/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Alminde og Hagen familierne fra Slesvig-~
Fra : svendgiversen
Vist : 4282 gange
200 point
Dato : 03-12-05 10:20

På min kørehold er Erling blevet moppet som "uægte" barn,
han prøver nu at finde fejl i de kilder vi fandt i spørgsmålene om hans familie fra Malt...

Noget vi også driller ham med er hans tyske afstamning, men hvor Germansk er han egentlig?
Og hvis han nu er i familie med en kendt, nu afdød, skuespiller?? Det kunde måske kompensere lidt???
Hans oldemor er Kirsten Marie Hagen herunder:

Citat
ribe, Malt, Brørup, Eskelund, et huus, , , 14, FT-1850
Heinrich Hagen, 52 , Gift, , Huusmand og Snedker, Holsten
Inger Dorthe Alminde, 39 , Gift, , Hans kone, Slesvig
Ane Magrete Hagen, 19 , Ugift, , deres børn, Slesvig
Søren Heinrich Hagen, 13 , Ugift, , deres børn, Slesvig
Lene Maria Hagen, 11 , Ugift, , deres børn, Slesvig
Jesper Hagen, 8 , Ugift, , deres børn, Slesvig
Kirsten Marie Hagen, 5 , Ugift, , deres børn, Slesvig
Ester Magrete Hagen, 2 , Ugift, , deres børn, Slesvig

Er den gren af hans familie kun fra de gamle hertugdømmer, eller er han rigtig tysker:
Hvem finder hans tipoldemor Inger Dorthe Alminde' s oprindelse i Slesvig: fødsel, hvornår, hvor, med forældre?
Tilsvarende for hans tipoldefar Heinrich Hagen i Holsten??
Mon skuespilleren Poul Hagens familie også kom derfra??? Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-12-05 11:01

Samtlige personer i husstanden

holsten, , Altona Købstad, , , pi184, 781, FT-1803
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Johann Hagen, 58 , Verheir., Hausvater, Buchhalter beim KFHI,
Anna Hagen, 35 , Verheir., Dessen Frau, ,
Sophia Hagen, 13 , Unverheir., Ihre Tochter, ,
Elisa Hagen, 10 , Unverheir., Ihre Tochter, ,
Margaretha Hagen, 7 , Unverheir., Ihre Tochter, ,
Heinrich Hagen, 12 , Unverheir., Ihr Sohn, ,
Johann Hagen, 4 , Unverheir., Ihr Sohn, ,
Magdalena Fermor, 21 , Unverheir., Dienstmädchen, ,

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-12-05 12:55

Hvis Heinrich er 52 år i 1850 er han vel født ca 1798 og bør derfor være ca 5 år ikke 12 år i 1803,
så måske ikke ham? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-12-05 14:49

I folketællingerne 10 år senere end angivet i det indledende citat er fru Alminde født i Skodborg, Haderslev amt:
"
ribe, Malt, Brørup, Eskelund Skoledistrikt, , Eskelund, et Sted, 39, FT-1860
Heinrich Hagen, 61 , Gift, Snedker, Avlsbruger, , Holsten
Inger Dorthea Alminde, 50 , Gift, Hans Kone, , Skodborg Sogn, Haderslev A
Esther Magrete Christine Hagen, 12 , Ugift, Deres Børn, , Her i Sognet
Johann Hagen, 9 , Ugift, Deres Børn, , Her i Sognet
Henriette Catrine Hagen, 5 , Ugift, Deres Børn, , Her i Sognet
"
Skrev man i folketællingerne 1850 blot Slesvig for hele Hertugdømmet?
og er Inger Dorthea Alminde pæredansk??
(hun er nok født 1810 eller 11; Heinrich nok 1798 eller 99 i Holsten)
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-12-05 15:05

ifølge dette er Poul Hagen født 19 Marts 1920; hvor? og forældre der stammer fra Holsten?? Svend
"
Født den 19. marts:
1955 · Bruce Willis - sej amerikansk skuespiller
1947 · Glenn Close - amerikansk skuespillerinde
1946 · Dan Turèll - forfatter med lyst hovede og sorte negle (død 1993)
1939 · Lotte Olsen - skuespillerinde
1936 · Birthe Wilke - sangerinde
1936 · Ursula Andress - amerikansk skuespillerinde og 007-babe
1920 · Poul Hagen - skuespiller (død 2003)
"
http://www.sket.dk/0319.html

