/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
HJÆLP - MIN ERICSSON T65 ER DRUKNET !!!
Fra : Jon
Vist : 541 gange
400 point
Dato : 07-11-02 22:19

Jeg var til et svømmestævne for en uges tid siden, hvor jeg kom til at tabe min telefon i vandet, jeg fik hentet den op, og den var (selvfølgeligt) druknet.... Og jeg kan ikke få liv i den. Jeg ved godt jeg gjorde det værste, at prøve at tænde den, men jeg var lidt i shock.

Men jeg kan dog få ET livstegn, når jeg tænder min lader blinker telefonens lille lampe i venstre hjørne rødt en gang. Hvad kan jeg gøre ??? Kan det betale sig at reparere den, eller er den bare død og borte ?????????????????????????????++

Og i behøver ikke skrive at jeg er dum, for jeg ved det godt ...

Jon

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-11-02 22:32

Tja, den er jo svær at skille ad, men prøv at ligge den til tørre, evt. på
en radiator.

"Jon" <Jon.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:CDAy9.5450$oC3.866325@news010.worldonline.dk...
> Jeg var til et svømmestævne for en uges tid siden, hvor jeg kom til at
> tabe min telefon i vandet, jeg fik hentet den op, og den var
> (selvfølgeligt) druknet.... Og jeg kan ikke få liv i den. Jeg ved godt
> jeg gjorde det værste, at prøve at tænde den, men jeg var lidt i shock.
>
> Men jeg kan dog få ET livstegn, når jeg tænder min lader blinker
> telefonens lille lampe i venstre hjørne rødt en gang. Hvad kan jeg gøre
> ??? Kan det betale sig at reparere den, eller er den bare død og borte
> ?????????????????????????????++
>
> Og i behøver ikke skrive at jeg er dum, for jeg ved det godt ...
>
> Jon
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : kakapupu

Dato : 07-11-02 23:36

LAAAAAAAAAAAAAAAAD være med at lægge den på radiator!!!!!!!!!
En mobil tlf kan ikke tåle så meget varme. Skil den ad og lad den "hvile" under normal stuetemperatur.

M

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 08-11-02 00:14

Hej Jon,

jeg vil også nøjes med at skille den ad så den ka' tørre "normalt" (eller bruge en hårtørre dog meget meget kortvarigt)... evt. hvis du kender en Elektro mekaniker, få ham/hende til at kigge på den hvis det sku' blive alt for besværligt eller drille...

elektroniske komponenter har som sagt ikke godt af at blive våde eller fugtige... og hvorfor det bl.a. ikke er særlig smart at tænde for den, når der er vand i den, er bl.a. af den årsag at der ka' opstå en kortslutning, idet vandet ka' lede strømmen imellem komponenter der er beregnet til at være adskilt...

men hvis det er muligt så prøv og skil den ad så print pladerne ka' få frisk luft og vandet/fugtet ka' fordampe... du ka' evt. prøve at duppe det af med noget køkkenrulle eller vat hvis der sku' være en del fugt/vand derinde stadigvæk...

idet din lader blinker ka' det være den stadigvæk funker... men det er ikke sikkert... der ka' være noget der er gået kaput, men jeg ved det ikke... det er det spøjse med elektoniske komponenter... nogle ka' både klare Øl og slag... og andre ka' dårligt nok tåle man puster på det...

ang. fugt sku' Erricson's mobil telefoner dog være rimelige rubuste... Forbrugerinformationen har bl.a. lavet denne test med nogle telefoner... -->
http://www.fi.dk/test/telefoni/mobiltelefoner_2002/Fugttest/
disse har dog nok ikke været udsat for så meget vand som din... men jeg vil umiddelbart mene at der vil være gode Odds for at den måske vil komme til at funke igen... men det er som sagt også sandsynligt at den måske ikke vil... idet elektroniske komponenter ikke har specielt godt af vand eller fugt...

du ka' jo evt. også gå ned i din telefonretning og forhører dig dernede...

i fremtiden hvis denne dims passer til en T65'er, vil det nok være en go' ide at investere i den, så du slipper for bøvlet engang til, hvis du sku' være så uheldig at tabe din mobilos i vandet... "Boxit 5.0 Dolphin"... -->
http://www.boxitdk.dk/info/INFO2.htm

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-11-02 23:41

"MaRk" <m-jons@mail.dkFJERN> wrote in message
news:3dcadbbf$0$229$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Tja, den er jo svær at skille ad, men prøv at ligge den til tørre, evt. på
> en radiator.
>

Klorvandet skal skylles ud hvis ikke telefonen skal ruste! Det bedste er,
hvis du kan få den skilt ad. Specialværktøj kan sikkert fås i en
elektronikbiks, hvis du tager telefonen med derned.

