/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Mediernes Magt
Fra : TheOsirisDK
Vist : 1149 gange
100 point
Dato : 05-12-05 10:14

Har i skolen fortiden et projekt om "Mediernes Magt". Vores mål er at fremførere noget om hvor stor virkning de har på os og hvor langt de kan gå.
Overvejer at inddrage noget om "Klodernes Kamp" (så vidt jeg husker var det et stort problem dengang fordi folk faktisk troede på det.)
Derudover lyder opgaven på at der skal nogle "kropslige udfoldninger" med....

Kandu give lidt inspiration her? Noget om Kloderners Kamp? Måske noget egen erfaring med Medie Magt? Og allermest kærkommen - ideer til hvordan "kropslig udfoldes" kan bygges ind i dette sammenhæng?

(btw, "kropslig udfoldelse" includere alt ligefra dans, stagefight, sang, musik, film, power point, diass osv...)

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 05-12-05 10:42

Et eller andet sted kan man så ikke også finde lidt "Medie manipulation" i Irak/US krisen?
Altså da Bush gik ind I Irak troede de fleste af os på ham, fordi Medierne vægtede hans udtalelser frem for Saddam's... (lyder de nogenlunde rigtig)?

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 05-12-05 10:58

Pressen kaldes jo også den 4.statsmagt. Den lovgivende, den dømmende og den udøvende.

Hvis du ser på et program som Kontant f.eks., så bliver den mening programmet har jo lov, alle virksomheder er da hunde angste for at få en sag i et forbrugerprogram...klart for programmet bliver jo den dømmende magt. Ikke i retslig forstand, virksomheden bliver nemlig dømt uden rettergang.

Selvom pressen ikke reelt har magten til at dømme, så betyder det ofte store økonomiske tab for en virksomhed, hvis den er blevet hængt ud i sådan et program. Måske har journalisten ret, men det er jo alligevel magtmisbrug der udøves. De der har retten til at dømme er dommerne ikke medierne.

Man kunne frygte at denne tendens kunne få vores retsopfattelse til at skride.

Den kropslige udfoldelse kunne være en dramatisering af et forbrugerprogram med et efterfølgende powerpoint show, hvor de krafter der er på spil analyseres og sættes i relation til magtens 3-deling...eller 4-deling.

God arbejdslyst.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 05-12-05 11:12

Hvis du vil tage afsæt i Klodernes kamp ser jeg ikke direkte nogen forbindelse til mediernes magt. Jeg har ikke set Spielbergs film men kun læst bogen for mange år siden.

Og dog alligevel er det elementer i bogen som kan bruges. Englænderne tager sig jo ikke af at marsboerne invaderer jorden. Det må regeringen tage sig af. De tro blindt på systemet. Det er her jeg kan se ligheder mellem Klodernes Kamp og medierne magt. For hvem tager sig af, at medierne agerer den dømmende magt? Det må regeringen tage sig af, vi stoler blindt på at vort system ikke kan bryde sammen.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 110 point
Dato : 05-12-05 11:13

Det ælste medie (magt) må vel være biblen
... bare lige en "strø-tanke"
Ellers er der vel også TV'et at tænke over, som nævnt tidligere af andre... men også:
- Reklamer (alle typer)
- Film (underholdning) og disses påvirkning af især "unge" mennesker.
Tænk evt. også på verdens største "stunt" det omdiskuterede emne omkring, om USA rent faktisk HAR været oppe på månen, eller om det hele bare er et stort bluff-nummer.
Der er vist rigeligt med stof til eftertanke... spørgsmålet er bare, hvor mange sider du orker / kan nå at nedskrive
Hygge... og held og lykke med projektet
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-12-05 11:16

NB: Den STØRSTE reklame / medie "kasse" er og forbliver nok Internettet

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 05-12-05 11:25

Du har ret Søren biblen er og især var et magtfuldt medie. Det var en rigtig spændende vinkel på opgaven, især fordi det der først falder os ind er nutiden, men du har helt ret, biblen og kirken var meget magtfulde medier. De har styret mennesket og drevet det til mangt og meget, fordi det i mange år var kirken der var samfundets formidlere.

En rigtig sjov og overraskende vinkel.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-12-05 14:24

Som sagt... Internettet, så hvis du er løbet tør for idéer, ja så kan du kigge lidt på "din ven Google"
http://www.google.dk/search?hl=da&q=Mediernes+magt&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=cr%3DcountryDK

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-12-05 14:25

Måske ligefrem finde en "færdig-pakke"... men 'det er snyd
http://www.google.dk/search?hl=da&q=opgave+om+Mediernes+magt&btnG=S%C3%B8g&meta=cr%3DcountryDK

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 05-12-05 14:52

takker... jeg havde helt overset "reklamerne"... lol... er så van til dem...
okey, så hvad så med "kropslig udfoldelses" del? nogle ideer?