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-12-05 17:30

Heinrich Hagen er fra Barnisholt Pindborger Amt, Holsteen

Alle oplysninger vedr. den valgte person

Kilde: FT-1870 Kildehenvisning: 12
Navn: Hendrik Hagen Køn: M
Alder: 72
Stilling i husstanden: Aftægtsmand Civilstand: Enkemand
Fødested: Barnisholt Pindborger Amt, Holsteen
Sogn: Brørup Herred: Malt
Amt: Ribe Stednavn: Eskelund
Husstands-/familienr: 34 Matr.nr/adresse: Eskelund, 1 Huus
Trossamfund: Luth.
Indtastningsnr: C3511 Løbenr.: 183
Kommentarer: 1860: Heinrich Hagen
Samtlige personer i husstanden

ribe, Malt, Brørup, Eskelund, , Eskelund, 1 Huus, 34, FT-1870
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jørgen Hagen, 34 , Gift, Huusfader, Huusmand, Skodborg Sogn, Haderselv Amt
Gjertrud Marie Helene Hansen, 39 , Gift, Huusmoder, , Marstald på Ærø
Hans Hendrik Hagen, 7 , Ugift, Søn, , Brørup Sogn, Ribe Amt
Hendrik Hagen, 5 , Ugift, Søn, , Brørup Sogn, Ribe Amt
Jens Albert Hagen, 2 , Ugift, Søn, , Brørup Sogn, Ribe Amt
Ellen Marie Dotthea Hagen, under et år , Ugift, Datter, , Brørup Sogn, Ribe Amt
Hendrik Hagen, 72 , Enkemand, Aftægtsmand, , Barnisholt Pindborger Amt, Holsteen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-12-05 17:44

Samtlige personer i husstanden

holsten, , Salzau, Dorf Pratjau, Gut Saltzau, Ksp. Seelent, , Dorf Pratjau, Pr31, Vz-1803
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Johann Joch. Hagen, 39 , Verheir., Mann, dient als Bötger Knecht, Ohne Land,
Marg Doroth. Lütje, 41 , Verheir., dessen Frau, ,
Marg. Dorothea Hagen, 10 , Unverheir., Ihr Kind, ,
Hinrich Christopher Hagen, 8 , Unverheir., Ihr Kind, ,
Eliesabeth Hagen, 6 , Unverheir., Ihr Kind, ,

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-12-05 17:52

Godt fundet senta,
mon det er ved det nuværende Pinneberg, så er vi tæt på Hamburg,
altså det sydligste Holsten og Erling er af rigtig tysk afstamning, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-12-05 18:11
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-12-05 18:28

Jeg ved godt at Holsten hørte til Danmark, men i modsætning til Slesvig var befolkningen tyskere.

>Hinrich Christopher Hagen, 8 , Unverheir., Ihr Kind, ,
stadig ca 3 år for gammel...

Ham her har den rigtige alder:
"
holsten, , Vorwerk Hohenhorst, Vorwerk Hohenhorst Amt Ahrensbök, , , 18, FT-1803
Hinrich Kristian Mollhagen, 35 , Verheir., Mietsmann, Arbeitsmann,
Charlotta Elisabeth Loosen, 44 , Verheir., dessen Frau, ,
Hans Hinrich Thomas Mollhagen, 5 , Unverheir., ihr Sohn, ,
"
Desværre hedder han ikke kun Hagen men Moll Hagen, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-12-05 20:01

>Barnisholt Pindborger Amt, Holsteen...
Jeg er ikke overbevist om at det er Pinneberg ved Hamborg?
(Der er noget der hedder Pinneburger Zeitung ikke Pinneberger Zeitung).

Og jeg finder ikke noget Barnisholt...
Hvad kan det have heddet på Tysk: Barnich, Barnisch?...holt, holdt, holz??

og fru Hagen: Inger Dorthea Alminde, er hun bare født i Skodborg i 1811?
Hvorfor Alminde: Almind er jo en by ved Viuf nord for Kolding, er hendes familie defra??

