/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Medfølger vaskemaskine i ejendomshandel
Fra : Julemanden121
Vist : 9555 gange
200 point
Dato : 04-12-05 20:40

Hej

Jeg vil lige høre om en af jer kan være behjælpelig med at afgøre et væddemål...

Ved salg af et hus er det normalt at en vaskemaskine ikke medfølger i handlen.... men er dette korrekt
i forhold til almindelig lovgivning.

Den ene påstand er at da vaskemaskinen er en del af kreditforeningens pant skal denne også medfølge som tilbehør
og det er derfor ikke nødvendig at forhandle med sælger derom...

Den anden mener det modsatte...

Er der nogle af jeg som kan afgøre vort væddemål og gerne med henvisninger til love m.v.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-12-05 20:45

Nagelfast udstyr medfølger.
Men da vaskemaskiner som regel er koblet med et almindeligt stik,
og vandet har en stophane. Kan maskinen ikke betragtes som
nagelfast.
Andet er det hvis den er monteret uden stik til kraft/400V.

Kommentar
Fra : sprit73

Dato : 04-12-05 20:48

Vaskemaskine medfølger ikke medmindre dette aftales specifikt i købsaftalen.

/sprit
(advokatsekretær)

Kommentar
Fra : Julemanden121

Dato : 04-12-05 20:51

Jeg vil meget gerne have det teoretiske svar... er helt klar over at det er normalt at de ikke medfølger med mindre det er nævnt... men eftersom en vaskemaske er en såkaldt installation omfattet af tinglysningslovens § 38 skal denne så ikke sælges med - ingen teoretisk...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-12-05 21:00

En vaskemaskine er ikke nagelfast, og følger ikke med.
Er den med i en annonce eller er det en fast del af en hustype/ejerlejlighed/andelslejlighed så følger den med.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 04-12-05 21:14

du kan jo prøve at læse på denne link ...........http://www.pengenyt.dk/bolig/bogteksten.php?type=alt
Gå ned til afsnittet tilbehør og læs dette,,,,
Jeg tror ikke at kreditforeninger financierer vaskemaskiner.........Normalt er vel at hvis ikke folk har råd til at købe en maskine selv er der jo D.E.R Leasy og hvad det nu hedder de ringer til..

Håber du med dette kan vinde dit væddemål

mvh sverola

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-12-05 21:28

Citat
Herudover anføres normalt i den konkrete købsaftale, hvilke hårde hvidevarer, der skal følge med i handlen, og hvilket fabrikat de er af. For eksempel Gram køleskab eller Voss elkomfur. Men vær opmærksom på, at det ifølge standardaftalen kun er de hårde hvidevarer, der udtrykkeligt er nævnt, der følger med i handlen.

http://www.pengenyt.dk/bolig/bogteksten.php?indhold=index&navigation=trin&type=trin&trin=8&kapitel=1

nej, den skal ikke sælges med.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 04-12-05 21:35

Vaskemaskine og tørretumbler med videre følger ikke med men, iflg. en gammel regel skal der kunne laves varmt mad, dvs komfur eller det der er sat i stedet skal medfølge, der skal være lys i køkken. entre og badeværelse så hvis du ser det sidste nye i elkomfur og ved ved overtagelsen kun ser en gammeldags traditionel og der ikke står moget i slutsedlen om hvad der medfølger af hvidevarer specificeret ud mærke osv. så står du med en dårlig sag.
Med venlig hilsen Fleng

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 04-12-05 22:07

Det kommer helt an på hvad der står på slutsedlen.
De lader vel heller ikke dit Tv og Stereo medfølge en hushandel.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 04-12-05 23:24

vaskemaskinen er aldrig kreditforeningens pant.. den er at betragte som løsøre..

løsøre er de ting som sælger ikke ønsker at tage med sig, og de bliver dermed en del afhandlen, men aldrig kreditforeningens..

der følger NORMALT aldrig løsøre med, med mindre sælger ønsker det..

undtaget fra dette er feks. paraboler, da som regel er naglet fast til væggen..

men derudover...er verden fri

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 05-12-05 02:29

Melander er inde på det rigtige. Man skelner simpelthen mellem fast ejendom og løsøre. Løsøre defineres ganske enkelt som genstande, der kan flyttes, f.eks. møbler, tæpper og gardiner - og herunder også hvidevarer.

