/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Ukendt gevind på radiatorstuds
Fra : kloppenburg
Vist : 1227 gange
150 point
Dato : 04-12-05 18:23

Jeg har en radiator som jeg vil afmontere (fjernvarme) da jeg skal have et køkkenskab på dens plads.

Da det er en af de første radiatorer på sin streng er der sådan en 5 grenet kobling ved rørene fra gulvet. de to grene fra gulvet er 15 mm conex koblinger men de 3 andre er lidt sværere.

Grenen over det varme vands indgang er med en slags fingevind i ca. 22 mm, Den er dog allerede blændet med en prop så den er ikke noget problem.

De 2 grene hvor radiatoren har været koblet på er dog en anden sag, de har hvad der umiddelbart lignede ½ tomme gevind, men ved nærmere eftersyn er der ikke helt så stor stigning på disse og en måling af gevindet udvendigt siger ca. 21,8 mm, de rørender der sad i har noget der minder om conex men dog ikke er det. indvendig i muffedelen er diameteren på gevindet ca. 20,5 mm......

Er der nogen der har en ide om hvad denne type gevind hedder og hvor man får fat i 2 slutmuffer til sådan et dyr..

Boligen er en lejebolig fra starten af 70'erne hvis det er nogen hjælp..

-Kloppenburg

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-12-05 18:35

Gæt:
Etstrenget anlæg med trykreguleret omkøring/bypass
Kan du ikke bare lave omkøring med de to 15 Conex.
Hvis du vil lukke af forneden på radiatoren (transport) kan du måske også bruge conex.

Kommentar
Fra : kloppenburg

Dato : 04-12-05 18:44

<Gæt:
<Etstrenget anlæg med trykreguleret omkøring/bypass
<Kan du ikke bare lave omkøring med de to 15 Conex.
<Hvis du vil lukke af forneden på radiatoren (transport) kan du måske også bruge conex.

Joh... det ku jeg vel, men så skal jeg til at finde et par ekstra Conex'er og lave en bro hvor de nok ikke er mere end 40 mm mellem de to rør, her er problemet at en vinkel Conex rager mere end 20 mm ud til siden og derfor er der ikke rigtig plads til denne løsning, jeg kunne også lave en bue opad men igen,,,, det er lige lovlig lidt plads at lave en 180 gr. bukning på et 15 mm kobberrør, og så er der den detalje med at jeg ikke lige har en rørbukker ved hånden...

Selvfølgelig kan jeg finde en løsning, jeg ville bare gerne tage den lette med 2 propper og så have nemt ved at genmontere radiatoren hvis dette skulle blive aktuelt.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-12-05 18:53

Conex vinkel til ½" muffe
Conex vinkel til ½" nippel
Det fylder ikke ret meget, og uden at have målt vil jeg tro det passer.

Kommentar
Fra : hondazoomer

Dato : 04-12-05 23:46

HUSK at lukke for vandet .....!

Kommentar
Fra : steno

Dato : 15-01-06 00:30

Det er metrisk M 20x1,5 (1,5 stigning) og det skulle du kunne få hos enhver VVS mand eller i et ordentligt byggemarked.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 15-01-06 01:23

Hej igen!
Du kan se slutmuffe til udvendigt gevind, Slutprop til indvendigt gevind på nedenstående side:
http://danitech.dk/webkatalog/6-2-8.htm
Den hedder slutmuffe/slutpop(Blindprop)15L