/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
manglende halsbånd og øremærkning = skæb~
Fra : ghosty
Vist : 647 gange
300 point
Dato : 03-12-05 20:14

Den superdejlige lille skarn til killingmis forlod os omkring marts måned i år og vi håbede - bl.a. på baggrund af de mange gode indlæg vi havde i tråden her: http://www.kandu.dk/dk/spg/47032 samt: http://www.kandu.dk/dk/spg/47348 - at han blot ville på en ny mission. Men ak nej, denne gang er vi virkelig bange for at han ikke kommer hjem til os mere - snøft - snøft - vi er virkelig meget kede af det og må nøjes med at se videoindlæggene - selv om det slet ikke gør godt. Minderne er hårde. Han levede virkelig som kongen, han nød det bare og viste lige præcis hvad bedst var når han kom ind om aftenen og nu frygter vi meget at det kan værre sket ham en ulykke eller at en anden familie måske har taget ham med hjem (han var jo utrolig tillidsvækkende) da han jo rendte hjemmefra flere gange.

Vi ønsker os blot den største julegave tilbage - og hælder til det spinkle håb på trods at 3/4 år - at han kommer hjem igen, men ærlig sagt - vi tror desværre ikke længere på muligheden.

Dette indlæg for at minde andre katteejere om at deres kære altid bør øremærkes og evt. have et godkendt halsbånd med navn og adresse, så man kan få kæledyr og familie samlet igen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-12-05 20:27

Halsbåndet vil nok ikke gøre den store gavn, men øremærkningen.

Min veninde fik for 2 måneder siden sin kat tilbage. Den hvade været væk i 4 måneder.

Hun blev så glad, da der blev ringet til hende med oplysning om at katten befandt sig i et dyreinternat i Brønshøj.

Der bor hun ikke, men på grund af øremærkningen havde man fundet hende/ejermanden.

Det er altid trist at miste sit kæledyr, når man ikke kender dens skæbne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-12-05 20:45

Det er altid trist når et kæledyr bliver væk, og uvisheden er det allerværste.

men lad nu være med at have dårlig samvittighed over den manglende øremærkning.

Øremærke kan være en god ting (hvis man samtidig husker at registrere katten ved et af katteregistrene, men det forudsætter jo at katten findes af nogen der reagerer på øremærket.
Og f.eks. de katte der samles op trafikdræbte, de tjekkes altså ikke om de er øremærket eller chipmærket.
Ofte ikke engang om der så sidder et halsbånd med navneskilt.

Så selv om din kat evt. er blevet kørt over og fundet, havde det ikke været en garanti at du havde fået besked alligevel.

Men hvem ved, måske står han pludselig en dag og forlanger at blive lukket ind, som om ingenting er hændt.
Det har man hørt mange gange før.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : kammanoerup

Modtaget 310 point
Dato : 03-12-05 20:58

Føler med dig Ghosty-er selv i en lignende situation. Min lille ven Olfert forsvandt for ca. 4 mdr. siden- på en dejlig sommerdag. Ingen spor af ham nogen steder. Han var øremærket SHB174. Jeg sørger stadig, savner hans små frækheder, som at stjæle fra køkkenbordet, stå og iagtage mig, når kattebakken skulle tømmes for klumper, for der efter at gå op i bakken og at forrette sin nødtørf- sidde ved mine fødder, når der blev lavet mad ventende på at der skulle falde en lille bid ned til ham. Døren stod åben her i huset i 2 mdr.i håb om at han skulle dukke op, men nu må selv jeg indse, at vi ikke ser ham mere. Jeg kan kun være glad for at vi gav ham et godt liv i den tid han var her hos os. han kom fra Inges Kattehjem og var hos os i 6 år.
Venlig hilsen Kamma

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-12-05 21:02

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=323761

Familien her blev også glad efter at ha' undværet deres kat i lang tid.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 03-12-05 22:13

Der er ingen garantier for noget som helst, når det angår vores kæledyr.
Vi mistede en dejlig mis, hun var øremærket i begge ører, hun var registreret, havde halsbånd osv. osv.

Vi satte skilte i massevis op, både i vores egen by og i nabobyerne, vi ledte nat og dag. Vores søn gik rundt midt om natten med raskedåsen som vi altid har trænet vores katte til at komme efter. Vi gjorde alt hvad der var muligt for at finde hende. Hun var meget særpræget i udseende fordi hun havde perser i blandingen, så hun ville være nem at genkende, hvis man så billederne på skiltene.

Alt dette stod på i to måneder, vi opgav ikke, mange tårer blev grædt og mange ture blev kørt og gået.

En dag ringede telefonen, en dame havde 'noget sørgeligt' som hun sagde, at fortælle. Hun havde fundet vores kat, død, på sin græsplæne og havde ringet efter Falck for at få hende fjernet. Falck havde hentet hende og kørt hende direkte til destruktion - på trods af øremærker osv. Damen sagde at vores kat havde set uskadt ud, med undtagelse af kæben.

Da vi spurgte hvornår dette var sket, var svaret 'ja det er ca. to måneder siden'.

Min appel skal lyde: Finder du en død kat, så vær sød at lade den ligge, bare et døgn...ejerne er ude at lede og hvis katten er fjernet, har ejeren ingen chancer for at finde sit dyr.

Hvorfor damen så først havde set skiltene efter to måneder, findes ingen svar på, hun boede ikke ret langt fra os.

En henvendelse til Falck, resulterede i en beklagelse og vi fik at vide at 'normalt' kører man katten til en dyrlæge som så skal tjekke øremærker osv.

Man kan dog få lidt mistro når man så oplever at eens egen elskede kat blot er blevet kørt direkte til destruktion.