Og skuespillerens familie??? Poul Hagen er født i københavn i 1920, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-12-05 21:57

Her i folketællingen 1845 er han født i Bermstedt?
"
haderslev, Frøs, Skodborg, Skodborg, , Huus, 59, FT-1845
Der vises flg. felter:
Henrik Hagen, 46 , Gift, , Snedker, Bermstedt
Dorthea Hagen, 34 , Gift, , Hustru, Skodborg
Anne Hagen, 14 , Ugift, , Børn, - [Skodborg]
Jørgen Hagen, 11 , Ugift, , Børn, - [Skodborg]
Søren Hagen, 8 , Ugift, , Børn, - [Skodborg]
Magdalene Hagen, 6 , Ugift, , Børn, - [Skodborg]
Jesper Hagen, 3 , Ugift, , Børn, - [Skodborg]
Kirstine Hagen, 1 , Ugift, , Børn, - [Skodborg]
"
Som jeg ikke kan finde...
Mon ikke det er Barmstedt? lige nord for Pinneberg, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-12-05 22:12

Pinnbarg
Pinnbarg (ook Pinneberg) is eene Stadt in'n Süden vun'n düütsche Bundsland Sleswig-Holsteen. Pinnbarg liggt in'n Landkreis de ok Pinneberg naamt is. Bannig dicht bi Pinneberg is de Stadt Hamborg. Pinnbarg liggt in Holsteen. In Pinnbarg gifft dat de Stadtdeelen Quellendaal, Thesdorf, Eggerstedt, Pinnebergerdorf un Waldenau-Datum.

Vun „http://nds.wikipedia.org/wiki/Pinnbarg“
Kategorien: Oort | Sleswig-Holsteen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-12-05 23:06

Samtlige personer i husstanden

haderslev, Haderslev, Haderslev Købstad, Neu Hadersleben 1 Rotte, , Schlossstrasse No. 10, 14, FT-1803
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Franz Hagen, 34 , Gift, Miethsmann u. Hausvater, Postillon und Taglöhner,
Sophia Magdalena Holdsen, 30 , Gift, dessen Frau, ,
Johann Peter Hagen, 4 , Ugift, Ihre Kinder, ,
Heinrich Hagen, 2 , Ugift, Ihre Kinder, ,
Dorothea Christina Weymann, 11 , Ugift, Dienstmagd, ,

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-12-05 09:41

Er det med vilje du har valgt Plattysk, senta? Her er det på tysk som jeg bedre forstår:
"
Pinneberg ist Kreisstadt des gleichnamigen Kreises Pinneberg im Süden Schleswig-Holsteins. Es besteht neben dem Innenstadtbezirk aus den Stadtteilen Quellental, Thesdorf, Eggerstedt, Pinnebergerdorf (heute auch als Pinneberg-Nord bezeichnet) und Waldenau-Datum
"
Men ingen Barnisholt Pindborger Amt, Holsteen og ingen Bermstedt...
Længere nede denne oversigt:
"
Städte und Gemeinden im Kreis Pinneberg
Appen | Barmstedt | Bevern | Bilsen | Bokel | Bokholt-Hanredder | Bönningstedt | Borstel-Hohenraden | Brande-Hörnerkirchen | Bullenkuhlen | Ellerbek | Ellerhoop | Elmshorn | Groß Nordende | Groß Offenseth-Aspern | Halstenbek | Haselau | Haseldorf | Hasloh | Heede | Heidgraben | Heist | Helgoland | Hemdingen | Hetlingen | Holm | Klein Nordende | Klein Offenseth-Sparrieshoop | Kölln-Reisiek | Kummerfeld | Langeln | Lutzhorn | Moorrege | Neuendeich | Osterhorn | Pinneberg | Prisdorf | Quickborn | Raa-Besenbek | Rellingen | Schenefeld | Seester | Seestermühe | Seeth-Ekholt | Tangstedt | Tornesch | Uetersen | Wedel | Westerhorn
"
Her finder vi Barmstedt...Mon ikke Bermstedt er Barmstedt? Barnisholt kan jeg stadig ikke finde...

>Heinrich Hagen, 2 , Ugift, Ihre Kinder, ,
nu kun et par år for ung, men med dansk mor?
mon ikke han er født i Danmark, og så er det jo ikke vor Heinrich fra Barnisholt Pindborger Amt, Holsteen??

