/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Fejl på sata disk.
Fra : audi
Vist : 553 gange
200 point
Dato : 03-12-05 23:20

Jeg har købt en brugt pc med en sata disk i. Den køre pt. .
Har prøvet at fomater og installere XP igen på den men kan ikke. Jeg trykker F6 under installationen og har prøvet alle SATA-driver på ASUS og VIA hjemmeside, incl. dem på driver cd til bundkort. Tjekket bios. Hvis jeg ikke gør noget kan xpinstallationen ikke finde en harddisk.
Når jeg sætter en af disketterne i floppydrevet, med en af sata-driverne, få jeg den samme fejl hvergang, den lyder : " Filen txtsetup.oem forårsagede fejlen (1024) I linje 1747 i d:\xpsprtm\base\boot\setup\oemdisk.c. " .

Men D (dvdbrænder) drevet er ikke den jeg bruger til min XP cd. Har sågar prøvet at fjerne D drevet, men stadigvæk den samme fejl. Har kun den samme harddisk.
Harddisk : Maxtor 120 GB
Bundkort : ASUS A8V Deluxe

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-12-05 00:31

Du skal i bios sætte computeren til at boothe på drev som du vil bruge til instarere Windows fra, du kommer ind i bios under starten af din computer, på min står der: for at enter opsætning tryk del, pas lidt på med hvad du roder med derinde!

Kommentar
Fra : audi

Dato : 04-12-05 08:01

Hey o.v.n .
Jeg har sat min bios op på dene måde : 1 boot CD
2 boot Harddisk
3 boot floppy
Denne configuration er jeg nød til da jeg jo vil installere en ny XP på den og bruger en Xp cd med boot på.

Kommentar
Fra : Wdst108

Dato : 04-12-05 08:20

Hej o.v.n.
Det kan være floppy drevet der er fejl med, med når du laver disketten, skal du formatere ikke bare hurtigslet, fordi så får du at vide om disketten dur den du bruger.
Mvh Wdst108

Kommentar
Fra : audi

Dato : 04-12-05 08:40

Hej wdst108.
Jeg har godt nok store problemer med at formater disketter. Jeg er nød til at formater dem på en bærbar.
Men kan godt bruge makedisk.exe (som ligger på driver cd'en) når de først er blevet formateret i den bærbare.
Har prøvet at skifte mit floppy drev ud. Men det hjalp ingen ting satdigvæk samme fejl.
Men vil jo også mene med den fejl jeg får ser det ud til at den godt kan læse dem.
Har forøvrigt en XP cd hvor der er driver med til sata, så det burde ikke være nødvendig med en floppy disk.

Kommentar
Fra : audi

Dato : 04-12-05 08:40

Hej wdst108.
Jeg har godt nok store problemer med at formater disketter. Jeg er nød til at formater dem på en bærbar.
Men kan godt bruge makedisk.exe (som ligger på driver cd'en) når de først er blevet formateret i den bærbare.
Har prøvet at skifte mit floppy drev ud. Men det hjalp ingen ting satdigvæk samme fejl.
Men vil jo også mene med den fejl jeg får ser det ud til at den godt kan læse dem.
Har forøvrigt en XP cd hvor der er driver med til sata, så det burde ikke være nødvendig med en floppy disk.

Kommentar
Fra : audi

Dato : 04-12-05 08:41

Hej wdst108.
Jeg har godt nok store problemer med at formater disketter. Jeg er nød til at formater dem på en bærbar.
Men kan godt bruge makedisk.exe (som ligger på driver cd'en) når de først er blevet formateret i den bærbare.
Har prøvet at skifte mit floppy drev ud. Men det hjalp ingen ting satdigvæk samme fejl.
Men vil jo også mene med den fejl jeg får ser det ud til at den godt kan læse dem.
Har forøvrigt en XP cd hvor der er driver med til sata, så det burde ikke være nødvendig med en floppy disk.

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 04-12-05 11:06

når jeg formatere for jeg samme fejl men bliver bare ved med at prøve og når jeg har trykket nogle gange så kommer den pludselig

mit floppy drev er også ældre end mig selv

Kommentar
Fra : audi

Dato : 04-12-05 12:24

cbsjanten bliver du ved med at skubbe floppy ind og ud, ind til den ikke kommer med en fejl, men istedet for køre driverne ind??

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 04-12-05 12:28

ja både det og nogen gang bare trykker på den tast kan ikke lige huske om det er a eller enter men den der virker som retry

hvilke sata driver er det du bruge er det silicon 3112 ?

