/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Opretning af betongulv før lægning af tr~
Fra : JensJ
Vist : 17495 gange
100 point
Dato : 01-12-05 12:18

Da jeg skulle lægge Wicanders færdiggulv i forb. Med renoveringen af et værelse i parcelhus fra først i 70'erne, skulle jeg først rette gulvet op. Kraven til undergulvet var ret skrappe. Det eksisterende beton gulv bulede ca. 15 mm. På midten så der skulle en del spartelmasse til, specielt i den ene side.

Jeg købte noget selvudjævnende? gulvspartelmasse fra Optiroc i Jem&Fix som var specificeret til lagtykkelse 4-20 mm. Det blev så hældt på, men det blev ikke ret godt, måske fordi jeg kun hældte så meget på at det blev plant med ”toppen” på midten. Jeg ønskede ikke de ekstra 4 mm.

Så måtte jeg i gang med at slibe og lejede en rondelsliber med 3 runde siliciumtingester under rondellen. Det var MEGET svært at slibe i, det var ligesom at sliberen ikke bed i spartelmassen som var blevet meget hård. Jeg fik efter mange timer slebet de værste toppe ned men det endte alligevel med at jeg efterfølgende måtte opbygge 2 bræmmer med sandspartel som var i vater og i rigtig højde. Jeg spartlede så resten af gulvet med sandspartel ved at trække en retskinne hen af bræmmerne. Sandspartlen sank lidt, men efter et par gange og en let efterslibning med en stor sandpapirplade blev gulvet meget lige, om end det var en meget besværlig og langvarig proces.

Må man egentlig bruge sandspartel til gulve ?

Jeg skal nu lave det næste værelse og vil gerne slippe LIDT nemmere.

Skal jeg købe et andet produkt ? Kan man få noget som selv løber helt i vater selvom man hælder for meget på i den ene side ?

Jeg synes det fra Optiroc størknede meget hurtigt. Burde jag have fugtet gulvet først ?

Jeg brugte ikke primer først. Havde det gjort det nemmere ?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 01-12-05 12:31

Er det menigen der skal være et "flydende/svømmende" trægulv (direkte) ovenpå betongulvet?
Ellers er det nr. 1 at rette gulvet op med gulvstrøer...men det er du vel klar over

Mine personlige erfaringer med disse såkaldte selvnivelerende gulvspartler er heller ikke de bedste...faktisk det modsatte. Dels skal du prime gulvet først, dels skal du være "vaks ved havelågen" når du hælder det ud og fordeler det med en gummispartel (en vinduesskraber er faktisk god), men alligevel er det noget værre L... at få til at passe godt.

At det efterfølg. er hårdt som bare pokker skyldes jo mestendels at det er glasfiberarmeret.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 01-12-05 13:06

I øvrigt skal den selvnivellerende beton fordeles med "malerulle" med pigge på (leveres ofte sammen med produktet). Har brugt det masser af gange i mit arbejdsliv - med fint resultat. Det vi brugte hed Ceracit. Jeg skal gerne finde et link hvis du ønsker.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-12-05 15:36

dit gulv må svinge 2mm på 2m, og hvis du har lange bløde buler, kan det godt gøres med lidt større udsving. brug en rulle med pigge som anyway skriver. du kan selv lave den. en rundstok i passende tykkelse, gerne 10 cm eller mere, og så godt med dykkere i den. de skal sidde i tilnærmelsesvis samme dybde, og så er det bare at rulle til spartelen er jævnt fordelt. det er lettest at tage evt. kanter inden spartelen bliver alt for hård. en betonflise på ca 10 x 20 cm er fin til det. bare træk den hen over gulvet, så finder du de steder hvor der skal gnubbes lidt. det betyder ikke noget, at spartelen bliver lidt ru i overfladen, bare den er pæn jævn. du skal jo alligevel have en filt eller pap lagt imellem beton og træ.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 01-12-05 17:02

Det er noget skrammel du ikke brugte primer.

Selvnivillerende gulvspartel er normalt ret nemt at anvende. Jeg er mest glad for ardex, der opfører sig rimelig pænt. Alfix'en har drillet mig lidt, men med omhu går det.

Du får det kun til at du, ved at prime først. Ellers suge betonen vandet ud af spartelmassen og det tørrer alt for hurtigt op.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 01-12-05 17:50

glem alt om det med rulle og gummiskraber mm , det kan du aligevel ikke styreom du primer eller ikke er ligegodt, når det er til trægulv , bare støvsug først , men det er nemmere at rette ud hvis det er primet
brug et retholt til at trække det af med, udfra det højeste punkt i rummet , evt over 2 gange
det med sandspartel duer slet ikke , det smuldre under gulvet
bare spørg hvis der er andet du er i tvivl om , jeg er nok den der har mest erfaring på dette område herinde

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 01-12-05 23:40

bredker -> Mere end 40 år??

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 02-12-05 05:33

anyway>>40 år har jeg nu ikke , men hvor meget har du så rettet op om året i den tid
jeg lægger ca 15000 m2 trægulv om året samt opretning af det , det tror jeg ikke der er mange andre der er oppe på den mængde

Godkendelse af svar
Fra : JensJ

Dato : 05-12-05 08:43

Tak for svaret 3773.