/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
har jeg diabetes?
Fra : expoiser
Vist : 1040 gange
20 point
Dato : 08-11-02 13:07

her i denne uge er jeg begyndt at blive usædvanlig træt jeg er også blevet meget tørstig end jeg plejer at være plus i forhold til jeg plejede at gå på toilettet 1 gang om dagen før gør jeg det nu 3-4 gange jeg er det i kalder meget mundtør syntes jeg. jeg stiller dette spørgsmål fordi en af mine venner sagde at det kunne være sukkersyge men ved ikke om han sagde det for sjov. det han hentydede til var at jeg i sidste uge drak en kasse saltum sodavand 25cl. på 4-5 timer hvilket han mente kunne give mig sukkersuge så jeg er kommet lidt i tvilv please hjælp.!

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 08-11-02 14:14

Hej expoiser,

jeg vil foreslå dig at gå til læge... idet nok er den eneste der sådan set ka' gi' dig det rigtige svar om du har eller ikke har det, samt ka' undersøge dig...

men hvis din ånde lugter af acetone, ka' det være tegn på sukkersyge... men fordi du drikker en kasse sodavand på en 4-5 timer behøver det ikke at gi' sukkersyge, men hvis du er i tvivl, så gå til læge...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-11-02 14:05

"expoiser" <expoiser.news@kandu.dk> wrote in message
news:%DNy9.5846$oC3.960513@news010.worldonline.dk...
> her i denne uge er jeg begyndt at blive usædvanlig træt jeg er også
> blevet meget tørstig end jeg plejer at være plus i forhold til jeg
> plejede at gå på toilettet 1 gang om dagen før gør jeg det nu 3-4 gange
> jeg er det i kalder meget mundtør syntes jeg. jeg stiller dette
> spørgsmål fordi en af mine venner sagde at det kunne være sukkersyge men
> ved ikke om han sagde det for sjov. det han hentydede til var at jeg i
> sidste uge drak en kasse saltum sodavand 25cl. på 4-5 timer hvilket han
> mente kunne give mig sukkersuge så jeg er kommet lidt i tvilv please
> hjælp.!
Hvis du er en kvinde i den fødedygtige alder kan du være gravid

Tine

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-11-02 14:17

expoiser wrote:
>
> her i denne uge er jeg begyndt at blive usædvanlig træt jeg er også
> blevet meget tørstig end jeg plejer at være plus i forhold til jeg
> plejede at gå på toilettet 1 gang om dagen før gør jeg det nu 3-4 gange
> jeg er det i kalder meget mundtør syntes jeg.

Diabetes plejer vist at komme mere snigende, men hvis det fortsætter,
kan du eventuelt besøge din læge. Han kan meget hurtigt konstatere, om
det er sukkersyge eller ej ved hjælp af en blodprøve i øret.

> sidste uge drak en kasse saltum sodavand 25cl. på 4-5 timer hvilket han
> mente kunne give mig sukkersuge så jeg er kommet lidt i tvilv please
> hjælp.!

Pjat med ham! Sukkersyge opstår ikke, fordi du drikker en masse
sodavand.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 08-11-02 20:43

Sukkersyge kommer ikke af et stort sukkerforbrug, men af overvægt og nedsat fysisk aktivitet. Du kan læse meget mere om sygdommen her: http://www.netdoktor.dk/sygdomme/Fakta/diabetes.htm

Accepteret svar
Fra : Jagd

Modtaget 20 point
Dato : 08-11-02 21:16

Træthed, unormal stor tørst, blackout´s m.m. er typiske tegn på S.S. (sukkersyge / Diabetes). Gå dog - til læge og få målt dit blodsukker. Sygdommen er ikke et problem, når du først bliver taget under lægeopsyn. De måler op din fysiske aktivitet og dosserer din insulin efter det.
Alternativ :
DU DØR.

Kommentar
Fra : krible3

Dato : 09-11-02 00:33

Rellom! - du udtaler dig meget bombastisk og skråsikkert. Du er inde på hvad der giver forhøjet mulighed for sukkersyge - men sukkersyge skyldes dog også andre ting.

Til Expoiser
Hvis du ikke har lyst til at fortælle din læge om muligheden for at du har sukkersyge, så bed ham/hende om at lave en almindelig helbredsundersøgelse, der mest går ud på nogle blodprøver der måler det hele: blodsukker, saltbalance, infektioner, kolestorol o.s.v.

Dine symptomer kan lige så vel skyldes influenza, kraftig forkølelse, efterårs-depression og alt-muligt-andet.

MEN som andre foreslår......så er der nok ikke en vej uden om lægen - men hvis det bare opstået med træthed og tørst - ja, så overlever du til mandag morgen hvor du kan komme doktoren

God bedring og go' week-end

Hilsen Krible3

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 09-11-02 00:40

Rigtigt, krible3 - og derfor linker jeg også til en side, hvor man får en grundig forklaring på sygdommen og dens årsager.