/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
HVordan får man en psykolog
Fra : olefahnoe
Vist : 776 gange
500 point
Dato : 04-12-05 21:43

Hej

Jeg har en veninde der fortæller mig at hun for 9 år siden blev voldtaget og fik en abort.

Hvordan får hun en psykolog, er det ved at henvende sig til sin læge eller skal man selv ud og finde en...

HJælp mig til at hjælpe hende

Ole

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-12-05 21:47

Din veninde skal henvende sig til til sin privat praktiserende læge, som så giver hende en henvisning

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-12-05 21:48

Hvis hun retter henvendelse til sin læge kan hun få en "gratis" henvendelse til en psykiater.
Hos en psykiater vil hun også få mulighed for at han/hun kan udstede en recept på evt. medicin, hvis det er det hun har brug for, det kan en psykolog ikke.

Men hun skal rette henvendelse til sin egen læge først, han/hun vil også kunne vejlede til den rette behandling.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : txn

Dato : 04-12-05 21:49

Man kan henvende sig til egen læge som vil foreslå en psykolog med passende speciale,eller man kan selv prøve at finde en i tlf.bogen.
Jeg vil anbefale en tur hos egen læge først.

Kommentar
Fra : txn

Dato : 04-12-05 21:54

En psykiater er en færdiguddannet læge som derudover har speciale i psykolgi.
Derfor må denne person også udskrive medicin.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-12-05 21:56

Psykologhjælp er ikke gratis

http://www.psykologkontakt.dk/info.asp?id=8

men det er hjælp fra en psykiater.

I dette tilfælde, som olefahnoe beskriver er det noget, der er sket for 9 år siden, så er det ikke sikkert at der kan ydes tilskud til psykologhjælp, men bliver for egen regnein. Psykiateren med henvisning fra egen læge er gratis, hvis man er i gruppe 1 på sygesikringsbeviset.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 04-12-05 21:57

Hej Ole..

Din veninde skal som de øvrige fortæller rette henvendelse til egen læge..

Derudover kan du i linket se, hvad sygesikringsbeviset giver ret til, vedrørende psykologhjælp..

http://www.arf.dk/Sundhed/Sygesikring/sygesikringsbeviset.htm#psyk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-12-05 21:58

regnein = regning

Accepteret svar
Fra : creamygirl

Modtaget 510 point
Dato : 04-12-05 22:10

fra linket: http://www.arf.dk/Sundhed/Sygesikring/sygesikringsbeviset.htm#psyk

Citat
Tilskuddet udgør 60% af psykologens honorar. Der kan højst ydes tilskud til 12 konsultationer. Henvisning kan udstedes af alment praktiserende læger, herunder vagtlæger. Henvisningen skal normalt udstedes senest 6 måneder, efter den begivenhed, der er årsag til henvisningen, indtrådte

Bemærk, at der står henvisningen "NORMALT" skal udstedes senest 6 måneder, efter den begivenhed, der er årssagen til henvisningen..

Altså kan der være tilfælde, hvor der gives en henvisning på trods af at denne tid er overskredet..

Held og lykke til din veninde

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-12-05 22:24

Uanset om det er en psykiater eller psykolog, der vælges, så skal den pågældende først til egen læge (vagtlæge), men jeg vil tro at vagtlægen vil henvise til egen læge først.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-12-05 22:34

Hvordan har din veninde det?
Hvad er årsagen til, at hun har brug for psykologhjælp NU og ikke for 9 år siden?
Ønsker hun SELV hjælp fra en psykolog?
Jeg synes, at hun skal henvende sig til et center for voldtægtsofre. De kan snakke med hende og hjælpe hende med at finde ud af, hvad hun skal gøre.
F.eks.:

http://www.voldtaegt.dk/centre.htm

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 04-12-05 22:43

Med den skrækkelige oplevelse din veninde har været ude for må det ikke være et spørgsmål om pris der afgør hvordan hjælpen skal være. Det er ikke unaturligt at din veninde har brug for støtte og hjælp i den situation. Det siger en del om den måde vi hjælper hinanden som medmennesker at veninden ikke er blevet tilbudt psykologhjælp dengang hun var udsat for forbrydelsen. Psykologer er uddannet til at hjælpe mennesker i den slags krise. Og en god psykolog vil også selv være bevidst om hvad han/hun kan hjælpe med.
Medicin i den situation er kun anvendeligt i yderste nødssituation, hvor der kan være tale om at personen yder skade på sig selv - eller ikke overhovedet kan fungere. Medicin hjælper ikke på de sår der er kommet på sjælen på længere sigt.
Det kan godt være at psykologen koster penge, men hvis det er et spørgsmål om at komme videre med sit liv kan de penge nok også findes.

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 04-12-05 23:06

Tak for hjælpen til alle

jeg har fået hende til at henvende sig til hendes egen læge i morgen

godnat

Godkendelse af svar
Fra : olefahnoe

Dato : 04-12-05 23:07

Tak for svaret creamygirl.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 04-12-05 23:29

Pøj pøj med din veninde, olefahnoe.

Dejligt, at du hjælper hende og ikke har "berøringsangst"!

Hanne

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 05-12-05 00:06

Håber det bedste for din veninde