Det bedste er - når den er skilt - at lægge hele dynen i opvaskevand og
vaske med en børste. Derefter skylles grundigt med vand og til sidst tørres
delene med en hårtørrer.

Hvis den stadig ikke kan tænde er der garanteret brændt en ic af og så kan
du lige så godt købe en ny telefon.

--
mvh Kasper Grevsen / Unlock Århus
PS: Fjern store bogstaver fra emailadressen.

Unlock og reparation af Nokia 3310/3330 og Siemens C45 m.fl.
Jeg yder naturligvis garanti på telefonerne.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 08-11-02 07:38

Hmm, men jeg har jo intet af det special værktøj der skal bruges, og kan det betale sig at sende den til reperation ?

Jon

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 400 point
Dato : 08-11-02 08:07

Hej Jon,

nej umiddelbart ka' ikke betale sig at få den repareret (hvis det ska' gøres officielt hos telebutikken), hvis den er gået i stykker, en reparation ka' hurtig blive dyrere end købet af en ny... med mindre du evt. kender en go' ven eller bekendt der f.eks. er Elektro Mekaniker, og som ka' gøre det gratis eller for en 50'er... forsikringer og garantier dækker ikke rigtig fugt eller vandskader idet de har haft så mange af dem... plus Forbrugerinformationen har lavet de forskellige test og der har været en del skriverier i aviserne om problematikken... nogle telefoner ka' ikke engang tåle at ligge i inderlommen på jakken hvis du f.eks. sveder meget... men hvis du ska' ha' din Mobil officielt repareret (og den virkelig har behov for at blive repareret pga. komponenter der er røget)... ka' en reparation hurtig ligge omkring en 1.000,- eller mere...

men du ka' jo prøve hvis du stadigvæk har garanti på mobillen om du sku' være heldig, men jeg tvivler nu på det... men som sagt man ska' jo aldrig sige aldrig... og mirakler er jo sket før... men hvis garantien er udløbet eller de ikke vil dække det... vil jeg foreslå dig det samme som før hvis du ikke selv ka' åbne og tørre den, at du kontakter en elektro mekaniker... spørg evt. om dine forældre kender nogen...

ang. Kasper Vibe Grevsen, så er han nyhedsbruger, og hvis du vil sende meddelser ud til nyhedsgruppen ska' du trykke på "skriv til nyhedsbruger"... du ka' læse lidt om det i dette tip... "Kontakt til nyhedsgrupperne"... -->
http://www.kandu.dk/dk/tip/2218

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 08-11-02 10:08

Hej Jon,

jeg kom lige i tanke om den her side... her ka' du bl.a. se hvordan man adskiller en Ericsson T18... jeg ved godt den er noget anderledes, men princippet er mere eller mindre det samme... -->
http://gsmgods.net/index/USA,en,USD,howto,subpage_id,Demontaze_EricssonT18.html
(hvis linket er knækket så kopier hele adressen/linjen op i browserens adresse felt)...

der er faktisk ikke så meget specialværktøj der er brug for, andet en en skruetrækker i den rigtige størrelse, en pinzet, og som børste ka' du bruge en alm. tandbørste... og evt. nogle vatpinde til at duppe rundt omkring med... (du ska' bare passe på med at vattet ikke flosser, så der kommer til at sidde vatstumper tilbage)...

men alt i alt er det på eget ansvar...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 08-11-02 11:58

tak for linket Starup, men jeg har jo ikke sådan en skruetrækker man skal bruge til at fjerne bagbeklædningen... Såe...

Hvis jeg sender den ind til det firma jeg købte den af (Mobil Kompagniet), kan det så gå ind under den garanti man altid får ved køb af varer ???

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 08-11-02 12:32

Lige en ekstra. Desværre dækker garantien ikke ved fugtskader, hvilket man jo vistnok mildt sagt kan sige, at din har fået. )
Nocom

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 08-11-02 12:53

Hej Jon,

ang. Mobil Kompagniet... -->
http://www.mobilkompagniet.dk/
det bliver du nok nød til at snakke med dem om... men jeg tvivler ret kaftig på garantien vil dække som jeg også har sagt før... idet det jo ikke skyldes en fabrikations fejl, men en fugt/vandskade... jeg er heller ikke sikker på om en ulykke/fritids frosikring vil dække, idet der som sagt har været en del sager... med mindre de utrykkeligt har reklameret med at den ka' tåle vand, og det tvivler jeg på de har...

