/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
fortov
Fra : trimare46
Vist : 2535 gange
200 point
Dato : 02-12-05 13:32

er der regler for, hvor stor niveauforskel der må være på fliserne på et kommunalt fortov. min gamle mor faldt forleden over en sådan kant og slog sine briller i stykker, og nu siger kommunen, at de knap 2 cm forskel ikke berettiger til erstatning. men hvor finder man oplysninger om, hvad der må være. kommunen vil ikke fortælle det, men der må jo også være andre der ved noget om det

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 02-12-05 13:40

Der findes nok en gratis advokatrådgivning der hvor du bor...

Måske dit forsikringsselskab kan hjælpe dig ( din mors - de skal jo varetage forsikringstagers interesser ) og så kan I anmelde det med brillerne til dem, så må de jo se på om der er noget galt overfor kommunen og deres fortov, da det så er kommunens forsikring der skal betale, men man skal jo altid anmelde en skade til ens eget selskab.

good luck

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-12-05 13:41

Kommunen kan være svært at "slås" med, så jeg ville henvende mig til www.familieadvokaten.dk. for at din mor kan
få erstattet sine briller, skal hun også have vidner, og det tænker man jo ikke lige på i situationen sikken en kedelige
oplevelse, håber ikke der skete men end brillerne gik itu, selv om det nu også kan blive dyrt nok, hva med jeres egen
forsikring, de må da også kunne sige noget om sådan et uheld??

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 02-12-05 13:42

Hej.

Ja det er noget ærgerligt noget og briller er urimeligt dyre - men tilsyneladende kom din mor ikke til skade og det er jo det aller vigtigste.

MEN - du kunne prøve at kontakte dem her, de rådgiver omkring forskellige forsikringsspørgsmål / erstatningspligt og -ret.

http://www.forsikringsraad.dk/

De må osse kunne fortælle noget omkring tilladte niveauforskelle på offentlig vej.

Held og lykke med det.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-12-05 14:28
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-12-05 14:35

Hvis det drejede sig om fliser på privat grund ville der nok ikke være tvivl om erstatningspligten da grundejeren må formodes at kende til problemet, men det er nok mere tvivlsomt med en kommune.
For at der kan være tale om erstatningspligt skal der jo være tale om, at den der har ansvaret for fliserne har handlet forsømmeligt og hvis der kort forindenhavde været et tungt køretøj, der havde haft hjulene inde på fortøjet kunne der nemt vippe en eller flere fliser og så er der tale om hændeligt uheld.
Altså skal der beviser til og en advokat til at køre sagen og så er spørgsmålet om brillerne er det værd.
Prøv at tænke på de hullede veje, hvor især mange cyklister kommer til skade - det gør man ikke meget ved.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-12-05 14:52

der kan ikke køre biler på stedet, så det er ikke derfor, og med hensyn til huller i vejene, som du skriver, bjarneD, så har kommunen eller amtet det fulde ansvar for, at de er i orden. vi er jo tvangsindlagt til at betale vægtafgift for at køre på vejene og dermed følger også en pligt for de behørige myndigheder til at holde dem i orden. men jeg er sikker på, jeg engang har læst, at der er en fast grænse for, hvor stor højdeforskel der må være, så jeg bliver ved med at lede.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-12-05 15:07

Henvend dig (foruden de andre steder du tilrådes) i teknisk forvaltning i den kommune hvor skaden skete.

I København er det: Vej og Park Njalsgade 13 2300 København S Tlf.: 33 66 35 00 http://www.vejpark.kk.dk/

Giv endelig ikke op. De trænger til at få sådan een over snuden.....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-12-05 15:07

Hvis uheldet er ude...

Uheld på kommunale veje

Er du så uheldig, at du på grund af huller eller andre ujævnheder i belægningen, kommer til skade på en offentlig vej eller fortov, kan du søge erstatning fra kommunen.

Ved uheld på grund af manglende snerydning på kommunale fortove, er den tilstødende grundejer ansvarlig, og et eventuelt erstatningskrav skal rettes til grundejeren.

står der i dette link fra Helsingør kommune, men igen, ikke noget konkret om hvor skævt, en flise kan ligge for at man kan sige, at den lå skævt

http://www.helsingorkommune.dk/Trafik%20og%20miljø/Gader%20og%20veje/Når%20uheldet%20er%20ude,-d-,,-d-,,-d-,.aspx

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-12-05 15:28

Nu var det kun et eksempel jeg gav med bilerne.
Hvis man giver dig et klart svar her er man enten den ansvarlige i den pågældende kommune eller en der gætter.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-12-05 15:35

Med hensyn til vægtafgift og huller i vejene, trimare46, så bliver vores vægtafgift mv. brugt til alt muligt og med hensyn til ansvar for at holde vejene i orden så er der såmænd mange kommuner der forærer vejene til grundejerne og overlader det til dem for slet ikke at tale om dem der bare lader stå til hvilket er de fleste.

Accepteret svar
Fra : blue_iz

Modtaget 200 point
Dato : 17-12-05 11:03

Fra forsikringsmægleren Willis:

Kommunen har ansvar for, at fortov, cykelsti og vej er i god vedligeholdstilstand. Kommer en borger til skade på grund af et hul i cykelstiens asfalt, eller fordi to fliser har forskubbet sig, så de ligger skævt, kan kommunen blive erstatningspligtig.En niveauforskel på få centimeter mellem fortovsfliserne kan betyde, at en kommune – afhængig af de nærmere omstændigheder - ifalder ansvar. Retspraksis er, at hver sag vurderes individuelt, så flere forhold vil spille ind i den samlede vurdering. Ved uheld tages der fotos til at understøtte sagen, og fortovets alder og karakter tages med i vurderingen. Er fortovet ældre/medtaget skal der mere til, før kommunen bliver dømt ansvarlig, fordi gående og trafikanter må være forberedt på huller og niveau-forskelle ved færdsel på en dårlig belægning. Omvendt hvis belægningen ser fin og ny ud, så skal borgeren ikke behøve at være så agtpågivende.

http://www.willis.dk/Internet/dyn/files/pages/235/Nyt_om_sikring_06_02.pdf

Godkendelse af svar
Fra : trimare46

Dato : 17-12-05 11:58

Tak for svaret blue_iz.