/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
hun spiser mine blomster
Fra : hotstuff_II
Vist : 2701 gange
50 point
Dato : 05-12-05 14:59

håber der er nogen der kan hjælpe mig, for jeg har et problem med min norske skovkat.. hun spiser nemlig mine blomster, så efter et par dage er de bare til at smide ud.. virkelig træls, og desuden kan det jo være giftigt for hende.. så er der nogen der ved hvad jeg kan gøre for at hun ikke spiser dem? og kender i evt en side hvor jeg kan læse om hvilke blomster der er giftige for hende?

Kommentar
Fra : hotstuff_II

Dato : 05-12-05 15:07

har lige købt en blomst som hedder "Kalanchoë QUEEN" nogen der kan fortælle mig om den er giftig? kan nemlig ikke finde noget om den nogle steder...

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 05-12-05 16:14

Du kan læse div svar på spørgsmålet "Kattevenlige planter" Kategori KATTE, Kandu 11/11 2005. Ellers er det eneste 100% sikre, at anbringe samtlige planter i ampler, som du hænger op i loftet eller øverst i vinduets karm. Det kan gøres så det ser fremragende ud.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-12-05 16:32

http://siamis.com/Helse/kattevenligeplanter.html

du kan med held have en bakke med ganske almindeligt græs stående - det vil katten normalt både kunne lide og det er ufarligt for den - kattegræs kan du købe, men det går for hurtigt ud - katten skal jo bruge lidt grønt af og til

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-12-05 16:35
Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-12-05 16:41

Hvis det er en indekat, du har, så mangler den nok noget kattegræs. Skynd dig at så noget, men vent til det er temmelig stort og kraftigt, før du giver den det. Du kan jo evt. købe nogle "arrige" kaktus imens. Så lærer katten, at det ikke er alt grønt, man skal sætte tænderne i. Men ikke en cowboykaktus. Den er nemlig giftig.

Her er et link til noget med "Kalanchoë QUEEN":

http://www.group-unique.com/21065102-7429-4DB9-AD72-81593D2BE15C.W5Doc

Hvis der ikke står noget om den er giftig eller ej, kan du jo skrive til dem og spørge.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-12-05 16:51

Den er åbenbart i familie med "Brændende kærlighed": http://www.50917.dk/pasning.htm
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-12-05 16:59

ggg du er lidt bagud ladyjern

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-12-05 17:20

Det kan nok være, mirit. Jeg kan jo ikke hænge i posten og holde øje med, om der er mails fra kandu hele tiden.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-12-05 17:29

Hvis den konstant æder dine blomster, tyder det på den mangler noget i kosten, eller den har udviklet en speciel adfærd! Hvis den er meget alene hjemme kunne det være det sidste, det første burde du kunne løse med noget kattegræs!

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 05-12-05 17:42

Vores kat har fået den fikse ide at en bestemt blomst er sagen at sætte tænderne i...Vi sprøjtede lidt "ikke væsse klør" på og den holdt sig væk fra den foreløbig..Jeg tror at din kat som vores får en hel del lange hår med ned ved pels rengøringen-disse får den op ved at spise græs som fremkalder bræk fornemmelser .Det samme ses ved hunde,,,Hvis du om sommeren holder lidt øje med din kat (ude) kan du se at den spiser græs for derefter at gå lidt væk for at gylpe dette op igen sammen med hårene ..Så løsningen er som ovenfor beskrevet at gå ud og spade en græstørv op en gang imellem og tage ind -eller med jævne mellemrum så lidt katte græs(du kan jo lade græsset stå i vindueskarmen hvor den plejer at spise grønt)

mvh sverola

Kommentar
Fra : hotstuff_II

Dato : 05-12-05 17:51

ja det har jeg tænkt på sverola, men det har den fået før og spiste det da også lystigt, synes bare ikke det er så tiltalende at rende og tørre bræk op hele tiden. sidst den fik kattegræs var der nemlig bræk over det hele :(

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 05-12-05 17:53

KAKTUS - hm, i hvert fald ikke Opputia arter, så kommer du til at plukke minitorne med modhager ud af kattenæse og ører med en pincet i halve timer ad gangen.
Måske klarer dine egne fingre heller ikke frisag.

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 05-12-05 18:08

En langhårskat skal jo af med de lange hår, som den slikker af sig, så du må give den græs.
Køb en korthårskat næste gang. Det minimerer problemet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-12-05 19:09

Citat
ja det har jeg tænkt på sverola, men det har den fået før og spiste det da også lystigt, synes bare ikke det er så tiltalende at rende og tørre bræk op hele tiden. sidst den fik kattegræs var der nemlig bræk over det hele

ja, det er jo så en af de ting, man må tage med, når man anskaffer en kat, da det er helt naturlig adfærd (og nødvendigt for katten) at æde planter for at´brække fremmedlegemer (pelsboller) op.
Noget som mange måske ikke lige tænker over når de anskafer en kat der skal være inde hele tidén. De katte der har mulighed for det, klarer den slags udendørs.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-12-05 21:22

nemlig dova - hvis de ikke lige føler sig åhhh så trygge i moars seng -ggg - det er dog sjældent

Kommentar
Fra : hotstuff_II

Dato : 05-12-05 21:28

nu skrev jeg ikke det her spørgsmål for at blive svinet!! Min kat har det fint, og jeg ved godt hvordan man passer katte da jeg har levet med en kat hele mit liv og går meget op i det. det er ikke alle der har tid til at rende og tørre katteopkast op i hele sin lejlighed hver dag, så hvis katten trives kan jeg ikke se noget problem i at den ikke får kattegræs!