Men når vi ikke finder en 5 årig Heinrich Hagen i Holsten 1803, kan det jo være fordi de er flyttet til Haderslev???
Godt fundet, noget at tænke over, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-12-05 09:47

Er det med vilje du har valgt Plattysk, senta? Her er det på tysk som jeg bedre forstår:
"
Pinneberg ist Kreisstadt des gleichnamigen Kreises Pinneberg im Süden Schleswig-Holsteins. Es besteht neben dem Innenstadtbezirk aus den Stadtteilen Quellental, Thesdorf, Eggerstedt, Pinnebergerdorf (heute auch als Pinneberg-Nord bezeichnet) und Waldenau-Datum
"
Men ingen Barnisholt Pindborger Amt, Holsteen og ingen Bermstedt...
Længere nede denne oversigt:
"
Städte und Gemeinden im Kreis Pinneberg
Appen | Barmstedt | Bevern | Bilsen | Bokel | Bokholt-Hanredder | Bönningstedt | Borstel-Hohenraden | Brande-Hörnerkirchen | Bullenkuhlen | Ellerbek | Ellerhoop | Elmshorn | Groß Nordende | Groß Offenseth-Aspern | Halstenbek | Haselau | Haseldorf | Hasloh | Heede | Heidgraben | Heist | Helgoland | Hemdingen | Hetlingen | Holm | Klein Nordende | Klein Offenseth-Sparrieshoop | Kölln-Reisiek | Kummerfeld | Langeln | Lutzhorn | Moorrege | Neuendeich | Osterhorn | Pinneberg | Prisdorf | Quickborn | Raa-Besenbek | Rellingen | Schenefeld | Seester | Seestermühe | Seeth-Ekholt | Tangstedt | Tornesch | Uetersen | Wedel | Westerhorn
"
Her finder vi Barmstedt...Mon ikke Bermstedt er Barmstedt? Barnisholt kan jeg stadig ikke finde...

>Heinrich Hagen, 2 , Ugift, Ihre Kinder, ,
nu kun et par år for ung, men med dansk mor?
mon ikke han er født i Danmark, og så er det jo ikke vor Heinrich fra Barnisholt Pindborger Amt, Holsteen??

Men når vi ikke finder en 5 årig Heinrich Hagen i Holsten 1803, kan det jo være fordi de er flyttet til Haderslev???
Godt fundet, noget at tænke over, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-12-05 11:53

Franz Hagen, 34 , Gift, Miethsmann u. Hausvater, Postillon und Taglöhner,
Sophia Magdalena Holdsen forefindes ikke på DDA i Haderslev efter 1803 ?

Det kan være Henrik Hagen, 46 , Gift, , Snedker, har været naver ???? gået på valsen ? og fundet sin kone i haderslev ,
den eneste Alminde , almind .osv fra 1845 er denne familie
Karen Hansen Alminde, 40 , Gift, , hans Kone, Født i Skodborgkan evt. vær en søster ???

haderslev, Gram, Oksenvad, Gram Herred Øhrsted, , Skolehuset, 46, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

J. Pedersen, 55 , Gift, , Skolelærer, Født i Hÿgum
Karen Hansen Alminde, 40 , Gift, , hans Kone, Født i Skodborg
Magdalene Pedersen, 15 , Ugift, , Deres Børn, Født i Øhrsted

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-12-05 11:55

navnesammenfald Dorthea Almind, 36 , Gift, , Hans Kone,

vejle, Brusk, Kolding Købstad, Kolding Kiøbstad, , Torvet No. 139b, , FT-1840

Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Carl Heinrich Petersen, 35 , Gift, , Vagtmester ved Holst. Landesener Regiment,
Dorthea Almind, 36 , Gift, , Hans Kone,
Julius Petersen, 12 , Ugift, , Deres Børn,
Adolph Petersen, 9 , Ugift, , Deres Børn,
Waldemar Petersen, 6 , Ugift, , Deres Børn,
William Petersen, 4 , Ugift, , Deres Børn,

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-12-05 12:22

>og fundet sin kone i haderslev ,
Ja men mon så ikke >Heinrich Hagen, 2 , Ugift, Ihre Kinder, , er født her?
og altså ikke vor Heinrich født i Holsten??

Ja der er flere Almind Alminde, som sagt også en by nord for Kolding...
Jeg vil tage kontakt til Erling og hvad han har fundet, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-12-05 12:23

>og fundet sin kone i haderslev ,
Ja men mon så ikke >Heinrich Hagen, 2 , Ugift, Ihre Kinder, , er født her?
og altså ikke vor Heinrich født i Holsten??

