/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Pressefolder i bukser
Fra : vaxen
Vist : 12863 gange
100 point
Dato : 03-12-05 12:04

Hvordan filan får man dem pæne og lige??

Hvad er tricket?

Vaxen

Kommentar
Fra : zikka

Dato : 03-12-05 12:10

fold bukserne så folden er hvor du vil have den, vid et viskestykke op i varmt vand - læg det oven på folden og stryg.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-12-05 12:16

Der der med, hvor jeg gerne vil have dem... i disse bukser er der fra ny en pressefold, der efterhånden er blevet mindre tydelig. Jeg har forsøgt at ramme den, men det kan jeg slet ikke få til at virke for mig. Er der et trick til, hvordan man rammer præcis det rigtige sted på buksebenet? Også så jeg er sikker på, at de er ens i begge sider?

Vaxen

Kommentar
Fra : 25

Dato : 03-12-05 12:17

Vi har købt en buksepresse, så om aftenen hænges bukserne op i pressen, og derfor bevarer man pressefolderne!!

så jeg har ikke presset bukser i flere år - (heldigvis)

Ellers er fremgangsmåden som zikka skriver!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-12-05 12:29

vaxen.... hvis du ikke er sikker på at ramme, bliver det nemt noget hø, så hvis det var mig, ville jeg lige ri inden jeg

pressede bukserne, så ellers igen som zikka skriver

Kommentar
Fra : zikka

Dato : 03-12-05 12:31

held & lykke - synes stadigt den gammeldags meyode giver bedste resultat

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-12-05 12:39

Jow, Nordsted - men mit problem er stadig hvordan jeg folder bukserne, sådan at jeg får folden det rigtige sted. Hvis jeg folder buksebenene "på tværs" som for mig er den mest logiske metode, synes jeg ikke, at jeg nødvendigvis rammer præcist. Der må være en skudsikker løsning - er der ikke det? Eller skal man bare være garvet inden for faget

Vaxen

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 03-12-05 12:47

I skraldespanden med dem og ud at købe nogle nye... Den er skudsikker..

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-12-05 12:49

Hvis det er et par "pæne" bukser der ikke bruges hver dag, ville jeg overlade det til en fagmand. En Rens & Pres af et par bukser koster ikke nogen formue. Så kan du også nemmere ramme folden næste gang du prøver selv.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-12-05 12:53

vaxen..... buskerne vil normalt være klar til en presning med et vådt viskesstykke, når du lægger bukserne "på tværs"
men du kan have været uheldig, at dine bukser er skæve i benene,

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 03-12-05 12:56

Siger som Moggi, smid dem ud, eller accepter at du bliver nødt til at lave nye skarpe folder..

Ikke en gang "ask Alex" har en løsning på dit "problem"

Accepteret svar
Fra : aasenissum

Modtaget 110 point
Dato : 03-12-05 13:00

et noget ufuldkomment hint, som jeg for mange år siden selv prøvede med et perfekt resultat. vendte vrangen ud, trak en tynd stribe (heri består det ufuldkomne) i folden af kanikkehuskehvadæggehvidelnogetderlignerlim et eller andet, som nemt kunne nulres af bagefter. vendte bukserne om, klemte folden sammen og pressede.
de fleste bukser nu til dags passer med sidesøm mod sidesøm, men er det et par "finere" bukser, passer det ikke med midten, da der er forskel på for- og bagbenstørrelsen.
ellers tag en fold ad gangen, fæst med knappenåle til strygebrædtet (hovederne udenfor bukserne), på med det fugtige viskestykke, og pres.
er der knæ i bukserne, så pres meget forsigtigt og løst, så stoffet kan trække sig sammen igen og blive fordelt, ikke glide jernet frem og tilbage men, "dup" det på. pyh.....
god fornøjelse vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-12-05 13:00

Jeg kunne bestemt ikke drømme om at smide bukserne ud!!! Og jeg har skam accepteret at jeg skal lave nye skarpe folder - derfor skriver jeg her...

Men men, jeg kan se, at jeg i forvejen var på rette spor, så jeg må jo bare vove forsøget endnu engang.

