/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vurdering af hus af Kreditforening
Fra : m_nielsen
Vist : 1551 gange
100 point
Dato : 01-12-05 13:13

I forbindelse med omlægning af lån, skal vi have en vurderingsmand fra kreditforeningen på besøg i morgen. Nu når vi alligevel skal lægge lånet om til en mindre rente, prøver vi samtidig at få en smule penge ud til betaling af et boliglån i banken.
Der er gået 3 år siden boligkøbet, og vi har ikke gjort noget ved huset (udover udskiftning af hvidevarer). Vinduer og træværk trænger til en god gang maling, men det skal fixes til næste sommer, men det hjælper ikke meget lige nu.
Vi bor i Hadsten ved Århus, så boligpriserne heromkring følger pænt med opad.

Hvad kigger en vurderingsmand efter ved sådan et besøg?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-12-05 13:18

han kigger såmænd ikke efter så meget, bortset fra, om huset skønnes at kunne "bære" et lån af en vis størrelse, eller sagt med andre ord, om huset vil kunne indbringe en salgsværdi der kan måle sig med den gæld der kommer til at stå i det.

Og om der er friværdi i huset så der i det hele taget kan oprettes nye lån.

mvh dova

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 01-12-05 13:18

Han ser på boligens værdi i dag og den er jo helt sikkert steget på de tre år.

Så muligheden for at indfri boliglånet i banken er tilstede. Det ændre jo heller ikke på restgælden i huset. Han skal blot være sikker på at boligen er de penge værd den er belånt med.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 01-12-05 13:20

Hvad han kigger efter, jo han skal jo vurdere hvad huset er værd, så han vil gå en tur både ude og inde, ser efter om huset er vedligeholdt, hvad i har af hvidevarer og andet løst er han ligeglad med, det er huset, grunden og nagelfast inventar som han vil vurdere, men det er ved at være sidste udkald nu renten gegynder at stige igen.

Godkendelse af svar
Fra : m_nielsen

Dato : 01-12-05 13:37

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-12-05 13:44

Selv tak, der var en slåfejl, men du fik forhåbenlig oversat det rigtig, og får et godt tilbud så du kan få omlagt dit banklån til prioritetslån