I princippet er ting, som er indbyggede - og ikke kan fjernes uden værktøj (f.eks. bordkomfur og emhætte) - at betragte som fast ejendom - og dermed en del af handlen.

Det er dog normal kotume, at køleskabe og bageovne bliver i huset. Men der er faktisk ingen regel, der tilsikrer dette - det er også derfor, at der på enhver slutseddel listes al løsøre, som indgår i handlen. Det er faktisk ret ofte, at de sidste forhandlinger om en huspris netop afgøres ved, at man når til enighed om, at noget af det løsøre, som ikke var med i tilbudet, indlemmes i handlen alligevel.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 05-12-05 08:55

Købeloven § 1 Sædvane går forud for loven.

Det vil sige at der er efterhånden er en sædvane, som gør at hvidevare medfølger ved en hushandel og det er almindelig praksis at det påtales ved fremvisning af hus, hvis vaskemaskinen ikke med følger.

Vis dette ikke er blevet meddelt køber, at vaskemaskinen fjernes er det ejendomsmægleren som har forsømt sit arbejde, Hvis han har sagt eller fortiet noget ved aftalens mundtlige aftale og har skrevet noget andet i slutsedlen er han ansvarlig og erstatningspligtig.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 05-12-05 10:20

Nej Vivi. Det er noget vrøvl. Købeloven gælder nemlig IKKE for fast ejendom. Jeg ved heller ikke, hvor du har din sædvane fra. Det ligger helt klart, at det under selve købet specificeres, hvilke løsøre, der er med - er ligefrem fortrykt på slutsedlerne. Det, som ikke er med på denne, er pr. princip heller ikke en del af handlen.

Hvis det ikke fremgår aktivt, at vaskemaskinen er en del af handlen, har det ikke noget med mægleren at gøre. Det er bare udbudet.

Kommentar
Fra : Julemanden121

Dato : 07-12-05 18:27

Hej allesammen

fandt dette link.....

http://www.retograad.dk/allespmsvar&spec=3b7c3e4fb31769bbf6376a7cce06c309&themeid=200107312227_9330_3b6714ab7a09c&art_id=200110292041534287&type=q

Den siger at vaskemaskinen som hovedregel er med og ikke som mange fejlagtigt tror at den skal være nagelfast....

Men ellers tak for hjælpen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-12-05 19:34

Citat
samt ikke at vil gøre krav på en AEG-vaskemaskine, som klart er beskrevet i købsaftalen
[citat]

Såfremt købsaftalen ikke behandler de nævnte effekter gælder:
Tinglysningslovens § 38, hvorefter ledninger, varmeanlæg, husholdningsmaskiner eller lignende, der er blevet indlagt i bygningen på ejerens bekostning til brug for bygningen, er omfattet af pantet i ejendommen, og derfor også medfølger ved et salg.

Som du kan se, skal det stå i købsaftalen, hvis det ikke står der, om ovennævnte effekter følger med eller ej, så følger de med.

Det har intet med det at gøre, om en vaskemaskine er nagelfast eller ej, men om det står i slutseddelen om den medfølger eller ej.

Kommentar
Fra : torbenfranch

Dato : 08-12-05 08:10

Jamen ans du siger jo i et tidligere indlæg "altså nej den skal ikke sælges med"

Som der står i tidligere link, skal den som hovedregel ikke sælges med med mindre andet er aftalt.

Så svaret må være at da vaskemaskinen er omfatttet af § 38 skal denne sælges med med mindre
andet er aftalt.

Kommentar
Fra : torbenfranch

Dato : 08-12-05 08:11

Jeg mener ... "skal denne ikke sælges med"

Kommentar
Fra : torbenfranch

Dato : 08-12-05 08:12

Glem sidste kommentar .. det første var rigtigt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-12-05 13:39

Det kommer an på hvad der står i købsaftalen/slutseddelen om vaskemaskinen følger med eller ej.