Innocent jeg har ikke planer om at anskaffe endnu en kat, så behøver ikke dit råd om købet!!

Dova jeg har overvejet alt hvad der er at overveje ved at have kat, og min kat har det godt! sidst hun fik kattegræs var det ikke hårbolde hun kastede op, men kattemad og slim! så det er jo ikke der problemet ligger!!! mit spørgsmål var hvordan man holder hende fra at spise blomsterne da det både kan være farligt for hende og da det er irriterende!!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-12-05 22:15

hotstuff lev bare op til navnet

du kunne jo komme til at vande katten når du vandede blomster - det plejer de ikke at kunne lide - ellers - blomster på snedige steder hvor katten ikke kan nå - stil evt lidt eddike ved blomsterne det kan de fleste katte ikke fordrage

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 05-12-05 22:43

Hvorom alting er, så skal katten have noget til at kaste hårboller op - også selvom det er surt at tørre sagerne op bagefter. Det er kattens natur og jeg tror ikke på, at den vil holde op med at spise planter, hvis den ikke får et brugbart alternativ.
Katten vil opleve det som et ubehag ikke at kunne kaste håret op, og det synes jeg personligt er synd.
Mit svar til dig er, at finde et, for katten, brugbart alternativ til planterne - almindeligt græs eller kattegræs.

Vaxen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-12-05 22:48

Kattemalt er faktisk også godt. Vores den lille hun kaster tit op, men når hun får kattemalt er det ikke nær så slemt. Ak ja, renlighed er en god ting, men det må være afskyeligt med alle de hår i munden. Og hvis desserten er en blomst, så kan det jo være, det bliver rigtig slemt. "De små" åd også blomster, da de var mindre, men de fik et ordentligt møgfald og et pift af blomsterforstøveren, og det var nok til, at de holdt op igen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 06-12-05 00:34

Hotstuff, du siger, at du føler dig svinet. Af hvem? - For mig at se er brækninger en meget anstrengengende proces for en kat, såvel som det er ubehageligt for os mennesker. Hindrer du den i at skille sig af med de afslikkede hår på en naturlig måde, nemlig ved at spise græs, kan du på sigt få et alvorligt problem, som kun en dyrlæge kan klare. Når brækningerne har det omfang, som du beskriver, tror jeg ikke, at katten har det fint. Kattemalt kan få hårene til at passere lettere gennem fordøjelsessystemet, og ud af den ende du foretrækker.
Ps Jeg anbefaler dig ikke en kat til, det løser ikke problemet. Men viden gør.

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 50 point
Dato : 06-12-05 12:10

Hvad får din kat at spise til daglig? Hvis den mangler noget, prøver den selv at kompensere for det ved at forsyne sig, f.eks med dine blomster. Katte skal have fiber i kosten. Får den dette, vil hår komme naturligt ud med afføringen. Mangler den dette, vil hår samle sig i mave- tarmsystemet, og katten har behov for at brække dette op - derfor; den spiser græs (=naturligt) eller dine potteplanter/blomster (=unaturligt) men nødvendigt! Du kan give katten en anden kost eller supplere denne, så den får tilført fiberrig kost. Forslagene er; klid, havregryn tilført i dåsemaden eller daggamle kyllinger serveret separat, som er en Skovkats favoritspise, desuden så får katten brugt tænderne på "sit bytte".
Selv har jeg plukket en håndfuld græs hver dag til mine skovkatte, det er som "dagens frugt" for kattene. Alle andre gode råd her i tråden, er også gode, som malt og køb/såning af kattegræs, men personlig synes jeg effekten er meget varierende fra kat til kat. Mine katte spiser også purløg når det passer dem, dét holder længre end kattegræs, sidstnævnte som de kun leger lidt med eller kradser op i tottet.
For øvrigt ... "har haft kat hele mit liv" ... man lærer så længe man lever!
MVH Akle

Kommentar
Fra : hotstuff_II

Dato : 06-12-05 17:23

folk har jo forskellige meninger, jeg mener ikke min kat skal ha kattegræs! og dermed basta!! men malt derimod lyder som en god ting.
akle, min kat får et tørkost foder som er specielt til store og langhårede katte. men tak for dine råd, endelig noget man kunne bruge til noget!!

innocent du skrev: køb en korthåret kat næste gang. det minimere problemt.
derefter siger du: jeg anbefalder dig ikke at købe en kat til, det løser ikke problemet... osv..
...slynger du bare noget ud som du syntes lyder godt uden at tænke over ordenes betydning???

Godkendelse af svar
Fra : hotstuff_II

Dato : 06-12-05 17:23

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-12-05 17:31

Prosit

Kommentar
Fra : akle

Dato : 06-12-05 18:00

OBS.
Man skal ikke 100% stole på det annoncerede specialfoderprodukter beregnet til "dit og dat" for sine dyr. Dette er specielt oppe at køre med Royal Canin Produkterne. Foderet er ganske rigtig godt nok, indeholdende de rigtige mængder af vitaminer, proteiner, mineraler osv., men intet foder kan fjerne hverken tandsten, hårboller, sart hud, eksem mm.mm.mm., som de enkelte producenter reklamerer med. Husk, - dette er producenternes måde at få dyre-ejernes interesse fanget på, samt hensigten at tjene penge på.
Alt er relevant!