mht. værktøjet er det såmænd bare en bitte stjerneskruetrækker ikke noget vildt eller fancy der, såmænd bare en alm. lille stjerneskruetrækker, som ka' se meget forskellig ud fra fabrikat til fabrikat... nu ved jeg ikke om din har far har en værjtøjskasse med sådan en... ellers er der som Nocom nævner... THansen.dk... -->
http://www.thansen.dk/
de har bl.a. dette Mini værktøjskit til 19,- kr...-->
http://www.thansen.dk/product.asp?c=99940094&n=500205615&pn=517127118
eller dette Finskruetrækkersæt til 10,- kr... -->
http://www.thansen.dk/product.asp?c=99940094&n=500205615&pn=517127021
de har også andre værktøjssæt... -->
http://www.thansen.dk/products.asp?c=99940094&n=500205615#xy

men med fragt osv. er jeg ikke sikker på det ka' betale sig, medmindre du ska' ha' andre stumper derinde fra... ellers vil jeg forslå dig en Hobby/værktøjs butik eller de andre steder som Nocom også nævner... Føtex eller Brugsen har også nogle gange disse små skruetrækkere... mht. til vatpinde og pinzet hvis du ikke har det ka' det også skaffes i enten Føtex eller Brugsen...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-11-02 12:48

Kasper Vibe Grevsen <kaspervg@mail1.NOCAPSstofanet.dENMARk> wrote:

> "MaRk" <m-jons@mail.dkFJERN> wrote in message
> news:3dcadbbf$0$229$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Tja, den er jo svær at skille ad, men prøv at ligge den til tørre, evt. på
> > en radiator.
> >
>
> Klorvandet skal skylles ud hvis ikke telefonen skal ruste! Det bedste er,
Og klorvandet er tilsat salt der vil få den til at ruste, det er vel
også derfor du anbefaler at skylle den.

vh Flemming Rubini

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-11-02 15:02

Plejer man ikke at sige at man skal bruge destilleret vand når man renser
elektronik? Der er jo alt muligt mærkeligt i almindeligt postevand (bl.a.
kalk), hvorimod destileret vand er mere rent. Det er da hvad jeg har hørt.

Devast8or

--
Spamfilter activated
To reach me via e-mail: ask me for an adress :)

Kasper Vibe Grevsen <kaspervg@mail1.NOCAPSstofanet.dENMARk> wrote in message
news:aqeq50
>
> Det bedste er - når den er skilt - at lægge hele dynen i opvaskevand og
> vaske med en børste. Derefter skylles grundigt med vand og til sidst
tørres
> delene med en hårtørrer.
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-11-02 17:48

"Devast8or" <No@no.blowme> skrev i en meddelelse
news:ssPy9.5899$oC3.971062@news010.worldonline.dk...
> Plejer man ikke at sige at man skal bruge destilleret vand når man renser
> elektronik? Der er jo alt muligt mærkeligt i almindeligt postevand (bl.a.
> kalk), hvorimod destileret vand er mere rent. Det er da hvad jeg har hørt.
>
> Devast8or
>
> --
> Spamfilter activated
> To reach me via e-mail: ask me for an adress :)
>

Mener bestemt det er RE-destileret vand man skal bruge! Det kan vist købes
ved en materialist og ligende!

Vi bruger det til at rense røg-detektorer på hvores arbejde!

MVH Mads Stetter

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-11-02 18:52

Det vidste jeg så ikke der var noget der hed, men hvis det er renere end
destileret vand er det sikkert også fint.

Devast8or

--
Spamfilter activated
To reach me via e-mail: ask me for an adress :)

Mads Stetter <m_stetter@hotmail.com> wrote in message
news:aqgpsi$shu$1@sunsite.dk...

>
> Mener bestemt det er RE-destileret vand man skal bruge! Det kan vist købes
> ved en materialist og ligende!
>
> Vi bruger det til at rense røg-detektorer på hvores arbejde!
>
> MVH Mads Stetter
>

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 08-11-02 19:34

Øh, Starup, jeg har massere af værktøj her hjemme, men ikke en skrutrækker der kan skrue den slags skruer ud.

Og NEJ, det er IKKE en normal stjerne skrue, men en rund en, der går ud i 6 små hakker, altså heller ikke en umbraco.... Såe....

Jon

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 08-11-02 21:03

Hej Jon,

oki doki... så er det en lidt anden model af værktøj ka' jeg godt se...

har ikke selv en T65, så det var jeg ikke lige klar over, men så ved jeg godt hva' det er for et stykke værktøj du snakker om... det hedder en Torx skruetrækker, jeg har det i et lille computer værktøjssæt fra Curtis, jeg har købt i merlin for et godt stykke tid siden...