Ja der er flere Almind Alminde, som sagt også en by nord for Kolding...
Jeg vil tage kontakt til Erling og se hvad han har fundet, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-12-05 12:49

Jeg ved det ikke og Erling skal på arkivet for at finde sit ophav der er intet at fine på nettet om familien.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-12-05 15:30

Angående en evt. forbindelse til Poul Reumert:
I intet af dette fundne fremgår, hvorfor han hed Hagen som mellemnavn? Svend
"
Poul Hagen Reumert
Dansk skuespiller
Født 26. marts 1883 i København
Død 19. april 1968 i København
Mini-biografi: Som søn af skuespiller Elith Reumert blev hans interesse for skuespil tidligt vakt. Student 1901 og samme år optaget på Det Kgl. Teaters elevskole, hvor han havde sin debut i 1902. Sidenhen ansættelse på Dagmarteatret, Folketeatret, men fra 1937 til sin død fast ansat på Det Kgl. Teater. Utrolig dygtig teaterskuespiller og gjorde sig bemærket i store stykker som Elverhøj, Genboerne og Flagermusen. Han var desuden en glimrende oplæser, og hans indtaling af digtet om "Guldhornene" er legendarisk. Medvirkede også på film, hans første var stumfilmen Afgrunden, hvor han spillede sammen med Asta Nielsen, men som den store teaterpersonlighed han var, lykkedes det ham aldrig helt at neddæmpe sig og omstille sine virkemidler til filmens krav. Blandt hans bedre filmroller kan nævnes Søren Søndervold og Det brændende spørgsmål. Dekoreret med mange inden- og udenlandske ordner og hædersbevisninger. Modtog fortjenstmedaljen i guld 1967, kort før sin død. Gift med Anna Borg.

Elith Reumert
Dansk skuespiller og forfatter
Født 9. januar 1855 i Aalborg
Død 24. juni 1934

Elith (Poul Ponsaing) Reumert 1855-1934, dansk skuespiller. (far til skuespilleren Poul Reumert)
http://disdanmark.dk/forum/read.php?f=5&i=2610&t=2570&v=f
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-12-05 16:53

Jeg tror ikke der er nogen forbindelse dertil ???
http://www.olifanten.dk/total.web/per01187.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-12-05 18:56

Det tror jeg heller ikke,
men hvorfor kan vi ikke finde det samme for Poul Hagen; slægt, forældre, Hagen oprindelse?
Svend

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 200 point
Dato : 04-12-05 19:35

Poul Hagen
staves paul hagen
Født: 19. Marts 1920 i København.
Død: 19. Maj 2003
Gravsted: Langø Kirkegård, Lolland

Paul Hagen var søn af operasangerinden Anna Hagen og kunstmaleren Åge Falck Rasmussen. Han blev ikke fundet egnet til optagelse på Det kgl. Teaters elevskole og blev i stedet uddannet på Frederiksberg Teaters elevskole 1944-1945 og debuterede i 1944 som revyskuespiller i "Livet er jo dejligt" på Riddersalen i København. I perioden 1945-1951 var han knyttet til Aarhus Teater, hvor han havde mange alvorlige roller. Derefter havde han engagementer på Nørrebros Teater 1951-52 - ABC Teatret 1952-53 - Fiffer Revyen 1953 (hvor han fik et hurtigt gennembrud med visen "Lille Lise let-på-tråd") - Skolescenen 1953-54 - Cirkus Ib 1954 - ABC Teatret 1956 - Frederiksberg Teater 1956 - Cirkus Revyen 1956 - Riddersalen 1957, hvor han spillede klovnen Didi i "Vi venter på Godot". Siden var han bl.a. på Det Ny Teater og Folketeatret. I 1972 blev han knyttet til Det kgl. Teater, hvor han frem til 1987 spillede en mængde Holberg-roller, fx. Den politiske Kandestøber, Jean de France, Henrik og Pernille, Den vægelsindede, Mascarade, Julestuen og Erasmus Montanus. I 1981 spillede han den tavse ægtemand i Det Kongelige Teaters opførelse af "Glade dage". Fra 1987 valgte han at arbejde freelance og at sætte tempoet ned - så han udvalgte en rolle eller to om året. Fra 1987 havde han engagementer hos Blaksted-turneen, Holbæk Egnsteater, Det Danske Teater, Betty Nansen Teatret, Privatteatret og Det ny Teater. I 1998 sagde han scenen farvel.Han filmdebuterede i 1951 i "Ta Pelle med". Paul Hagen var en af de mest folkekære danske skuespillere og medvirkede i over 100 danske spillefilm. Dertil kommer TV-serier og julekalendere og teaterroller på en lang række danske teatre. Sideløbende med film og teater medvirkede han i revyer og farcer, gerne på ABC Teatret. Sammen med Preben Kaas forsøgte han sig som instruktør, producent og manuskriptforfatter i "To skøre ho'der" i 1961 uden større succes. Blandt hans mange filmroller kan nævnes "Soldaterkammerater"-filmene, "Støver"-filmene og samtlige otte "Sengekantfilm", og andre folkekomedier som "Hvis lille pige er du", "Bussen", "Præriens skrappe drenge" og "Ballade på Christianshavn". På TV fik han en meget stor succes som dyrehandler Clausen i "Huset på Christianshavn". I sit første ægteskab var han gift med skuespillerinden Asta Esper Andersen og deres søn er skuespilleren Esper Hagen. Siden 1992 boede Paul Hagen sammen med sin hustru, balletpædagogen Alice Martens i et bondehus på Langø ved Nakskov.

