/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
2 styrersystemer:
Fra : Myns
Vist : 404 gange
100 point
Dato : 03-12-05 10:31

[hør]

Jeg har XP på min computer. Kan jeg installere Windows 98 på en extern harddisk, og sætte den til min computer, og kører den der fra?

myns

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 03-12-05 10:34

du kan kun kører eet styresystem og alle styresystemer skal være på første drev..

så nej det kam man ikke ....

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 03-12-05 11:12

man kan da køre flere styresystemer på sin pc, de skal bare ligge på hver sin partition.
Når man så starter op, får man valget om hvilket system der skal startes.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 03-12-05 11:14

ja, men der bliver spurgt om ekstern disk...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-12-05 11:15

Hvorfor vil du bruge Windows 98, når du har Windows XP? er det et eller andet program eller spil der ikke kan køre med XP? du kan højreklikke på det program som der er problemer med, og vælge: Egenskaber-fanebladet Kompabilitet og sætte flueben i Kør det program i kompabilitettilstand for, så kan du vælge for eksempel Windows 98

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-12-05 12:07

Med Partition Magic (ca. 600 kr.) kan du rykke lidt på din XP og lægge win 98 forrest på HD. Det kræver dog at man tænker sig om og arbejder lidt forsigtigt.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 03-12-05 12:12

Skal du køre et styresystem over USB, skal du have en SPECIEL harddisk.

Kommentar
Fra : sym

Dato : 03-12-05 17:36

man kan købe en mobile rack i en edb butik og så kan man meget nemt skifte harddiske og derved have mange forskellige styresystemer (harddiske) at skifte imellem. De skal bare jo bare sidde på det primære ide kabel
En ide: i stedet for en extern harddisk...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-12-05 17:42

Nemlig sym
Og sådan et skuffesystem koster kun et par hundrede kr.
Den fylder som en CD-rom læser lige over diskettedrevet.
Det er næsten som at have to forskellige computere.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 03-12-05 18:29

sym + Eyvind,,,det kan i ikke, der går koks i opstart,/BOOT eller MBR,/ hver gang der bliver skiftet disk.
Og bortset fra det, tror jeg næppe, hvis det er en nyere Comp, at der overhovedet kan installeres en 98´er. Har selv prøvet med harddiskholder, og har ikke kunnet skifte styresystem, mellem forskellige diske, og jeg er blevet nægtet, at installere Win 98, ved ikke hvorfor, men kunne tænkes, at Pc´en ikke vil godkende ældre styresystemer.
Men ellers virker harddiskholderen som sådan udmærket, da det er rimeligt hurtig, at skifte diske, men vær opmærksom på, at den bliver meget varm, og skal/bør have extra køling.
Den kan købes i biltema. for 169.-
Har selv en, men syntes, det er ligeså hurtig, at skifte disk i kabinettet.
En anden mulighed, er at hente Alcohol 120%
Der kan du lave et "kunstig drev" hvor du kan ligge din Win 98 på, uden at skulle lave for meget om.
Og lægge systemet på en USB enhed.

Dette var min erfaring med at skifte mellem forskellige diske.
Derfor ikke sagt, at du ikke kan.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 03-12-05 18:40

win98 + winXP kan sagtens køre sammen, men man skal huske at det ældste system skal ind først

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 04-12-05 11:23

[hør]

Hør nu her der er tale om at jeg gerne vil lægge win98 ind på en EKSTERN harddisk. Kan det lade sig gører uden man ødelægger noget på computeren?

myns

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-12-05 14:12

Jeg mener nej ikke på ekstern USB harddisk, men er lidt i tvivl da man jo kan boote fra USB og nettet.

Annuller spørgsmålet
Fra : Myns

Dato : 01-01-06 04:34

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullere derfor dette spørgsmål