/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandrørs-type
Fra : jench
Vist : 3094 gange
100 point
Dato : 01-12-05 12:32

Hej - Jeg skal sætte en vandvarmer op ca. 10 meter fra det sted hvor jeg har min vandtilførsel ( som består af kobberrør med ballofixventiler på ) Mit spørgsmål går på, om jeg SKAL bruge enten kobberrør eller ½-tomme rør ? Eller om jeg må bruge pexslange i stedet. Det med at lodde kobberrør, tør jeg ikke kaste mig ud i, men ville gerne slippe for jernrør .....

Mvh - Jench

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 01-12-05 12:35

du må godt bruge pex det skal bare være til varmt vand og det ville jeg bruge da det er det nemmeste at gave med at gøre

Granslam

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 01-12-05 13:01

Du må bruge pex til varmt vand, og kobber til det kolde.... Du kan samle det med conex, altså med skæreringe. Du skal nok regne med at lave det i 12 eller 15 mm rør. Held og lykke med det.
Hilsen Joeson

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-12-05 13:09

Brugsvand koldt eller varmt
Forsyning >> vandrør af forskellig slags-------kobberrør------ikke galvaniseret rør........>>
Forsyning >> vandrør af forskellig slags-------kobberrør------kobber eller plast rør........>>
Der må ikke monteres galvaniseret rør efter kobberrør.

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 01-12-05 14:15

Hej
Du må gerne bruge pex-slange, jeg har selv gjort det samme og det er meget nemt at arbejde med.
Du kan få noget der er godkendt til brugsvand (virker både til varmt og koldt vand) og noget der kan bruges til varme.
Du kan også få noget multipex, det kan bruges til begge dele.
Du skal bruge fittings i dine balofixventiler, som overgang til pexrørene, jeg har købt mine hos:
http://www.hedestoker.dk/butik/fittings/553
da det var det sted jeg fandt der var billigst og de har i alle størrelser, med indbygget støttebøsninger (det er lettere at arbejde med). Måske kan du finde et andet sted der er billigere, de har dem de fleste steder.
Der skal ikke bruges pakgarn og salve på pex-samlingerne, men dog på overgangen fra pex til fx. balofixhaner.
Der skal skærering på pexrøret, dette følger med fittingsne, og så skal der strammes med hånden, til du ikka kan mere og dernæst med en svensknøgle ½-1 omgang er nok.
Håber dette var svar nok.

Mvh
Jacob

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 01-12-05 17:22

Jeg ville lige tage og ringe til en aut. vvs butik og spørge der....Jeg ved ikke om reglerne er ændret i Danmark -men jeg ved sikkert at her i Norge SKAL de første 1,5 meter fra beholdren lægges i kobber rør...Og der skal være ført et kobber rør frem til afløb fra sikkerheds ventilen dette skal tilmed være placert sådan at man skal kunne se om der er kommet vand fra ventilen....Dette gælder selv følgelig på elektrisk vandvarmer..
Det ville jo være ærgerligt om du skulle få lækage og ingen forsikring dækker p gr a fejl rør... ikk??

mvh sverola

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 01-12-05 18:27

Vandforsyningen til vandvarmeren, kan laves i alle typer vandforsynings pexrør.
Sørg for at få rørholdere der passer, og køb også vinkelstykker hvor røret skal dreje 90 grader, det skal jo se prof ud, som om det er lavet af en VVS-mand, hvad det vel også bliver, "for du må jo ikke lave det selv".
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : klokkerholm

Dato : 01-12-05 21:34

jeg vil mene at hvis installationen er lavet af kobberrør skal du lave det sidste i kobber også,køb 15-18 mm hård cu rør ,og så konex dem sammen ,når du bruger hård cu rør skal du ikke bruge støttebøsninger og dine rør bliver pænt lige.husk nu at montere en kontraventil og en 10 bars sikkerhedsventil på det kolde vand før varmtvandsbeh.monteres i nævnte rækkefølge fra vvbehpå koldt vand .Først sikkerhedsventil dernæst kontraventil (vend den rigtigt med pilen mod vvbeh)lav et stykke afløb fra vvbeh til existerende afløb venlig hilsen klokkerholm

Godkendelse af svar
Fra : jench

Dato : 02-12-05 08:42

Tak for svaret pallebhansen. Jeg vil kaste mig over opgaven, med sindsro .... Og selvfølgelig lave det pænt og nydeligt. Mvh - Jench