Curtis produkter bliver forhandelt af Esselte... Merlin har dem ihvertfald... ellers ka' du inde på deres side se hvor der er en forhandler i dit område... -->
http://www.esselte.dk/

den mindste i sættet er dog en T10, så jeg ved ikke om den er lille nok da denne Nokia bl.a. bruger en T6... -->
http://www.mobil-siden.dk/nokia/vibrator.asp

men du ka' jo evt. ta' din Mobil med når du ska' ned og ha' sådan en Torx skruetrækker, hvis du bestemmer dig for selv at gøre det... i mellemtiden vil jeg prøve og se om jeg ka' finde ud af hvilken størrelse den Torx skruetrækker ska' ha'... men hvis de bruger en T6'er i Nokia, er mit gæt at de så nokk også gør det i T65'eren... men jeg er altså ikke sikker...

forresten angående nyhedsbrugerne ka' du her læse hvordan du ka' komme i kontakt med dem, så de også ka' læse dine beskeder hvis du ønsker det, eller har nogle direkte spørgsmål til dem... "Kontakt til nyhedsgrupperne"... -->
http://www.kandu.dk/dk/tip/2218

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 08-11-02 22:37

Hej Jon,

jeg har åbenbart været lidt træt, eller glemt at jeg havde skrevet det med nyhedsbrugerne, det var nu ikke meningen at jeg ville skrive det 2 gange... my mistake...

jeg ka' efter nærmere eftersyn af det link jeg sendte til amerikanske side se at det er en T6'er der bliver brugt, til Ericsson's T18, så jeg vil stærkt formode at det er det samme til T65'eren... jeg lavede en fejl konklusion af det dårlige billede og tog det for givet at det var en stjerneskrue der blev brugt... idet jeg kiggede bagpå min Alcatel, samt at disse små stjerne skruer bliver tit brugt... men jeg har lige været ude og skille min kone's A2618s af og det var også T6 (torx skruer) der bliver brugt... igen min fejl...

så jeg regner ikke med at Føtex og Brugsen umiddelbart ligger inde med sådan en...

jeg kiggede efter i mit curtis værktøjs box og fandt ud af den mindste torx skruetrækker var en T8'er istedet for en T10'er, men igen det vil heller ikke hjælpe meget idet det ikke indeholder en T6'er...

men de har den bl.a. her... "BE-8906 Bahco Skruetrækker Torx"... -->
http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=11&produkt=128

ang. rengøring af den, ka' sprit også bruges, men husk på ikke at tænde den igen før den absolut er hel tør... og så håber jeg ikke jeg har lavet flere eller andre fejl... jeg har nu gennemgået denne side 8 gange for at være hel sikker, og været alle kommentarene igennem...

men en T6'er Torx, evt. en pinzet, nogle vatpinde, sprit (evt. husholdningssprit), noget køkkenrulle eller en ren klud... sku' være ingridiënserne hvis du selv vil rode med det... og evt. en hårtørrer (men husk kun kortvarigt)... også selvfølgelig være meget forsigtig... men det er stadigvæk ingen garanti for at din Mobil vil komme til at virke af det, hvis den allerede er kaput...

og så beklager jeg de små fejl jeg er kommet med undervejs...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-11-02 23:46

On Fri, 8 Nov 2002 18:52:25 +0100, "Devast8or" <No@no.blowme> wrote:

I destilleret vand er der stadig ioner (blandt andet kalk) i vandet,
det er ikke er i destilleret vand er bakterier.

I demineraliseret vand er der ikke ioner, så det er det man skal bruge
til elektronik!

>Det vidste jeg så ikke der var noget der hed, men hvis det er renere end
>destileret vand er det sikkert også fint.
>
>Devast8or

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-11-02 00:08

"Devast8or" <No@no.blowme> wrote in message
news:ssPy9.5899$oC3.971062@news010.worldonline.dk...
> Plejer man ikke at sige at man skal bruge destilleret vand når man renser
> elektronik? Der er jo alt muligt mærkeligt i almindeligt postevand

Demineraliseret vand er at foretrække, men en skylning i almindeligt vand er
bedre end at lade klor/salt-vand ligge i telefonen. Især cola er noget skidt
for elektronik pga. syreindholdet.

Jeg vaskede en fjernbetjening for et år siden og den fungerer stadigvæk
upåklageligt, selvom der blev brugt almindeligt vand.

--
mvh / k.r.
Kasper Grevsen

Godkendelse af svar
Fra : Jon

Dato : 09-11-02 10:17

Mange tak for svaret starup og alle andre der har hjulpet...

Jeg har fået skruet den fra hinanden, jeg tog bare en gammel lige kærvet skruetrækker og bøjede kærven en smule og så kunne den sgu få skruerne op....

Jeg skal nok lige smide en post om hvorvidt jeg får telefonen til at virke (tvivler)

Jon