Til Jer der, lige nu, savner Jeres dejlige misser - som dova skriver - hold ud og lad være med at give op! Det er set SÅ mange gange at katten lige pludselig står ved døren og vil ind, og opfører sig som om den bare lige har været ude på en tissetur.

Men altså...øremærker er absolut ingen garanti! Derfor skal man ikke have dårlig samvittighed over at de mangler.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-12-05 23:02

Til vil.du's indlæg vil jeg lige sige, at selv om man lader katten ligge et døgn, kan man jo godt tjekke, om den er øremærket. Alle de katte vi "skraber sammen" uden for vores have, bliver tjekket for øremærker. En dag var der en, der var øremærket, men vi kunne ikke læse det. Den var kun øremærket i det ene øre. Jeg ringede til dyrlægen for at høre, om de ikke ville have den op og se, om de kunne læse det. Men nej, vi skulle bare smide katten i skraldespanden!!!! Sådan noget gør mig gal i skralden. Selv om det er en fremmed kat, så hører en kat altså ikke hjemme i skraldespanden, uanset om den er nok så død.

Og som der bliver skrevet, så er der ingen garanti for, at man får besked, selv om mærket kan læses. Falck er totalt ligeglade med, om de er øremærket eller ej. Bare de får deres penge et eller andet sted fra, så blæser de på alt andet. Jeg vil overhovedet ikke have noget med dem at gøre mere. Vi ringede en gang til dem, fordi vi havde kørt et råkid ned. Det var ikke død, og det var tydeligt, at det led meget. Men det tog Falck næsten en time, før de kom, og da var råkiddet lige akkurat dødt. Tænk at ligge der og lide i en time, fordi de er lige glade med dyr (og mennesker). De kunne være kommet på ti minutter - og hvis de havde kørt til, på fem.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 03-12-05 23:52

Jernladyen>> ARGH - man bliver bare SÅ gal når man hører sådan noget
Stakkels stakkels råkid da

Men så vidt jeg forstod på Falck selv, så SKAL de faktisk aflevere disse påkørte katte der er øremærkede...men een ting er hvad man skal og bør - en anden ting er realiteterne...åbenbart.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-12-05 00:11

Ak ja. Der er forhåbentligt nogle falckmænd, der gør det, men der er vist desværre flere, der er totalt ligeglade.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Thai_dk

Dato : 04-12-05 00:45

vi mistede selv vores elskede kat (hellig Birma) for 2 år siden. selvom det var en indekat, var den øretatorveret i begge øre, og havde halsbånd. vi hængt også plakater op efter 10 dage, og 2 forskellige ringede og sagde den var blevet kørt over, og kommunens folk (vejservice) havde smidt den i en sort sæk. vi har aldrig hørt fra dem, så jeg appelere også til alle der finder en kat - der er en familie der går i uvished om hvad der er sket. det er værre end at få at vide den er kørt over.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-12-05 11:52

For 10 år siden mistede vi en kat, der kom hjem igen efter 6 mdr.

Vi skulle på sommerferie og havde arrangeret med naboen om at passe katten. Den havde så været oppe at slås en nat og naboen kørte til dyrlægen med katten for at få den tjekket. Uheldigvis stod vinduet hos dyrlægen åbent og katten sprang ud og var sporløst forsvundet. Tænk på vores stakkels nabo. Hun havde det så dårligt og kunne næsten ikke bære at fortælle os det, da vi kom hjem.
Vi satte sedler op i de forskellige forretninger og der kom da også et par henvendelser men ikke noget der gav pote.
Til sidst opgav vi og affandt os med situationen.
Da der var gået 6 mdr. var jeg med nin dengang 6 årige datter til gymnastik og var på vej ind i gymnastiksalen, da der pludselig kom løbende en stor og velplejet kat, der faktisk sprang lige op i favnen på mig. Jeg kiggede lidt forundret på den og da det var temmeligt mørkt (det var jo midt vinter) kunne jeg ikke lige fastslå om det var vores kat eller ej (det var jo 6 mdr. siden jeg havde set den sidst). Jeg gik tilbage til bilen for at få katten ind i lyset, men den blev helt forvirret og skyndte sig at kravle ind under sæderne og jeg fik ikke rigtigt set på den alligevel.
Da tøsen var til gymnastik alligevel, smuttede jeg lige hjem til fruen derhjemme for at hun så kunne hjælpe til med at identifisere katten. Den ville overhovedet ikke ud af bilen.

Så kommer solstrålehistorien:

Katten havde altid været helt vild med rå kartoffel, nyskrællede der stadig var fugtige af vandet. Fruen gik ind og hentede en kartoffel satte sig ud i bilen og begyndte at skrælle den. Hvem tror i sprang op på skødet af hende og alt var som i gamle dage. Den var stor og pæn i pelsen og havde ikke lidt nogen nød.
Det var som om den aldrig havde været væk. Den var så tilpas og efter at have været rundt og kigget på huset sprang den lige op i sin ynglingsstorl og tog 2 timers søvn.
Den er nu død af alderdom for et par år siden, men min pointe er at i skal ikke opgive håbet.

Godkendelse af svar
Fra : ghosty

Dato : 04-12-05 17:02

ok, jeg takker for indlæggene. Vi lader håbet leve en lille bitte smule endnu.

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 04-12-05 17:23

Tak ghosty- det var nu ikke for pointernes skyld, men måske fordi netop dette optager mig specielt meget, kommer vist aldrig rigtig over det ikke at vide hvad der er sket med ham! ja- lad os håbe lidt endnu, der sker jo immervæk mirakler!
Venlig hilsen Kamma

Kommentar
Fra : ghosty

Dato : 04-12-05 19:33

Du fik pointene fordi jeg kan fornemme at din "oplevelse" ligner meget vores egen oplevelse p.t. Der er en del ligheder.

Venlig hilsen
Ghosty