/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java / Spørgsmål
10  mccracken 320
Connect mysql
Fra : Angband
Vist : 600 gange
100 point
Dato : 01-12-05 16:55

Hej
Jeg sidder med en kode hvor jeg får denne fejlmeddelelse:

init
start
paint9
java.lang.ClassNotFoundException: org.gjt.mysql.Driver

koden ser sådan ud:

Kode
import java.applet.*;
import java.awt.*;
import java.sql.*;

public class chat extends Applet {

public void init() {
System.out.println("init");
}

public void start() {
System.out.println("start");
}

public void update(Graphics g) {
System.out.println("update");
}

public void paint(Graphics g) {
System.out.println("paint9");

try
{
   // Load the JDBC driver
      String driverName = "org.gjt.mysql.Driver";
Class.forName(driverName);

// Create a connection to the database
String serverName = "localhost";
String mydatabase = "****";
String url = "jdbc:mysql://" + serverName + "/" + mydatabase; // a JDBC url
String username = "root";
String password = " ";
Connection forb = DriverManager.getConnection(url, username, password);

   Statement stmt = forb.createStatement();

   ResultSet rs = stmt.executeQuery("select indhold,chat.oprettet,navn from chat,bruger where bruger.id=chat.brugerid limit0,30");

      while (rs.next())
      {
         String indhold = rs.getString("indhold");
       String oprettet = rs.getString("oprettet");
       System.out.println(oprettet+" "+indhold);
      }

catch (ClassNotFoundException e)
{
   System.out.println(e);
}
catch (SQLException e)
{
   System.out.println(e);
}

public void stop() {
System.out.println("stop");
}

public void destroy() {
System.out.println("destroy");
}

Er der nogen der kan finde en løsning.. mener der er fejl med at connecte til mysql?

Kommentar
Fra : pmbruun

Dato : 02-12-05 09:37

Du skal have mysqls JDBC driver - en .jar fil på din classpath.

Kommentar
Fra : Algeni

Dato : 02-12-05 13:10

hvor for jeg den driver?

og hvordan tilføjer jeg en .jar fil til min classpath?

/Angband

p.s. er nybegynder

Kommentar
Fra : Angband

Dato : 02-12-05 18:03

hmm... kan se jeg har fået skrevet fra min brors bruger...

jeg har fået downloadet en driver ( http://dev.mysql.com/downloads/connector/j/3.1.html )

som jeg ikke ved hvor jeg skal ligge og hvordan jeg skal tilføje den til min classpath

Kommentar
Fra : pmbruun

Dato : 05-12-05 09:39

Hvis det var en applikation, du byggede skulle du tilføje din drivers jarfil efter en -cp option til java eller javaw når du kører dit program.

Nu ser jeg imidlertid, at det er en applet, du laver, og det komplicerer det jo lidt. Normalt er det en rigtig dårlig ide at connecte til SQL fra en applet, men det afhænger jo lidt af, hvem det er, du har tænkt dig skal køre din applet. Hvis det bare er til dig selv, eller dit lokale net, og du i øvrigt stoler på, at der ikke er nogen hackere på dit net - nu eller i fremtiden, så kan du teoretisk pakke MySQLs jarfil ud, og genindpakke den i din egen jarfil, som du har din applet i. Så bliver den downloaded sammen med din applet og vil være tilgængelig.

Det er lidt besværligt, og som sagt - normalt ikke tilrådeligt. Så med mindre du insisterer på, at det virkelig virkelig er det, du vil, så vil jeg undlade at forklare hvordan man gør - det er bestemt ikke for begyndere

Nå, men altså. Normalt må en applet ikke læse din MySQL database på din server. Det er et kæmpe sikkerhedshul, du derved laver - bl.a. må du åbne en port i din firewall, så brugerne af din applet kan komme igennem til din database.

Den "rigtige" måde at gøre det på er, at lave en server-side applikation (d.v.s. et program, der kører på din maskine, ikke på den maskine, hvor browseren er). En klassisk kombination med MySQL er at bruge PHP, men hvis det skal være Java, så skal du have fat i JSP - Java Server Pages. Du skal have installeret en fortolker til dine server sider - PHP eller JSP på din server. PHP kan downloades gratis, og stilles til rådighed af de fleste webhoteller.

JSP er lidt mere avanceret, og det er ikke alle hoteller der tilbyder det. Hvis du hoster dine sider på din egen server, kan en JSP server downloades gratis, f.eks. jinx eller tomcat. De kan installeres stand-alone eller under en Apache server.

Men det er altså ikke rigtig for nybegyndere detteher, og det vil være meget meget svært for dig at komme i gang ved selvstudium. Jeg vil klart anbefale dig at alliere dig med en eller anden, der har prøvet det før.

Med venlig hilsen

Peter