Kommentar
Fra : audi

Dato : 04-12-05 12:57

cbsjanten.... jeg har lige prøvet skubbede den ind og en del gange, og prøvede at trykke enter og "s" (for angiv driver) flere gange. Men stadigvæk samme fejl.
Nej det er en driver fra VIA jeg bruger.

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 04-12-05 13:02

ok så tror jeg ikke jeg kan løse det for dig desværre
håber du finder ud af det

Kommentar
Fra : audi

Dato : 04-12-05 13:18

cbsjaten du skal have tak for forsøget.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-12-05 13:40

Der kan være noget jeg har misforstået, men vil alligevel foreslå dig at du prøver at boote din XP op på DVDbrænderen der ifølge dit indlæg er drev D:, idet der på den diskette hvor satadriverne ligger på er et kald til dit D: drev.

//bentjuul

Kommentar
Fra : audi

Dato : 04-12-05 15:04

bentjuul lidt har du misforstået men ikke det hele :). Jeg har ikke sat mit D: op til 1 boot men der imod mit F: som også er en dvdbrænder.
Har prøvet at ligge cd med xp i D:, men med samme reslutat.
Det passer at jeg prøver at boot op på en xp cd.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-12-05 20:39

Hej audi, jeg har ikke været hjemme hele dagen, derfor først en reaktion nu, jeg har for 14 dage siden formateret, uden at bruge disketter, det er først nu jeg læste dit spørgsmål ordenlig, det er da bare i med XP skiven, når den har undersøgt og fundet en tidigere partion, bliver du spurgt om du vil slette denne, svar ja og instaler så Xp igen, det tager lang tid men du skal være i nærheden da der kommer et par gange der kræver at du gør et eller andet før instalationen kører videre, blandt andet skal intaste licensnummeret på din XP, har du ikke mulighed for andet end DVD drev? mit DVD drev kunne ikke læse XP CDen, og jeg måtte lige sætte mit gamle CD drev tilbage indtil jeg havde fået instaleret XP igen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-12-05 20:42

jeg glemte at skrive, der var en fejlmelding noget lignende din, da jeg ville bruge DVD drev til instalationen.

Kommentar
Fra : audi

Dato : 04-12-05 23:28

Hey igen o.v.n jeg har ikke noget problem med at lade xp cd'en køre igennem, men når den så skal til at installere xp på min SATA disk, skriver den er den ikke kan finde min harddisk.
Derfor prøver jeg at smide en driver ind med F6 uden installationen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-12-05 23:51

Nu kan jeg ikke hjælpe mere, jeg er amatør og kan kun øse ud af mine egne, og venners som jeg hjulpet, erfaringer

Accepteret svar
Fra : yakov

Modtaget 200 point
Dato : 12-12-05 11:19

jeg har prøvet det samme.. jeg brugte driverne fra asus.com på mit a7v600... mit problem lå i at diskette som regl (ifølge min erfaring) aldrig virker... så jeg prøvet nogle stykker og på forskellige computere og med andre sikette drev for at få det til at virke.. så min fejl var at den ikke kunne læse disketten.... og det der med den siger drev D gjorde min ogs... det er bare fordi du ikke kan regne med hvad drevne hedder i DOS... så det er dit diskette drev... håber det hjalp..

Kommentar
Fra : audi

Dato : 13-12-05 05:50

Hey yakov....mener du at min diskette controler på bundkortet er istykker, eller at diskettedrevet er istykker??? Jeg har nemlig pt 3 forskellige disketter jeg bruger. Har prøvet at skifte drevet ud med et andet. Jeg kan godt nok ikke formater disketter inde i windows på maskinen, men godt bruge makedisk.exe som jo overføre de filer man skal bruge til en diskette.

Kommentar
Fra : audi

Dato : 14-12-05 19:17

Hey yakov....jow jow så virker det.
Det var enten mit diskettedrev eller stik/kabler, da jeg rodede rundt/skiftede det.
Men hvorfor hulen kan den ikke bare skrive "der er noget galt med diskettedrevet eller forbindelse til diskettedrevet" istedet for : Filen txtsetup.oem forårsagede fejlen (1024) I linje 1747 i d:\xpsprtm\base\boot\setup\oemdisk.c. " .
Det er jo totalt gakgak :P.

Godkendelse af svar
Fra : audi

Dato : 14-12-05 19:24

Tak for svaret yakov. Jeg giver kun to stjerner, da du egentligt køre en del rundt i selve disketterne og kun nævner drevet med ca. 4 ord.