bomay

Dato : 15-12-05 16:25

Tak skal I have! Jeg lukker tråden nu.

Godkendelse af svar
Fra : bomay

Dato : 15-12-05 16:27

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 15-12-05 16:54

Nu er det altså galt at være "hundeekspert". Det er da dejligt, at man herinde kan "rappe" alt og alle over næsen og komme så med henvisninger, der kan læses i bøger om hunde. Disse bøger er også skrevet af de såkaldte eksperter. men dejligt, at bomay har fået et svar der kan bruges til noget.

bil24

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 15-12-05 19:29

Bill24

Jeg åbnede da en ny tråd kort efter jeg skrev, at jeg ville!
Men jeg kan da ikke finde den??????