/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Havregrynskugler og konfekt!!!
Fra : annettemor
Vist : 2589 gange
200 point
Dato : 02-12-05 18:28

Jeg vil gerne have opskriften på JERES bedste havregrynskugler.. Gider ikke noget link!!! det skal være nogen som børn også kan li' og være med til at lave..
I må også hellere end gerne komme med gode ideer til noget godt konfekt..

Glædelig 2. dec.

Annette

Kommentar
Fra : 25

Dato : 02-12-05 18:43

Havregrynskugler

Ingredienser:

Du skal bruge følgende til opskrift på Havregrynskugler.

100 g flormelis
2 spsk kakao
100 g havregryn
50 g smør
1/2 dl kogt fløde eller kaffe

Fremgangsmåde for Havregrynskugler:

Alt blandes sammen og trilles til kugler, der. De tørres en til to dage i stuetemperatur og gemmes i tætte dåser lagvis med pergamentpapir.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 02-12-05 18:51

opskrift på brændte mandler - julekonfekt
sådan laver du brændte mandler
Du skal bruge:

*

250 gram mandler
*

250 gram florsukker
*

3/4 dl. koldt vand

Gode råd:

1.

Det er vigtigt at mandlerne opbevares i en lufttæt dåse, da mandlerne hurtigt suger fugtighed og bliver våde.

Fremgangsmåde:

1.

Alle 3 ting kommes i en stål eller emaljeret gryde. Bring massen i kog, rør ofte. Massen bliver efterhånden tyk og grå.
2.

Skru lidt ned for varmen, og efterhånden begynder mandelmassen at smelte og blive blank. Rør i mandelmassen med en stegegaffel.
3.

Når alle mandlerne er blanke, hældes de ud på et oliesmurt plade og ved hjælp af to gafler pilles mandlerne fra hinanden og afsvaler på pladen. Når mandlerne er helt gennemkolde, opbevares de i en lufttæt dåse.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 02-12-05 18:52

Havregrynskugler:

125 g margarine
250 g havregryn
50 g melis
50 g cacao
7 spk stærk kaffe
1 spk romessens

formes som kugler og rulles i kokos

Da jeg var barn var det altid en tradition at lave havregrynskugler, den ene gang var min mor ikke hjemme, og vi ville overraske hende med at lave dem, min far skulle hjælpe med at læse opskriften og i hans verden var kaffe, altså kafffebønner, fy for den lede, meeen dengang blev sådan noget ikke bare smidt ud, så det blev brugt som smørerpålæg

Kommentar
Fra : 25

Dato : 02-12-05 18:54

opskrift på brændte mandler - julekonfekt
sådan laver du brændte mandler
Du skal bruge:

*

250 gram mandler
*

250 gram florsukker
*

3/4 dl. koldt vand

Gode råd:

1.

Det er vigtigt at mandlerne opbevares i en lufttæt dåse, da mandlerne hurtigt suger fugtighed og bliver våde.

Fremgangsmåde:

1.

Alle 3 ting kommes i en stål eller emaljeret gryde. Bring massen i kog, rør ofte. Massen bliver efterhånden tyk og grå.
2.

Skru lidt ned for varmen, og efterhånden begynder mandelmassen at smelte og blive blank. Rør i mandelmassen med en stegegaffel.
3.

Når alle mandlerne er blanke, hældes de ud på et oliesmurt plade og ved hjælp af to gafler pilles mandlerne fra hinanden og afsvaler på pladen. Når mandlerne er helt gennemkolde, opbevares de i en lufttæt dåse.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 02-12-05 18:57

opskrift på brændte mandler - julekonfekt
sådan laver du brændte mandler
Du skal bruge:

*

250 gram mandler
*

250 gram florsukker
*

3/4 dl. koldt vand

Gode råd:

1.

Det er vigtigt at mandlerne opbevares i en lufttæt dåse, da mandlerne hurtigt suger fugtighed og bliver våde.

Fremgangsmåde:

1.

Alle 3 ting kommes i en stål eller emaljeret gryde. Bring massen i kog, rør ofte. Massen bliver efterhånden tyk og grå.
2.

Skru lidt ned for varmen, og efterhånden begynder mandelmassen at smelte og blive blank. Rør i mandelmassen med en stegegaffel.
3.

Når alle mandlerne er blanke, hældes de ud på et oliesmurt plade og ved hjælp af to gafler pilles mandlerne fra hinanden og afsvaler på pladen. Når mandlerne er helt gennemkolde, opbevares de i en lufttæt dåse.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 02-12-05 18:57

opskrift på brændte mandler - julekonfekt
sådan laver du brændte mandler
Du skal bruge:

*

250 gram mandler
*

250 gram florsukker
*

3/4 dl. koldt vand

Gode råd:

1.

Det er vigtigt at mandlerne opbevares i en lufttæt dåse, da mandlerne hurtigt suger fugtighed og bliver våde.

Fremgangsmåde:

1.

Alle 3 ting kommes i en stål eller emaljeret gryde. Bring massen i kog, rør ofte. Massen bliver efterhånden tyk og grå.
2.

Skru lidt ned for varmen, og efterhånden begynder mandelmassen at smelte og blive blank. Rør i mandelmassen med en stegegaffel.
3.

Når alle mandlerne er blanke, hældes de ud på et oliesmurt plade og ved hjælp af to gafler pilles mandlerne fra hinanden og afsvaler på pladen. Når mandlerne er helt gennemkolde, opbevares de i en lufttæt dåse.

