/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Køb af PC
Fra : jens1581
Vist : 415 gange
100 point
Dato : 05-12-05 14:57

Jeg påtænker at købe en ny PC og har et par spørgsmål
Dual Core: det må da være en hurtig computer hvis man arbejder med 2 programmer på en gang
men er Dual Core princippet så nyt at man skal vente til den er lidt ældre for at undgå børnesygdomme?
Firewire? Så vidt jeg kan se er der ikke firewire kort i computeren
Grafikcontroller: Intel GMA 950?
Videohukommelse? Dynamic Video Memory Technology (DVMT) 3.0
Er det en dårlig grafikløsning og hvad vil det egentlig sige
Flere RAM? Er det ikke alt for få RAm i så stor en computer?
Større harddisk er der vel også behov for (Det er naturligvis individuelt)
Jeg vil gerne bruge computeren til at redigere på

Her er PCen
Acer VT7800
Intel® Pentium® 830 Dual Core 3.0GHz, i945G chipset, 2x 1MB L2 cache, FSB800
512MB DDR-2 RAM 400MHz
80GB 7200rpm S-ATA harddisk
CD-RW/DVD combodrev
Integreret grafik med DVMT 3.0
Gigabit 10/100/1000 Ethernet LAN (Marvel 88E8052)
Indbygget lyd (Realtek ALC880)
8x USB 2.0 porte (4F 4B)
2x PCI og 1x PCI Express X16 slots
3x eksterne 5.25" og 6x 3.5" drev (4x interne og 2x eksterne)
Parallel port, Seriel port
USB multimedia tastatur og optisk USB scroll mus
Windows XP Pro SP2
Norton AntiVirus med 3 mdrs abonnement,
Mini-tower kabinet,
3 års garanti: 1 år on-site, 2-3 år indlevering

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-12-05 15:10

Redigere hvad på? Antal af RAM er for lille! Og osse for langsomt! Da det sandsynligvis er dualram har du kun 256 mb ram reelt, så der vil du ha en stor flaskehals! Endvidere vil jeg umiddelbart mene at et indbygget grafikkort er for ringe men der kan du jo selvfølig købe et godt pciXpress kort!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-12-05 15:12

Well ok! CPU'en kører med FSB 800 så det passer 400 mhz ram jo til! Men rammængden er stadigvæk for lille!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-12-05 15:14

Så er det jo osse et spørgsmål om combidrevet kan brænde DVD'er? Hvis ikke er en DVD brænder helt klart et must i en moderne PC!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-12-05 15:15

Og harddisken burde osse være langt større Så er jeg vist færdig med kritikken i første omgang!

Kommentar
Fra : jens1581

Dato : 05-12-05 15:16

Jeg vil gerne redigere video fra mit DV camera på computeren
Jeg har et pinacelkort i min gamle computer samt et redigeringsprogram

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-12-05 15:20

Så har du brug for mere RAM, større harddisk, og en DVD brænder! Det indbyggede grafikkort burde kunne bruges!

Accepteret svar
Fra : ostemanden

Modtaget 100 point
Dato : 05-12-05 16:01

Jeg vil også tilslutte mig "flere ram" kritikken... Minimum dobbelt så mange (1024).. gerne flere... CPU er kraftig nok, og Dual Core har ingen børnesygdomme, det kører faktisk rigtig fint... Harddisken ved jeg ikke om den burde være større... Spørgsmålet er hvor meget plads du får brug for... Men selvfølgelig er det ikke rart at løbe tør for plads, så jeg vil anbefale 160gb eller 200gb... Det burde være rigeligt... Og harddiske kan man altid købe ekstra af... De er også yderst nemme at installere i computeren bagefter...

Mht. drevet, så er det selvfølgelig bedst at have en DVD brænder... Men tænk dig om engang, og vurder lige... Hvor meget regner du med at bruge den? Tit er en ganske normal cd nok, da det er sjældent ens egne film fylder mere en 700mb... Og tomme cd'er er trods alt billigere end tomme DVD skiver... og brænder du en CD på den rigtige måde, kan den også sagtens afspilles i en nyere DVD afspiller... Men det er en vurderingssag, og hvis du mener du kommer til at lege med store film redigeringer, så er en DVD brænder ikke af vejen... Desuden kan man jo sige, at en DVD brænder sagtens kan brænde CD'er, hvor det ikke kan lade sig gøre omvendt... Derfor er du nok bedst stillet med en DVD brænder...

Integreret grafikkort er aldrig optimalt, men ikke desto mindre kan det være acceptabelt nok... Jeg ville nu nok foretrække at finde et billigt PCI-E grafikkort, således at du fik dine ram for dig selv... Et integreret grafikkort tager nemlig af dine ram...

Der plejer som regel at være firewire i nyere maskiner... Men der kan selvfølgelig være undtagelser... Men det er ikke noget du skal kigge langt efter i min mening... Hvis dit DV camera kan tilsluttes via USB, vil jeg sige det er ganske overflødigt... Skulle du på et tidspunkt få brug for firewire porte, kan du altid købe et udviddelseskort...

Ellers vil jeg sige held og lykke... Og ellers må du bare spørge hvis du er mere i tivivl!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-12-05 16:33

Om harddisken skal være større end de 80, er så et spørgsmål om man skulle vælge et større fysisk drev ekstra til datafilerne i stedet.
Der er altid en større risiko ved at have data på det samme fysiske C-drev.

Godkendelse af svar
Fra : jens1581

Dato : 09-12-05 07:59

Tak for svaret ostemanden.