Har medvirket i følgende 102 film, som er i denne database:

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-12-05 20:35

Nå han hed Paul jeg søgte på Poul, igen godt fundet.

Hans mor Anna, mon hun er født så tidlig at vi kan finde hende på nettet,
med forældre? Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-12-05 20:56

Faderen døde i 1958 og moderen i 1989.
og anna hagen er født 1893 og tror ikke det er aner til Erling
der er flere i københavn fra Slesvig, lad erling tage på arkivet for at finde sit ophav

kbhv, København (Staden), Zinnsgade (Lige numre), Kjøbenhavn Østervold Kvarter, , Zinnsgade 4,Matr.187 Kjælder og Stue, 1, FT-1885
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Chr.Fr.Jakob Hagen, 24 , Gift, Fader, Urtekræmmer, Slesvig
Caroline Fiedsted !!, 28 , Gift, Moder, , Kjøbenhavn
kbhv, København (Staden), Øster Kvarter, Øster kvarter I, , Lille Kongensgade 67, 2den sal, 299, FT-1850
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Hanna Hagen, 54 , Enke, , haandarbeide, St. Croix

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-12-05 21:41

Godt senta,
ja det er usandsynligt at Erlings tipoldefar fra Holsten skulle have Paul Hagen, der stammer fra Slesvig,
blandt sine efterkommere. Det samme gælder Poul Hagen Reumert...

Erling og jeg kører sammen på arbejde i morgen tidlig, men jeg har talt med ham i dag, og han tager snart på arkivet.
Det første han vil undersøge er dog, om hans oldefar var "uægte" barn.
Først i anden omgang kommer hans tyske aner...

Jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu, og jeg har jo spurgt om betydningen af Hagen under lokalhistorie, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-12-05 22:40

om hans oldefar var "uægte" barn.
Jeg tror ikke hans oldefar var uægte ...........

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-12-05 15:18

Måske Heinrich' s mor, fra samme by, Svend
"
holsten, Herrschaft Rantzau, Barmstedt, Lutzhorn, , Das Schulhaus, 34, FT-1803
Otto Grieß, 35 , Witwer, Hausvater, Schulmeister, Buchbinder,
Margaretha Grieß, 13 , Unverheir., Seine Kinder, ,
Otto Grieß, 4 , Unverheir., Seine Kinder, ,
Cath. Elisabeth Hagen, 43 , Witwe, --, ,
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 05-12-05 16:56

måske,,, men hvor er sønnen????

Kommentar
Fra : senta

Dato : 05-12-05 17:00

Cath. Elisabeth Hagen har giftet sig til efternavnet så hvad er pigenavnet ???og hvem er manden ??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-12-05 17:14

Rigtigt, den lidt gamle mor og enke ville nok ikke forlade sin 5 årige søn?
Også rigtigt sønnen har hendes mands efternavn...

Snarere en søster til Heinrich' s far??

Men der findes altså Hagen i Barmstedt, så mon ikke Bermstedt er Barmstedt:
>haderslev, Frøs, Skodborg, Skodborg, , Huus, 59, FT-1845
>Henrik Hagen, 46 , Gift, , Snedker, Bermstedt

Iøvrigt har jeg sagt til Erling, at hvis han kan forbinde sin familie til en Hagen familie fra Femern,
kan han komme meget langt tilbage, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 05-12-05 17:57

Han skal i kirkebøgerne for Ribe og finde Heinrich Hagen, Inger Dorthe Alminde, døde , der står hvem deres forældrene er .

"Snarere en søster til Heinrich' s far??"
vides ikke .
Hvem deres aner er bliver fortsat kun til gætterier .

"Hagen familie fra Femern,kan han komme meget langt tilbage, Svend"
måske der er mange på FS. men det er jo ikke sikkert det er den samme familie.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-12-05 18:22

Tak for svaret senta.