Kommentar
Fra : musse2

Dato : 02-12-05 18:58

isse elsker mine børn at lave-udover havregryns kugler, og så er det nemt for umgerne

CORNFLAKESTOPPE:

Du skal bruge:

150 g cornflakes
chokoladeknapper (efter hvad du selv synes)
reven skald af 2 appelsiner

Smelt chokoladen og put den revne appelsin-skald i.
Vend cornflakes i. Sæt massen i små toppe med 2 teskeer på en lade og stil dem et køligt sted.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 02-12-05 19:00

opskrift på marcipan mus - marcipan mus konfekt - slik til julen
sådan laver du en mus i marcipan
Du skal bruge:

*

Konfekt marcipan
*

Lakrids snørrebånd
*

Mandler

Fremgangsmåde:

1.
Form marcipanen til en lille musse krop (pæreform). Del en mandel og brug den som øre (spidsen nedad). Brug et stykke lakrids til hale og små stykker til øjne.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-12-05 19:16

Svedsker lagt i blød i madeira i ca. 24 timer, derefter overtrukket med chokolade

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-12-05 19:39

Citat
100 g flormelis
2 spsk kakao
100 g havregryn
50 g smør
1/2 dl kogt fløde eller kaffe

Alt blandes sammen og trilles til kugler, der. De tørres en til to dage i stuetemperatur og gemmes i tætte dåser lagvis med pergamentpapir.

http://www.webopskrifter.dk/madopskrifter/2785/

Brændte mandler

http://www.augustenborgsopskriftsamling.dk/opskrifter/0043.htm

Citat
Der anvendes:

250 gram mandler
250 gram florsukker
3/4 dl. koldt vand
Fremgangsmåde:

1: Alle 3 ting kommes i en stål eller emaljere gryde. Bring massen i kog, rør ofte. Massen bliver efterhånden tyk og grå.

2: Skru lidt ned for varmen, og efterhånden begynder mandelmassen at smelte og blive blank. Rør i mandelmassen med en stegegaffel.

3: Når alle mandlerne er blanke, hældes de ud på et oliesmurt plade og ved hjælp af to gafler pilles mandlerne fra hinanden og afsvaler på pladen. Når mandlerne er helt gennemkolde, opbevares de i en lufttæt dåse.

Det er vigtigt at mandlerne opbevares i en lufttæt dåse, da mandlerne hurtigt suger fugtighed og bliver våde.

Her var så lidt opskrifter med links

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-12-05 20:29

Hvorfor henviser du ikke bare til de sider hvor du har fundet dine opskrifter.

http://www.julelege.dk/opskrifter/julekonfekt/marcipanmus.htm

Her er den om marcipanmus.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 02-12-05 21:38

Fordi der er blevet frabedt links !!!!

Kommentar
Fra : 25

Dato : 02-12-05 21:38

Fordi der er blevet frabedt links !!!!

Kommentar
Fra : 25

Dato : 02-12-05 21:40

ans bemærk at der skrives gider ikke links!!! derfor der er en forklaring

Kommentar
Fra : 25

Dato : 02-12-05 21:40

ans bemærk at der skrives gider ikke links!!! derfor der er en forklaring

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-12-05 22:30

Hov for en forglemmelse (men nu er det jo også laaang tid siden det sidst var jul)

Efter at svedskerne har været lagt i blød i ca. 24 timer, SKAL DE PAKKES IND I MARCIPAN, og derefter overtrækkes med
chokolade

Kommentar
Fra : babee

Dato : 02-12-05 22:46

Havregrynskugler

1 kg smør

1 kg havregryn

1 kg flormelis

7,5 dl kakao

10 tsk. Vanillesukker

3 dl kaffe

1,5 dl fløde

1 flaske romessens

10 dl kokosmel

det giver ca 700 havregrynskugler så man kan jo gange ned og de er bare guf har lige lavet dem i dag på arbejde. arbejder i en sfo med 120 børn og de kunne ikke få nok vi brugte så ca et halvt kilo mere havregryn

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-12-05 23:03

Havregrynskugler:

500 g flormelis
500 havregryn, som males helt fine
125 g smeltet smør
4 spsk cacao
kold kaffe

Tørrer et par dage ved stuetemperatur og opbevares i tæt dåse.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-12-05 23:42

Ja ja jeg ved at du ikke ville have links, men du får nu et her som jeg synes du skulle kigge på

http://www.bager-kim.dk/opskrifter.index.php

så er jeg fri for at sidde og kopiere opskrifter

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 03-12-05 09:19

Mine egne havregrynskugler, egentlig fra en skolekogebog for en del år tilbage.
Husker ikke de nøjagtige mål, så der skal du smage dig lidt frem.
En del havregryn 1- 1 1/2 dl
en del kokos mel 1- 1 1/2 dl
2 spsk sukker evt florsukker
1 tsk vanille
2 spsk kakao, måske mere
evt lidt kold kaffe
100 gram smør, måske mere

Havregrynene "kværnes" med hænderne, så de bliver i mindre stykker, og blandes med alle de andre tørrer ingredienser,
Smørret, der har stuetemperatur, skæres i terninger, og æltes sammen med det øvrige, til en fast masse, kugler formes og sættes på køl.
Tril dem evt i kokos eller kakao.
Ps Det er ikke alle børn der kan lide kokos, chek hellere.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 03-12-05 09:24

ps. det er nok bedst at udelade kaffen når det er til børn, den smag kan de færreste børn lide

Godkendelse af svar
Fra : annettemor

Dato : 03-12-05 16:52

Tak for svaret Nordsted1.

De er bare super gode..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-12-05 17:15

Selv tak, ja det er rigtig gode, især når man bruger kaffe og ikke kaffebønner