/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Hvad betyder Hagen
Fra : svendgiversen
Vist : 1693 gange
100 point
Dato : 04-12-05 10:17

Under slægtsforskning hjælper jeg min ven Erling med at finde hans Hagen familie, en tysk gren fra Holsten.
Jeg kom så til at tænke på hvad Hagen mon betyder?

Vi siger jo København, tidligere Kjøbenhavn, købmændenes havn. Men på Engelsk "Copenhagen" på Tysk "Kopenhagen"
betyder "Hagen" så havn?? Nej vel, det hedder jo "Hafen" på tysk, der må være en "hage" ved det.

Flere byer i Tyskland ender på ...hagen, eksempelvis ligger Elmschenhagen nederst i Kieler fjorden...
Kan Hagen være en (af)krog?

Iøvrigt har ingen kunnet finde skuespilleren Poul Hagens familie, måske beslægtet med Erling?
(Poul Hagen er født i københavn 19 marts 1920).
Hvad jeg ikke vidste; den endnu mere kendte ærværdige skuespiller Poul Reumert hed Hagen til mellemnavn,
måske er Erling (og Poul) også i familie med ham??

I mere lokal kendte må også gerne hjælpe med disse spørgsmål, Svend

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 04-12-05 10:30

Hagen er det plattysk ord for hafen. Det betyder altså havn.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 04-12-05 10:37

På nytysk findes et ord som ligner 'der Hag' og flertal 'die Hage', som betyder hæk eller skov.

Accepteret svar
Fra : viviborgen

Modtaget 110 point
Dato : 04-12-05 10:46

Hafnia, hed københavn tidligere, hvilket er latin og betyder havn. Helt frem til 1700-tallet talte vi blandt andet tysk i Danmark og lur mig om hagen ikke har været brugt i DK også for havn.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-12-05 11:10

>Hagen er det plattysk ord for hafen.
Den køber jeg, men der er stadig en "hage" ved det...

Eksempelvis hagekors, kors med hjørner? (kroge)??
Den underste afkrog af vort ansigt hedder hage osv...

Så ikke helt hagenau, Svend

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 04-12-05 11:35

Det tyske ord, der Haken betyder rigtig nok krog, men ikke afkrog, men som betydningen hægte. Hagekors staves også med k. Hakenkreuz, så Haken og Hagen har intet med hinanden at gøre.

Afkrog kan ikke oversættes til Haken. Det ville hedde der Winkel eller entlegener ort, entlegener hafen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-12-05 13:00

Godt vivi, du kan meget mere tysk end jeg.

Hvorfor siger man så hagenau? Hårfint eller fra byen øst for Hamburg??
ligesom "døden fra Lübeck, Svend

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 04-12-05 13:19

man siger på tysk om fiskekroge haken

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-12-05 13:52
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-12-05 13:56

wikipedia er bedre sådan her http://kortlink.dk/wikipedia/28g6

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-12-05 14:54

Godt Vivi, du har svaret på spørgsmålet...
Jeg lader det stå lidt endnu i håb om at nogen også finder de danske Hagen skuespilleres familier.

Og ardal, det bekræfter jo hvad viki siger: kroge er med k...
(Så ved du måske også hvorfor Esbjerg hedder Esbjerg?).

Og tak for de mange fine link jakjoe, med mange betydninger af hagen
Som sagt leder vi efter Erlings tipoldefar: Heinrich Hagen født 1798 i ??? Penneburger Amt.

Foreløbigt tak til jer alle tre, Svend

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-12-05 15:18

Søg på "hagen" og "hafen".....

http://www.deutsch-plattdeutsch.de/plattdeutsch.php

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 05-12-05 08:12

Ja i følge dit link betyder det plattyske ord, Hagen Gehölz, som er et krat, hæk eller en lille skov. Et ord som ligner findes altså på tysk, nemlig der Hag, som også betyder krat, hæk eller skov. Ordet Hag bruges mest i poesien.

Så jeg må æde den med havnen....det må betyde krat, hæk eller lille skov.

Døden fra Lübeck mener jeg var Den sorte Død, som kom syd fra, men jeg er ikke sikker.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-12-05 11:44

Egentligt synes jeg bedre om din første gættede forklaring: Hagen som Hafen
(vor havn vil jo være næsten enslydende da v jo udtales som f på tysk).