(btw, jeg snakker ikke om den nye War of the Worlds" men den gamle
læs her
http://www.dr.dk/2001/kloderneskamp.htm
hvis nogen er interreseret... ret morsomt)

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 05-12-05 14:53

takker... jeg havde helt overset "reklamerne"... lol... er så van til dem...
okey, så hvad så med "kropslig udfoldelses" del? nogle ideer?

(btw, jeg snakker ikke om den nye War of the Worlds" men den gamle
læs her
http://www.dr.dk/2001/kloderneskamp.htm
hvis nogen er interreseret... ret morsomt)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-12-05 16:41

Den originale Klodernes kamp blev jo lavet som radiospil af Orson Welles, hvor det startede op som en radioavis med en rapporter der fortalte at vi blev invaderet fra rummet! Dengang havde man ikke mange kanaler så folk troede det var radioavisen! I dag ville man jo lynhurtig zappe mellem kanalerne og dermed enten få afkræftet eller verificeret en sådan historie! Så klodernes kamp ville jeg ikke henlægge under mediemagt men mere en manipulation fra Orson Welles side! Altså at han udnyttet radiomediet og folks tro på autoriteter!

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 06-12-05 10:09

Det er rigtig, jeg syntes bare det demostrede mediernes troværdighed...
anwyay, min gruppe er blevet enige om at overveje det med reklamerne seriøst.
Så vidt jeg husker bruger reklamer/artikler forskellig "træk" til at overbevise os. Hvis vi kunne lave nogle selv hvor vi demostrede de forskellig reklame træk ville have det "kropslige" afklaret. Men mit eget "dansk kompendium" har jeg glemt derhjemme, jeg har 3 timer idag så hvis nogen kunne finde noget...

(træk = altså f.eks når man får "eksperter" til at sige god for ens produkt osv)

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 06-12-05 10:24

Gå på skolebiblioteket og lå bøger om reklamens virkemidler...der er masser

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 06-12-05 10:30

I know... men nu sidder jeg så ved en comp, så vis nogen havde nogle links til nogle lærematerialer...

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 06-12-05 10:36
Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 07-12-05 13:10

Okey... takker, har fået lavet et par reklame film...
Et nyt udgangs punkt er blevet Irak/USA krisen... Og om hvordan vi mener Medierne "valgte" for os...

Men et lille spørgsmål, hvilke beviser havde Bush egentlig for Saddams såkaldte masseødelæggelsesvåben? nogle documenter? billedere?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-12-05 13:33

Tjah egenligt et spørgsmål om det var medierne der valgte for os der? USA's regering har siden den første Golfkrig (pga dårlige erfaringer fra mediernes dækning af Vietnamkrigen) kørt en nærmest diktatorisk linje overfor hvad der slipper ud til medierne ihvertfald i krigssituation! Man kan så sige at mediernes magt i Irak/USA spørgsmålet snarere ligger i dens afsløring af bl.a forholdende i Abu Grai fængslet, forholdende på Guantanamo, afsløring af hemmelige fængsler og afsløringerne af af der ikke fandtes masseødelæggelsesvåben etc. etc. altså at mediernes her optræder som demokratiets vagthund, hvad de osse gjorde under Vietnam og Watergate! Det er så den positive side af mediernes magt! Den negative side er f.eks den linje som bla Ekstrabladet kørte i 70'erne og 80,erne hvor de nærmest optrådte som samfundets gabestok, så selv om de måtte udstede dementier nærmest dagligt, så solgte det jo osse aviser at komme med løgne om folk! (Her kan nævnes bl.a. Bøje Nielsen sagen)

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 08-12-05 08:55

Bush har ikke og har aldrig haft beviser for at Sadam havde masseødelæggelsesvåben.

Det var jo det striden i det danske folketing handlede om, da det var til afstemning om vi skulle gå ind i krigen. FN var i gang med en undersøgelse og Bush, Blair og Fogh ville ikke afvente resultatet. At DK gik i krig uden et FN mandat er uhørt og også grunden til at der er blevet lagt sag an mod Anders Fogh. Det er simpelthen grundlovsstridigt at føre Dk i krig uden om FN.

Fogh, Bush og andre regeringsledere skal veje deres ord inden de taler, da en regeringsleders ord vejer meget tungere end andre menneskers. Starten på Irak krigen er et godt eksempel på manipulation...først Bush, så Fogh og Blair.

Siden hen har pressen afsløret at de løj, men de sidder alle tre på magten endnu.

Så i denne sag har pressen en anden rolle, nemlig sandhedens budbringer.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 15-12-05 09:38

Hvordan går det så med opgaven?

Godkendelse af svar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 15-12-05 11:30

Takker alle, gik godt nok. Reklamerne var en fremragende ide.. tak

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-12-05 18:05

Velbekomme... og takker for points