Bukserne er pæne bukser, men ikke så pæne at jeg ikke bruger dem til hverdag. Så at få en fagmand til det er måske lige i overkanten. Desuden var der fine folder i da de var nye - og det hjalp mig ikke spor, da jeg selv skulle i gang

Jeg forsøger mig frem endnu en gang og håber det lykkes denne gang

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-12-05 13:02

uhh, Aase, nu er vi inde på noget af det rigtige ... Den der med knappenålene, den må virke - det forsøger jeg... Vender tilbage

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-12-05 13:03

Forresten, så er det netop nogle bukser, hvor sømmene ikke sidder lige overfor hinanden. Jeg tror, det er derfor det volder mig så mange kvaler

Vaxen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-12-05 13:08

vaxen.... du er godt nok kvik (men som joke)

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-12-05 13:21

Hehehe.. Nordsted.... Jow.... Kvik....
Jeg er jo bare et barn af firserne - da jeg lærte at stryge (kunne faktisk stryge skjorter da jeg var 10!!! ) Var det absolut kikset at have pressefolder i bukserne... Hvordan jeg har kunnet undgå det i tyve år undrer mig dybt!!!
Og nu sidder jeg så i saksen - skal til julefrokost i aften og vil jo gerne være Åhh så nydelig og tidsvarende.... Det er altså noget juks... Så alle nye forældre!!! Husk at lær jeres børn, hvordan man laver pressefolder... Det vil hævne sig en dag

Den alvorligste fare ved dette projekt er, at jeg kan blive noget så hidsig og overophedet når sådan noget ikke makker ret...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-12-05 13:28

vaxen.....jeg har kunne undgå pressefolder i de sidste mange år, og har tænkt mig at fortsætte . Da min bror var ved militæret, brugte de at lægge bukserne pænt sammen, og ned under madrassen med dem, så var de lige så nyde-
lige når de skulle bruges, så næste gang du køber bukser med pressefolderne placeret rigtigt, så kan du jo prøve tricket af. Hvis du bliver overophedet, og det ikke lykkedes for dig, så trøst dig med, at buksebenene for det meste
skal være gemt under bordet, god julefrokost

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-12-05 13:32

Jeg ville ikke bruge knappenåle, det sætter mærker når du presser, derfor skrev jeg ritråd, det ses ikke

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-12-05 13:41

Vaxen, gå i kjole.......så er et problem løst.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 03-12-05 13:42

nordsted1 , man skal jo da, ligesom ved de fleste begyndelser gå forsigtigt og langsomt tilværks (Underligt ord), og da de fleste får røde knopper, når de hører ordet ritråd, såååå...
men hvor kan det da tit betale sig, bare sagt mellem os to.
når jeg sætter nålene i, nipper jeg bare lige den alleryderste snip af stoffet og fortsætter ned i underlaget.
så kan der vist ikke koges mere suppe på de nålerier.
min datter har jeg lært den med skjorterne, men bukserne, øøh??? jeg må vist lige...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-12-05 14:12

aasemossim.... sagt mellem os to, jeg ri'er nu heller ikke, mine nåle har fået øjenbetændelse, ej hvis jeg skulle være

helt sikker på et pænt resultat, ville jeg undtagelsesvis tage mig sammen og gøre det

Godkendelse af svar
Fra : vaxen

Dato : 03-12-05 15:24

SÅ!!! Jeg sejrede!!! Og uden at hidse mig op, men med en god portion koncentration og personlighed....
Tak for de gode forslag - det var knappenålene, der gjorde udslaget....

NU vil jeg gøre mig klar til julefrokost - jeg er nu helt sikker på at blive meget smuk og lækker

Hav en god aften

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-12-05 15:26

Personlighed??? Hvor kom det dog fra... Det der skulle stå var tålmodighed

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 03-12-05 15:37

Hej du lægger simpelthen sømmene oven på hinanden, altså ydersøm på indersøm og presser , sådan er de "født" Mvh Kandit

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 04-12-05 12:50

tak vaxen,
håber du fik en god fest og at man bemærkede dine flotte ben samt resten af lækkerierne.
...aase
(hvor er det skønt, når man kan give et brugeligt svar)