Men tæt ved Hamborg behøver ordet vel ikke komme fra Plattysk?

Denne kan jeg bedre lide: "Althochdeutsch bedeutet "hag" "Einhegung, Stadt".
Plausibelt at København er startet som købmændenes indhegnede (havne)plads, Svend

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 06-12-05 06:16

Jeg tror altså også mere på havn...set i lyset at det latinske ord, Hafnia, som jo betyder havn. Hvorfor i alverden skulle man oversætte krat til havn?

Måske skal vi til det hollandske for at finde betydningen...der Haag? Som vi ved betyder havn.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-12-05 07:01

Den vil jeg godt købe...

Jeg kender et par hollændere, men de kan jo nok ikke hjælpe med oprindelsen?
og udbredelsen, måske via Friesisk?? Svend

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 06-12-05 08:17

Friesisk....så står jeg af.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-12-05 17:45

Jeg finder denne forklaring http://de.wikipedia.org/wiki/Diskussion:Den_Haag

Den Haag = Hecke =hæk,hegn,gærde

og så er vi tilbage ved det plattyske.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-12-05 21:24

Igen, godt fundet jakjoe...
Det stemmer jo ikke med vivi' s: >der Haag? Som vi ved betyder havn.

Hvem er vi vivi? (sikken vi sammenstilling).
Jeg ved det ikke, og jakjoe har fundet det som hæk...

Da jeg har tyske kollegaer i Holsten, én endda Nordfrieser, kan jeg spørge dem,
men igen, de kan jo nok ikke hjælpe med oprindelsen og udbredelsen? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-12-05 15:55

Jeg har haft besøg at én af mine tyske kollegaer, ikke ham fra Nordfriesen desværre...
her er hvad han fandt til mig:
"
Vorname Hagen
Geschlecht: männlich
Bedeutung/Herkunft: Kurzform zu Vornamen mit Hagan-, hagan = Einfriedung
Althochdeutsch
Siehe auch: Hanno, Hajo (friesisch), Hakon (norwegisch), Hakon, Haio, Heio, Hayo

Verbreitung: Bekannt ist die Gestalt des Hagen von Tronje aus dem Nibelungenlied
"
http://www.nomen-online.de/bedeutung/vorname/Hagen-367.html
Svend

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 14-12-05 11:34

Forbindelsen er røget til København og jeg tror ikke der er en sammenhæng.

Det er ret ualmindeligt, at man bruger et fornavn som sidste led i et sted navn i norden.

Det ville hedde Torshavn, Frederikshavn, Christianshavn, Frederiksværk, Frederikssund, Frederiksberg, etc.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-12-05 17:03

Jeg har i dag haft besøg af en anden kollega, der kommer fra Dithmarshen, og han gav samme forklaring.

Og jeg har nu fortalt Erling, at han ikke kun er uægte barn, og delvis tysker,
men også er ud af en dragefamilie (ifølge Nibelungen saga).

Vi kommer det nok ikke nærmere, og jeg vil så lukke spørgsmålet, Svend

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 15-12-05 09:49

Stakkels Erling...men sådan kan det jo gå i slægtsforskning. Det er ikke helt så interessant, at finde ud af at man er efterkommer af ludere og lommetyve, som af kaptajner der har sejlet slaver på Vestindien.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-05 15:48

Tak for svaret viviborgen.

Kommentar
Fra : linehagen88

Dato : 05-09-11 22:23

Hej svendgiversen :)

Jeg har fulgt lidt med i din slægtsforskning, da jeg selv hedder Hagen. Jeg har også lavet et indlæg, hvor jeg efterlysninger omkring Paul Hagen.

Jeg har fået fortalt af min mormor, at Paul Hagens mor Anna Hagen var tjenestepige i min oldeforældres hjem og købte navnet Hagen. Som hun så viderhav til Paul. Jeg ved ikke om det er rigtigt, men jeg tror det, da jeg heller ikke kan finde noget om familien. Ved ikke om det kan være til hjælp, men ville lige skrive :)

Mit efternavn Hagen, er så vidt jeg ved dansk - og betyder bare "Hagen" :)

Mvh Line Lykke Hagen